شوک خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دامن شرکت های حوزه تکنولوژی را هم گرفت

با گذشت اولین ساعات از اعلام نتایج همه‌پرسی صورت‌گرفته به‌منظور جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، ارزش سهام اکثر شرکت‌های مطرح بریتانیایی فعال در حوزه تکنولوژی با کاهش روبه‌‌رو شد و این شامل همه شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار لندن (‌از جمله شرکت‌های تکنولوژی) هم شد. در این راستا، شاخص 100 شرکت برتر حاضر در بورس با کاهش ارزش مجموع 8 درصدی همراه شده تا چیزی در حدود 100 میلیارد پوند از سرمایه برترین شرکت‌های بریتانیایی کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اگرچه سهام شرکت‌های فعال در برخی از حوزه‌ها (مانند معدن) به علت آنچه نوسان در ارزش ارز رایج عنوان شده با افزایش ارزش همراه بوده، اما شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی با کاهشی چشمگیر در ارزش سهام خود روبه‌‌رو شدند، اما به‌طور کلی، شاهد کاهش سه درصدی در شاخص FTSE 100 شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی بودیم تا تنها شرکت خوشحال این جمع، ARM لقب گیرد که در این اوضاع نابسامان، بازهم رشد نیم درصدی ارزش سهام را تجربه کرد. با این اوصاف، حتی این شرکت نیز از تغییرات اخیر در امان نمانده است. سخنگوی ARM در گفت‌وگو با وب‌سایت Theregister درخصوص نتایج کوتاه‌مدت و بلندمدت بریگزیت می‌گوید: «از آنجا که تقریبا تمامی درآمد ما از فعالیت و فروش محصولات در خارج از قلمرو اتحادیه اروپا تامین می‌شود، بریگزیت اثر قابل توجهی روی تجارت ما نداشته است. با این وجود ما نیز شدیدا پیگیر تغییرات صورت گرفته به ویژه در زمینه صدور ویزا خواهیم بود زیرا در حال حاضر چیزی در حدود 200 نیروی کاری غیربریتانیایی در مقر شرکت ما در کمبریج مشغول فعالیت هستند.» او در ادامه می‌افزاید: «احتمالا بخشی از سرمایه‌ها و همکاری‌های پژوهشی دریافتی از اتحادیه اروپا را از دست خواهیم داد، اما این مجموع، چیزی کمتر از یک درصد از سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه شرکت ما را در سه‌سال گذشته به خود اختصاص داده و امیدواریم این تاثیر منفی نیز با کمک دولت جبران شود.»

این در حالی است که با رای به بریگزیت، ارزش سهام شرکت‌هایی مانند BT با 8درصد کاهش، ارزش وودافون با 3/ 8 درصد کاهش و ارزش سهام Miro Focus شرکت فعال در حوزه نرم‌افزار و آی‌تی نیز با 4 درصد کاهش همراه شده است.  بدنیست بدانید پیش از رای‌گیری نیز نتایج نظرسنجی انجام شده توسط Cnet حکایت از آن داشت که بیش از 65 درصد از افراد فعال در حوزه تکنولوژی بریتانیا معتقدند جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا، تاثیرات منفی روی بازار جهانی تکنولوژی خواهد داشت. این افراد معتقد بودند حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا امکان جابه‌جایی و تبادل استعدادها را به نحوی کارآمد فراهم کرده و اجرا شدن بریگزیت، لندن را به گزینه‌ای با جذابیتی به مراتب کمتر برای مهاجرت نیروی کاری در میان گزینه‌های موجود تبدیل خواهد کرد. به گزارش گاردین، حتی شرکت‌هایی مانند مایکروسافت نیز به‌طور رسمی خواستار ابقای بریتانیا در اتحادیه اروپا شده بودند. با این اوصاف، تحلیلگر وال‌استریت ژورنال معتقد است مالیات کمتر در کنار مقررات ساده‌تر در پیاده‌سازی چارچوب‌های مرتبط با حریم خصوصی افراد از جمله دستاوردهای بریگزیت برای شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی خواهد بود. با این اوصاف، در ادامه نگاهی دقیق‌تر به تاثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روی صنعت تکنولوژی خواهیم داشت.

 

استارت‌آپ‌ها و نام‌های مطرح

بنابر گزارش ماه مه ‌گاردین، هیچ یک از شرکت‌های خصوصی بریتانیایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار، از جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا حمایت نکرده‌اند. در میان 14استارت‌آپ برتر (یونیکورن)، پنج استارت‌آپ صراحتا اعلام کرده‌اند که از ابقا در اتحادیه اروپا حمایت خواهند کرد و نگرانی‌هایی درخصوص تاثیرات اجرای آثار و قوانین بریگزیت روی تجارت و کسب و کار خود دارند. این در حالی است که در گزارش صندوق بین‌المللی پول نیز به این نکته اشاره شده که جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند تاثیرات شدید منطقه‌ای و جهانی روی روابط تجاری شرکت‌های بریتانیایی داشته باشد. TechUK، ساختار تجاری فعال بریتانیایی مشتمل بر 900 شرکت فعال در حوزه تکنولوژی بریتانیا نیز در واکنش به نتایج رای‌گیری اخیر عنوان داشته بریگزیت شک و تردید زیادی را درخصوص آینده این شرکت‌ها ایجاد کرده است. سخنگوی رسمی TechUK نیز از آغاز به‌کار برنامه‌ریزی در جهت پاسخگویی به تغییرات سیاسی و قانونی که در پرتو جدایی از اتحادیه اروپا به وقوع خواهد پیوست خبر داده است. در نهایت، این موضوع که بریتانیا همچنان بتواند به‌عنوان بازاری واحد به تاثیرگذاری خود در حوزه تکنولوژی ادامه دهد نیز موضوعی قابل بررسی به‌نظر می‌رسد. در حال حاضر، صادق‌خان، شهردار لندن اعلام کرده تلاش دولت به‌گونه‌ای است تا همچنان در چارچوب توافقات تجاری انجام شده، مذاکرات و تفاهمات میان بریتانیا و اتحادیه اروپا را به پیش ببرد. نکته‌ای که می‌تواند کورسوی امیدی را برای شرکت‌های حوزه تکنولوژی نیز زنده سازد.

 

سرمایه‌گذاری‌های تحقیقاتی

تا پیش از این، محققان بریتانیایی شاغل در شرکت‌های حوزه تکنولوژی و دانشگاه‌ها از سرمایه عظیم دریافتی از اتحادیه اروپا بهره‌مند می‌شدند. به گفته یکی از اعضای مجلس اعیان بریتانیا و به گزارش وب‌سایت Wired، چیزی حدود 3/ 18 درصد از بودجه دریافتی بریتانیا از اتحادیه اروپا، صرف تحقیقات و توسعه علمی می‌شد. با این تفاسیر، کاهش یا حذف این بودجه نیز می‌تواند تاثیراتی گسترده در حوزه تحقیقات دانشگاه‌ها و موسسات علمی داشته باشد. علاوه بر این، استارت‌آپ‌هایی که از سرمایه‌های دریافتی از سرمایه‌گذاران اروپایی بهره‌مند می‌شدند نیز با مشکل مواجه خواهند شد. با این وجود، پس از نهایی شدن نتایج رفراندوم برگزار شده، Dame Julia Goodfellow ریاست دانشگاه‌های بریتانیا (مجموعه‌ای متشکل از 133 دانشگاه بریتانیایی) در اظهار نظری از تلاش این سازمان به منظور ادامه تعامل با اتحادیه اروپا خبر داده است. او در این خصوص می‌گوید: «اولین اولویت ما، ترغیب دولت بریتانیا به‌منظور پیاده‌سازی راهکارهایی برای اطمینان از امکان ادامه حضور کارکنان و دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دانشگاه‌های بریتانیایی است.»

 

سیاست‌ها و ارتباطات

به گزارش وب‌سایت Ibtimes، نتایج تحقیقاتی که به تازگی از سوی کمیته علوم و تکنولوژی در اختیار مجلس عوام بریتانیا قرار گرفته، زنگ خطری را درخصوص فقدان مهارت‌های دیجیتالی کافی در میان شهروندان بریتانیایی‌ به صدا درآورده است.  با این تفاسیر، طبیعی است که شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی به‌ویژه عناوین فعال در بخش امنیت سایبری به نیروی کاری کارآمدتر از اتحادیه اروپا و حتی کشورهای خارج از این اتحادیه متکی باشند. با این اوصاف، اجرایی شدن بریگزیت می‌تواند شرکت‌های فعال حوزه تکنولوژی بریتانیا را در پرتو از دست دادن (حداقل) بخشی از نیروی کاری متخصص یا کاهش مراودات با اتحادیه اروپا، در دسترسی به رشد پایدار با مشکلات مختلفی روبه‌‌رو سازد. این در حالی است که قوانین موجود در حوزه حریم خصوصی و امنیت اطلاعات شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی نیز ممکن است در کنار اجرایی شدن بریگزیت دستخوش تغییراتی شود. به گزارش Ibtimes، حتی این احتمال وجود دارد که توافقات ویژه انجام شده در زمینه تصویب قوانین ویژه به اشتراک‌گذاری داده‌ها میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده آمریکا که از آن با عنوان «بندرگاه‌امن» یاد می‌شود از این به بعد در شرکت‌های حوزه تکنولوژی فعال در بریتانیا لازم الاجرا نباشد. بد نیست بدانید تا به امروز، مدیریت و پردازش داده‌ها در بریتانیا از مدل‌سازی انجام شده توسط رگولاتوری‌های اروپایی تبعیت می‌کرد و در قالب مصوبات جدید GDPR (رگولاسیون محافظت عمومی از داده‌ها) قرار بود قوانین و راهکارهای جدید، از سال 2018 میلادی در اتحادیه اروپا و بریتانیا به مرحله اجرا درآیند. با این تفاسیر و با توجه به نتایج اخیر رفراندوم بریتانیا، معیارهای امنیتی سرویس‌های ارائه شده از سوی شرکت‌های بریتانیایی به کاربران نیز در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

 

تغییر قیمت محصولات

در همین حال مدیران شرکت‌های مختلف نیز از احتمال تجدید نظر در قیمت‌های خود به دنبال تاثیرات مالی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خبر داده‌اند. Fujio Mitarai مدیرعامل شرکت کانن در مصاحبه با رویترز از نگرانی خود در قبال اتخاذ این تصمیم جدید سخن گفته است. او معتقد است بریگزیت اگرچه در کوتاه‌مدت، افزایش ارزش ین را به همراه خواهد داشت اما در طولانی‌مدت، اثرات منفی روی ارز رایج ژاپن و البته فعالیت این غول ژاپنی فعال در زمینه تولید دوربین ایجاد خواهد کرد. او در این خصوص می‌گوید: « در ژاپن، اگرچه می‌توان انتظار افزایش مقطعی ارزش ین را داشت اما این تصمیم جدید بریتانیایی‌ها می‌تواند فرآیند بازگشت اقتصادی در حال اجرا در ژاپن را با مشکلاتی اساسی روبه‌رو سازد.» Perry Oosting مدیرعامل هاسلبلد نیز که پیش از برگزاری رفراندوم با وب‌سایت Amateur Photographer UK مصاحبه کرده بود، در حالی که از عکس‌العمل خوب بازار به محصول جدید این شرکت یعنی X1D (به‌عنوان اولین دوربین کامپکت میررلس مدیوم فرمت) راضی و خشنود به‌نظر می‌رسید، اعتراف کرد که این شرکت نیز به نتایج این همه‌پرسی حساسیت نشان خواهد داد. او در پاسخ به پرسش خبرنگاری که نظر او را درخصوص تغییر قیمت محصولات هاسلبلد پس از بریگزیت جویا شده بود گفت: «باید منتظر ماند و دید ارزش پوند چه تغییری خواهد کرد. ما معیار قیمت‌گذاری تعریف‌شده‌ای داریم و در صورتی که تغییراتی در ارزش پوند ایجاد شود ما نیز مجبور به تغییر معیارهای قیمت‌گذاری محصولاتمان خواهیم بود.» با این تفاسیر و با توجه به سقوط بی‌سابقه ارزش پوند در برابر دلار باید منتظر ماند و دید هاسلبلد چه تغییراتی را در سیستم قیمت‌گذاری محصولات خود اعمال خواهد کرد./ به نقل از دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  9