عقب نشینی قیمت طلا

بازارهای جهانی کاملا زیر سایه همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هستند. روندهایی که روز دوشنبه به کاهش احتمال «بریگزیت» واکنش نشان داده بودند، روز سه‌شنبه نیز بر اخبار مربوط متمرکز ماندند. پوند که روز دوشنبه تقویت شده بود، روز سه‌شنبه نیز تقویت شد، اما بازارهای سهام روز گذشته بر خلاف اولین روز کاری هفته، تحت‌تاثیر نگرانی معامله‌گران تضعیف شدند. روز گذشته رشد ارزش پوند و در نتیجه افت شاخص دلار و همچنین خروج سرمایه از بورس‌ها به نفع طلا عمل کرد، با این همه کاهش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن مانع رشد بهای فلز زرد شد. بازارهای سه‌شنبه علاوه‌بر همه‌پرسی بریتانیا به جلسات استماع رئیس فدرال رزرو در کنگره آمریکا نیز توجه داشتند. جنت یلن روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در کنگره به پرسش‌های کمیته‌های تخصصی پاسخ می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اونس طلا که هفته گذشته تا قیمت 1298 دلار جهش کرده بود، در هفته جدید تحت‌تاثیر کاهش نگرانی‌ها درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا قرار گرفت. اونس روز دوشنبه به قیمت 1290 دلار افت کرد تا روز سه‌شنبه را با قیمت 1286 دلار آغاز کند. قیمتی که تا ساعت 8 عصر سه‌شنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1270 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

 

عقب‌نشینی دو روزه

روز دوشنبه علاوه‌بر کاهش نگرانی‌های اقتصادی در پی انتشار سه نظرسنجی تازه از رای‌دهندگان بریتانیایی، عوامل دیگری نیز بازار طلا را تحت‌تاثیر قرار داد. در اولین روز هفته سودگیری معامله‌گرانی که اونس را در دو قدمی کانال 1300 دلار دیده بودند به افت قیمت‌ها منجر شد. با این همه، عوامل خارجی افت فلز زرد را محدود کردند. دوشنبه شاخص دلار تضعیف و بهای نفت خام تقویت شد.

نظرسنجی‌هایی که روز دوشنبه منتشر شدند نشان دادند که درصد رای‌دهندگان به ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بیشتر شده است. به این ترتیب ریسک‌پذیری در بازارهای سهام جهان افزایش یافت و شاخص‌های بورسی به‌شدت رشد کردند. این روند به افت بهای فلز زرد کمک کرد، گرچه عامل مهم‌تر در افت ارزش طلا، کاهش خرید این کالای گرانبها به‌عنوان سرمایه امن بود.

اونس روز سه‌شنبه را در ادامه روند روز دوشنبه با قیمتی پایین‌تر از قیمت نهایی روز دوشنبه آغاز کرد، گرچه بعد شاهد نوسان‌هایی در هر دو جهت بود. روز گذشته بازار ارز به ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا امید نشان داد تا رشد پوند استرلینگ ادامه داشته باشد. به این ترتیب ادامه افت شاخص دلار به نفع طلا عمل کرد. با وجود این، دیگر بازارها با نزدیک شدن به همه‌پرسی پنج‌شنبه دوباره عصبی شدند. بازارهای سهام روز سه‌شنبه شاهد افت شاخص‌ها بودند تا عامل کمکی دیگری برای طلا فراهم شود. همچنین بهای نفت خام با تضعیف روبه‌رو شد،‌ عاملی که به ضرر طلا عمل کرد. معامله‌گران بازار طلا نیز مانند بازار ارز بر نظرسنجی‌های دوشنبه متمرکز ماندند تا خرید طلا کاهش داشته باشد. عقب‌نشینی اونس در دو روز اول هفته کاری بازارهای جهانی در حالی رقم خورد که سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای پیش از شروع فعالیت بازارها در هفته جدید، به ادامه رشد طلا در کوتاه‌مدت امیدوار بودند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 23 نفر شرکت کردند که از این میان 15 نفر معادل 65 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش قیمت‌های طلا را در هفته کاری جاری پیش‌بینی کردند. تعداد کارشناسان کاهشی و خنثی، هرکدام 4 نفر بوده است، یعنی هر دسته 17 درصد پاسخ‌دهندگان. در آخرین نظرسنجی از مخاطبان نیز 852 نفر شرکت کردند که از این میان 683 نفر معادل 80 درصد، افزایش و 115 نفر معادل 13 درصد، کاهش قیمت‌ها را در این هفته پیش‌بینی کردند. 54 نفر معادل 6 درصد نیز نظری خنثی داشتند. (در هر دو نظرسنجی، مجموع درصدها به100 نمی‌رسد؛ چراکه اعداد گرد شده‌اند.)

 

همه‌پرسی تاریخی

در حالی که همه‌پرسی باقی‌ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا قرار است پنج‌شنبه برگزار شود تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که میزان حمایت عمومی از ادامه حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا افزایش یافته و این مساله تا حدی نگرانی‌ها نسبت به خروج این کشور از اروپا را کاهش داده است. با این همه بازارها تا زمان اعلام نتایج عصبی خواهند ماند.

سه‌شنبه جورج سوروس سرمایه‌دار مشهور نیز هشدار داد که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند موجب کاهش شدیدتر ارزش پوند حتی بیشتر از چهارشنبه سیاه شود. اشاره وی به چهارشنبه سیاه مربوط به سال 1992 میلادی است که ارزش پوند با افت چشمگیری روبه‌رو شد. همچنین رویترز گزارش داد که نیل کاشکاری، رئیس فدرال رزرو میناپلیس هم گفته که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند تاثیرات مستقیمی بر اقتصاد آمریکا داشته باشد.

در این شرایط تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری «سی‌پی‌ام» بر این باورند که قیمت جهانی طلا در تابستان امسال کاهش خواهد یافت، ولی پس از آن با افزایش روبه‌رو خواهد شد و تا پایان امسال به بیش از 1300 دلار خواهد رسید. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «مارکت واچ»، تحلیلگران این موسسه سرمایه‌گذاری می‌گویند: «قیمت طلا در تابستان امسال فارغ از اینکه نتیجه همه‌پرسی بریتانیا چه باشد، با کاهش روبه‌رو خواهد شد، ولی پس از آن و تا پایان سال 2016 میلادی روندی صعودی خواهد داشت و به بیش از 1300 دلار خواهد رسید.»

تحلیلگران موسسه سی پی ام تاکید کردند: «تصمیم برای خروج از اتحادیه اروپا، برای اقتصاد و مردم بریتانیا بد خواهد بود. این تصمیم به ضرر اقتصاد جهانی نیز خواهد شد. هر اقدامی برای خروج از اتحادیه اروپا حداقل 2 سال زمان خواهد برد و در این مدت اتحادیه اروپا با تحولات سیاسی و اقتصادی زیادی روبه‌رو می‌شود.»

تبعات اصلی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا احتمالا شامل کاهش شدید قدرت سیاسی و اقتصادی پادشاهی متحد انگلیس خواهد بود و تنها برندگان اصلی این رویداد، اروپا و آمریکا خواهند بود. چین نیز می‌تواند از خروج بریتانیا از اروپا بهره‌مند شود. خروج بریتانیا از اروپا می‌تواند موجب خروج سایر کشورهای اروپایی نیز بشود. تحلیلگران سی پی‌‌ام بر این باورند که قیمت طلا فارغ از نتایج همه‌پرسی بریتانیا، احتمالا در تابستان امسال کاهش خواهد یافت، ولی پس از آن بار دیگر روند صعودی را آغاز خواهد کرد و به بیش از 1300 دلار افزایش خواهد یافت. تابستان معمولا فصل کاهش تقاضا برای طلا و جواهرات است. بر اساس این گزارش کاهش ارزش روپیه هند نیز احتمالا موجب افت نسبی تقاضای طلا در بازار این کشور بزرگ آسیایی خواهد شد. حتی این احتمال وجود دارد که قیمت طلا پس از همه‌پرسی بریتانیا تا 1220 و 1200 و حتی 1180 دلار کاهش یابد. ولی بر اساس این تحلیل قیمت طلا پس از پایان تابستان بار دیگر تا سطح 1300 و تا پایان امسال به بیش از 1320 دلار افزایش خواهد یافت.

 

تحلیل فنی کوتاه‌مدت

در حالی که اندک زمانی به برگزاری همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مانده، تازه‌ترین تحلیل «اف ایکس استریت» نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت و در روزهای آینده تحت‌تاثیر نتایج همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا و سخنان رئیس فدرال رزرو آمریکا قرار خواهد داشت.

تحلیل فنی اف ایکس استریت صبح سه‌شنبه نشان می‌داد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1280 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1270 دلار و سپس 1260 دلار کاهش خواهد یافت. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز 1310 دلار در نظر گرفته شد، سطحی که گفته می‌شد اگر شکسته شود قیمت طلا تا 1320 دلار افزایش خواهد یافت. شکسته شدن این سطح مقاومتی می‌توانست قیمت طلا را تا 1340 دلار افزایش دهد.

اما چنان که اشاره شد این روزها سیاست‌های پولی فدرال رزرو نیز به‌شدت مورد توجه بازارهای مختلف است. فدرال رزرو که حدود یک هفته پیش در نشست ماه ژوئن کمیته بازار آزاد رای به ثبات نرخ بهره داده بود درباره زمان انقباضی‌تر شدن سیاست پولی خود مطمئن نیست و این امر ابهام را میان معامله‌گران تشدید کرده است. فدرال رزرو در دسامبر 2015 برای اولین بار در حدود 10 سال پیش از آن، نرخ بهره وجوه فدرال را افزایش داد؛ اما پس از آن به دلیل احیای ضعیف اقتصاد آمریکا و چالش‌های موجود در اقتصاد جهان، درباره افزایش دوباره نرخ‌های بهره محتاط شد. جلسات استماع جنت یلن در کنگره آمریکا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه از این رو حائز اهمیت است./به نقل از دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  ⁄  96  =