ربات های اجتماعی شناختی در کشور بومی می شوند

مدیرقطب علمی طراحی رباتیک واتوماسیون دانشگاه صنعتی شریف گفت: با توجه به تجربه استفاده از ربات اجتماعی شناختی در درمان کودکان اوتیسم و تاثیرگذاری آن، پیشنهاد طراحی و ساخت ربات های اجتماعی شناختی جهت بومی سازی این فناوری درکشور، به ستاد علوم شناختی داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دکترعلی مقداری افزود: علم ربات اجتماعی شناختی یک علم نوظهور است، که شاید کمتر از یک دهه ازعمرآن در دنیا می گذرد، در ایران هم دو سالی است که گروه های اجتماعی شناختی رباتیک دانشگاه صنعتی شریف و تهران بر روی آن کارمی کنند و بیشتربر تربیت نیروی انسانی محقق متمرکز دارند.
وی بیان کرد: ایران جایگاه خوبی درعلم ربات اجتماعی شناختی دارد، در این زمینه پروژه هایی نیز توسط دانشگاه صنعتی شریف و تهران تعریف و به ستاد علوم شناختی ارایه شده و در این راستا حرکت هایی را شروع کرده ایم و موفقیت هایی نیز حاصل شده است.
وی اظهارکرد: هرچه بیشتر پیش می رویم راجع به این علم آگاه تر و آشناترمی شویم و دانشجویان بیشتری وارد این حوزه می شوند.
مقداری با بیان اینکه تا کنون ربات های اجتماعی شناختی ساخته شده گروه رباتیک دانشگاه صنعتی شریف با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد غرب درحوزه کودکان است، افزود: این ربات ها درزمینه افزایش اطلاعات اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم، کاهش استرس درکودکان سرطانی تحت درمان ونیز استفاده از ربات زبان اشاره برای کودکانی که مشکل شنوایی وگفتاری دارند طراحی وساخته شده است.
وی درخصوص بازخورد ربات های طراحی و ساخته شده در کشور افزود: این ربات ها برای کودکانی که مشکل دارند مورد استفاده قرارگرفته شده و نتایج آن نشان داده که روند مثبتی بربهبود کودکان داشته است، تاثیر مثبت این ربات ها بر روند درمان موجب شده که ما به دنبال طراحی و ساخت دیگر ربات های اجتماعی برویم.
وی گفت: با توجه به تجربه استفاده از ربات در درمان کودکان اوتیسم و تاثیرگذاری آن، پیشنهاد طراحی و ساخت چند ربات اجتماعی شناختی در جهت بومی سازی ربات های اجتماعی درکشوربه ستاد علوم شناختی داده شده است.
مقداری در خصوص استفاده از ربات های اجتماعی برای درمان درکشور و نیز فرهنگ استفاده از آن ها به عنوان دستیار درمانگربیان کرد: درحال حاضربحث ربات های اجتماعی درکشوربیشتر در فاز تحقیق است اما در بحث ربات های کمک جراح، چند سال پیش پروژه هایی انجام شده است که از آن ها درحال حاضر در بیمارستان امام خمینی (ره) استفاده می شود.
وی گفت: در بحث ربات های اجتماعی ایران نیزدو سال است که در این حوزه وارد شده است و خوشبختانه در این مدت کوتاه پیشرفت خوبی داشته است .
وی گفت: براساس مشاهدات انجام شده ،مقالاتی که درهمایش های خارجی و مجلات از سوی محققان کشورمان در این زمینه ارایه شده همپای مقالات ارایه شده محققان کشورهایی است که بیش از هشت سال در این زمینه کار می کنند.
مقداری بیان کرد: با توجه به اینکه هرروز برعلاقه مندان این حوزه اضافه می شود این حوزه نیازمند حمایت مالی است، حوزه علوم شناختی حوزه وسیعی از علوم را پوشش می دهد ودانشگاه های مختلف کشور نیزدر حال فعالیت بر پروژه های مختلفی از علوم شناختی هستند.
وی ادامه داد: حوزه رباتیک علوم اجتماعی شناختی یک رشته، بین رشته ای وشاخه ای ازعلوم شناختی است که در آن ترکیبی از رشته های زبان شناسی، روانشناسی، مهندسی ، مکانیک ، هنر وجود دارد و در کنار هم مشغول به فعالیت هستند.
مقداری بیان کرد: خوشبختانه کشورمان توانسته در زمینه فناوری های نوین پیشرفت خوبی داشته باشد اما برای بکارگیری فناوریهای نوین نیاز به کارگروهی است که متاسفانه عادت نداشتن به کارگروهی یکی از چالش های بزرگ دانشگاه های کشوراست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  21  =  23