بلاروس ۴ صفر را از واحد پولی خود حذف کرد

بلاروس برای سر و سامان بخشیدن به بازار پولی خود دیروز ۴ صفر را از واحد پولی خود حذف کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بلاروس، که همانند سایر جمهوری های سابق اتحاد جماهیر شوروی در حال مقابله با تاثیرات رکود و بحران ارزی روسیه است، برای سر و سامان بخشیدن به بازار پولی خود از روز جمعه 4 صفر از واحد پولی خود را حذف کرده است. این کشور در سال های اخیر نرخ تورم بالای 100 درصد را تجربه کرده است.

بدین ترتیب از امروز هر 10 هزار روبل قدیم بلاروس معادل یک روبل خواهد بود. درشت ترین اسکناس رایج بلاروس هم اسکناس 500 روبلی خواهد بود که قبلا 5 میلیون روبل خوانده می شد.

شهروندان بلاروس تنها تا پایان سال 2016 میلادی فرصت دارند تا اسکناس ها و سکه های خود را با اسکناس ها و سکه های جدید که صفرهای آنها حذف شده تعویض کنند.

پیش از این کشورهای مختلف در حال توسعه نظیر رومانی و زیمبابوه نیز از این حربه برای رونق بخشیدن به پول ملی خود استفاده کرده اند. از دهه 1960 میلادی تاکنون حدود 70 کشور برای مقابله با تورم یا بازگرداندن اعتماد به پول های ملی خود در هنگامه آشفتگی های اقتصادی اقدام به حذف صفر از پول های ملی خود کرده اند.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس که از سال 1994 تاکنون در راس هرم قدرت قرار دارد، در سال های زمامداری اش تلاش کرده تا به شکلی محتاطانه اقتصاد کشورش که وابسته به صادرات پتاس و فرآورده ای نفتی است را بازسازی نماید. شرکت های دولتی بلاروس صدها هزار نفر کارگر را در استخدام خود دارند و محصولات مختلف از کامیون گرفته تا یخچال تولید می کنند./ به نقل از تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  4