ابزارهای جادویی در دنیای دیجیتال

در میان ابزارهای پوشیدنی، ابزارهای هوشمند ویژه سلامت و تناسب اندام با استقبال بیشتری روبه‌رو شده‌اند و با دقیق‌تر شدن و تخصصی‌تر شدن کاربردهایشان، بعید نیست در آینده سهم قابل توجهی در افزایش امید به زندگی انسان‌ها بازی کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ابزار، اَبزارک یا گَجِت (Gadget) به وسایل و تجهیزات کوچکو تازه ‌اختراع شده‌ای گفته می‌شود که در آنها،‌فناوری جدیدی به‌کار رفته باشد و برایانجام کارهای مخصوصی مناسب باشند.

در میان این ابزارها، دستگاه‌هایدیجیتال و الکترونیک با قابلیت پوشیدن در سال‌های اخیر با گسترش کاربردهایشان در زمینه‌هایگوناگون، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. در چند سال اخیر بازار این محصولات نسبت بهگذشته بسیار پر رونق شده و انتظار می‌رود ابزارهای پوشیدنی روزبه‌ر وز متنوع‌تر شوند.

در میان ابزارهای پوشیدنی، ابزارهایهوشمند ویژه سلامت و تناسب اندام با استقبال بیشتری روبه‌رو شده‌اند و با دقیق‌تر شدنو تخصصی‌تر شدن کاربردهایشان، بعید نیست در آینده سهم قابل توجهی در افزایش امید بهزندگی انسان‌ها بازی کنند.

در ادامه با تعدادی از این ابزارهایجدید که آینده فناوری ابزارهای پوشیدنی را رقم می‌زنند،‌آشنا می‌شویم.

اندازه‌گیری اضطراب

ابزارهای جادویی در دنیای دیجیتال

بیشتر ما می‌دانیم که بدنمانتا چه حد متناسب است،‌اما درباره مقدار اضطراب‌مان، درک چندان دقیقی نداریم. فهمیدناین‌که چه مقدار اضطراب برای سلامت بدن مضر است و برای کاهش آن چه قدم‌هایی باید برداشت،‌بسیار سخت است. محققان در حال تکمیل مچ‌بندی هستند که می‌تواند مقدار اضطراب‌تان رابا دقت اندازه‌گیری کند. این مچ‌بند ابداعی، حسگری دارد که اطلاعاتی از جمله حرکت،ضربان قلب، دما و ویژگی‌های الکتریکی پوست را ثبت می‌کند. ترکیب این اطلاعات، به شمادر شناسایی واکنش الکتریکی پوست که عامل مهمی در تشخیص میزان هیجان و اضطراب است کمکمی‌کند. سپس این اطلاعات در لحظه به اپلیکیشن Feel که در تلفن هوشمندتان نصب است، ارسال می‌شود. به اینترتیب شما حالات روحی‌تان را لحظه به لحظه بررسی می‌کنید و عواملی را که موجب اضطراب‌تانمی‌شود می‌شناسید. همچنین با نصب هشداردهنده لرزاننده (ویبره)، به محض این که واردشرایط اضطراب‌آور شدید، شما را آگاه می‌کند و برای بازیابی آرامش‌تان پیشنهادهایی می‌دهد.تمرین‌های تنفس، مدیتیشن، انتخاب عادت‌های بهتر و هدف‌گزینی از جمله پیشنهادهای آناست.

تسکین‌دهنده درد

ابزارهای جادویی در دنیای دیجیتال

کوئلQuell ، نوعی ابزار پوشیدنی است که امیدوار است بتواند یکیاز سخت‌ترین مشکلات عالم طب، یعنی درد مزمن را بدون مصرف دارو از میان بردارد. اینزانوبند ورزشی بالای ساق پا بسته می‌شود و با استفاده از یک الکترود، اعصاب حسی موجوددر ران را تحریک می‌کند. این روش نوعی درمان به نام تحریک الکتریکی اعصاب ازطریق پوستاست که علائم درد ارسالی به نخاع و مغز از سوی ماهیچه‌ها را کاهش می‌دهد. حتی اعتقادبر این است که این زانوبند ممکن است بتواند مغز را به تولید اندورفین (مسکن طبیعی بدن)تحریک کند. این نوع درمان، بیماران را به مدت کوتاهی از درد رها می‌کند تا جایی کهاز وابستگی بیش از حد آنها به داروهای مسکن می‌کاهد. البته این زانوبند هنوز نمی‌تواندراه حل طولانی‌مدتی برای دردهای مزمن فراهم کند.

شنیدن صدای غذاها

ابزارهای جادویی در دنیای دیجیتال

داشتن حساب مقدارکالری مصرفیاز بزرگ‌ترین چالش‌های کسانی است که در زمینه تناسب اندام کار می‌کنند. بیشتر ابزارهایپوشیدنی که حساب کالری‌های بدن‌تان را دارند، از شما می‌خواهند که از میان فهرست بی‌شمارخوراکی‌هایی که در پایگاه داده‌هایشان ذخیره دارند، گزینه‌های مربوط به صبحانه و ناهاررا انتخاب کنید. این روش بسیار وقتگیر است، ‌اما اخیرا یک تیم تحقیقاتی از چین مدعیاست،‌ توانسته این مشکل را حل کند. این محققان گردنبندی ساخته‌اند که می‌تواند تشخیصدهد،‌ افراد هنگام صرف غذا، چه می‌خورند. این گردنبند هوشمند، حاوی میکروفن‌های دقیقیاست که به طور بی‌سیم با یک تلفن هوشمند ارتباط برقرار می‌کند. وقتی صاحب این گردنبندشروع به غذا خوردن می‌کند، این دستگاه صداهایی مثل گاز‌زدن، خرد کردن و بلعیدن را ضبطمی‌کند و با انواع صداهای موجود در پایگاه داده‌های تلفن تطبیق می‌دهد و به این ترتیبنوع غذا را شناسایی می‌کند. این گردنبند در مورد خوراکی‌هایی مانند سیب، هویج، هلوو شیرینی تا حدی موفق عمل کرده، اما در خصوص برخی خوراکی ها مانند سوپ‌ها چندان موفقنبوده است. بنابراین برای شناسایی این نوع خوراکی‌ها، ابزاری اضافی لازم است که مثلابا تشخیص عواملی مانند مقدار قند خون، به نوع سوپ مصرفی پی ببرد. اگر این گردنبند کاملشود، می‌تواند برای مبتلایان دیابت نیز مفید باشد و از بیماری‌های مربوط به غذاخوردنزیاد جلوگیری کند.

همراهی برای نابینایان

ابزارهای جادویی در دنیای دیجیتال

بتازگی ابزاری به شکل یقه براینابینایان ساخته شده که به آنها در تجسم‌ محیط اطراف‌شان کمک می‌کند. این ابزار بهنابینایان کمک می‌کند تا در مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها و فروشگاه‌ها براحتی حرکت کنند.این ابزار با وجود چند دوربین، بلندگو و موتورهای لامسه، از طریق تشخیص صدا و لرزشمی‌تواند با کاربر در تعامل باشد و با جمع‌آوری اطلاعات از ابزارهای خودکار مانند سیستم‌هایهشدار پرواز هواپیما در فرودگاه به کاربر کمک می‌کند. همچنین با مشاهده پله برقی، تابلوهاو سردر فروشگاه‌ها، نقشه مکان‌هایی را که کاربر به آنجا قدم می‌گذارد، در حافظه خودبرای استفاده‌های بعدی ذخیره می‌کند. این ابزار مراحل آزمایشی خود را می‌گذراند.

پیشگیری از نابینایی

ابزارهای جادویی در دنیای دیجیتال

آب سیاه از اصلی ترین دلایل نابیناییاست و بنابر برآوردها، نیم میلیون نفر در بریتانیا به آن مبتلا هستند. این بیماری تازمانی که خود را کاملا نشان دهد، علائم هشدار‌دهنده‌ای ندارد و می‌تواند بینایی بیمارانرا قبل از تشخیص از آنها بدزدد. این لنزهای تماسی نرم سیلیکونی به منظور تشخیص بیماریآب سیاه، بسیار زودتر از آنچه در آزمایش‌های فعلی مشخص می‌شود، ساخته شده‌اند. اینلنز با استفاده از حسگری که در آن تعبیه شده، مقدار فشار موجود در مایع درون چشم بهنام زلالیه را اندازه‌گیری می‌کند. وقتی فردی به آب سیاه مبتلا شده باشد، این مایعبه اعصاب بینایی فشار می‌آورد و به مرور زمان به آن صدمه می‌رساند. آزمایش‌های استانداردچشم فقط یک بار فشار چشم را می‌سنجند، اما این لنزها را می‌توان تا 24 ساعت روی چشمقرار داد و مقدار فشار چشم را مرتب اندازه‌گیری کرد،‌بویژه شب‌ها وقتی به پشت درازمی‌کشیم، فشار روی اعصاب بینایی افزایش می‌یابد. با استفاده از این لنزهای تماسی می‌توانبینایی صدها هزار نفر را نجات داد. این روزها گوگل هم در حال کار کردن روی لنزهای مشابهیاست که مبتلایان دیابت بتوانند بدون زحمت میزان گلوکز خون‌شان را بررسی کنند.

ابزارهای خوردنی

ابزارهای جادویی در دنیای دیجیتال

پوشیدنی‌ها را فراموش کنید؛ نسلبعدی فناوری‌های ردیابی، ما را خواهند پوشید! ابزارهای هضم شدنی به شکل قرص درمی‌آیندو می‌توانند بدنمان را از درون بدن نظارت کنند. قرص‌های «ایی ـ سلسیوس» که شرکتی فرانسویساخته، شبیه قرص استامینوفن معمولی هستند. این قرص همراه حسگر دما، باتری و حافظه درونپوسته‌ای از جنس پی‌وی‌سی زیست‌ پزشکی قرار گرفته است. زمانی که فرد این قرص را ببلعد،با استفاده از آنتن فرکانس رادیویی، هر 30 ثانیه یکبار اطلاعاتی در باره دمای درونیبدن به رایانه ارسال و در نمایشگر نشان داده می‌شود. این داده‌ها به مدت 16 ساعت درقرص باقی می‌مانند. این قرص در بیمارستان‌ها به کمک پزشکان می‌آید و آنها پس از عملجراحی یا شیمی‌درمانی می‌توانند وضعیت تب بیماران خود را کنترل کنند یا ورزشکاران می‌تواننددمای بدن و اثرات تمرین‌ها یا رقابت‌های ورزشی‌شان را در آب و هوای بد بررسی کنند.

کفش‌های مراقب

ابزارهای جادویی در دنیای دیجیتال

بتازگی کفشی ساخته شده است کهبا استفاده از یک رشته حسگر، میزان فشار وارد بر قسمت‌های مختلف پا را اندازه‌گیریمی‌کند. سپس با کمک این اطلاعات، تغییر وزن، مرکز جاذبه، نیروی تماس با زمین و ضربهرا بررسی می‌کند. به عبارت دیگر این کفش‌ها به دوندگان کمک می‌کنند تا نحوه گام‌هایشانو نوع برخورد پاهایشان را با زمین، به طوری که به بدنشان صدمه نرسد، تنظیم کنند. البتهاز آنجا که فقط حفظ تعادل برای دوندگان مهم نیست، سازندگان این کفش در نظر دارند کفشرا به گونه‌ای بسازند که به وزنه‌برداران، بازیکنان تنیس، گلف‌بازان و دیگر ورزشکاران،روش‌های مناسب ورزش کردن را پیشنهاد دهد. وقتی این کفش‌ها به اندازه کافی در مورد شمااطلاعات جمع‌آوری کرد، با استفاده از اپلیکیشن‌های متصل به شما تصاویر ویدئویی آموزشیمناسبی به منظور کمک به تنظیم تعادل‌تان ارائه خواهد داد. این کفش‌ها به صورت بی‌سیمو با استفاده از نوعی پادری، فقط هفته‌ای یک‌بار شارژ می‌شوند.

ماسکی برای پوست

ابزارهای جادویی در دنیای دیجیتال

محققان بتازگی ماسکی ساخته‌‌اندکه روی صورت گذاشته شده و موجب حفظ زیبایی پوست می‌شود. این ماسک سیلیکونی سه بعدیرا شرکتی فرانسوی ساخته و با استفاده از مجموعه‌ای از حسگرها میزان رطوبت موجود درنقاط مختلف پوست را بررسی می‌کند. سپس اطلاعات دریافتی از اسکن پوست، به صورت بی‌سیمبه اپلیکیشنی در تلفن هوشمند ارسال می‌شود و در آنجا برای مشکلات احتمالی پوستی‌تانپیشنهادهایی ارائه می‌شود. پیشنهادهایی مانند این که از چه نوع محصولات مراقبتی استفادهکنید. این ماسک همچنین می‌تواند برنامه مراقبتی روزانه‌ای ترتیب دهد و به شما کمک کنداز میان انبوه محصولات زیبایی، مناسب‌ترین را انتخاب کنید.

منبع: جام جم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ⁄  9  =