چند سهامدار خارجی در بورس ایران فعالیت می‌کنند؟

مدیر امور عملیات سهامداران شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از صدور 14 کد سهامدار خارجی در تیرماه امسال خبر داد و گفت: تاکنون 650 کد سهامدار خارجی در بورس صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پس از رفع تحریم ها، تمایل اشخاص و شرکت های خارجی برای حضور در بازار سرمایه ایران باهدف خرید سهام و اوراق بهادار افزایش یافته است به گونه ای که اعلام شده، ارزش خرید آنها در خرداد ماه امسال به رقم 798 میلیارد ریال رسید.

بر اساس قانون، اتباع خارجی می توانند پس از پشت سرگذاشتن مراحل قانونی و اخذ کد معاملاتی، در داد و ستدهای بازار سرمایه مشارکت داشته باشند.

به گزارش شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) فریبا اخوان مدیر امور عملیات سهامداران این شرکت گفت: 6 سهامدار حقیقی از کشورهای سوییس، کره جنوبی، بحرین، امارات و افغانستان با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی، کد معاملاتی فعالیت خود را در بازار سرمایه ایران دریافت کردند.

وی اضافه کرد: هشت سرمایه‌گذار حقوقی خارجی نیز ماه گذشته کد سهامداری خود را از شرکت سپرده گذاری مرکزی کسب کردند تا تعداد سرمایه گذاران حقوقی خارجی فعال در بازار سرمایه ایران به عدد 90 برسد.

نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران را آبان ماه سال 73 یک شرکت آلمانی دریافت کرد و تاکنون 650 کد سهامدار خارجی در این بازار صادر شده است.

اکنون سرمایه گذارانی از آمریکا، انگلیس، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، ازبکستان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزلند، مالزی، کره جنوبی و افغانستان در بازار سرمایه ایران فعال هستند.

بر اساس این گزارش، در فهرست سرمایه گذاران در بازار سرمایه کشورمان، نام 34 سرمایه گذار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز مشاهده می شود.

پیش از این، بهادر بیژنی جانشین رییس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی به ایرنا گفته بود: پس از اجرایی شدن برجام، استقبال سرمایه گذاران خارجی از بازار سرمایه ایران افزایش یافت به گونه ای که حجم سرمایه گذاری خارجی 40 درصد نسبت به قبل از آن ارتقا پیدا کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

33  −  25  =