EMV ؛ مفهوم دیروز، نیاز امروز

پرداخت‌های خرد و برون خط، نیازمندی به استفاده از کارت‌های هوشمند را در شبکه پرداخت ایجاد کرده‌اند. از سوی دیگر امنیت بالای کارت‌های هوشمند، فعالان این حوزه را به سوی استفاده گسترده از آن در جهان سوق داده است.

اولین‌بار کارت‌های مبتنی بر چیپ در کشور فرانسه و در سال 1984 برای جلوگیری از کلاهبرداری استفاده شد. با گسترش بهره‌برداری از این کارت‌ها در اروپا طی سال‌های پایانی دهه 90 میلادی، لزوم ایجاد استانداردی واحد مورد توجه قرار گرفت. معروف‌ترین استاندارد در حوزه پرداخت‌های مبتنی بر کارت‌های هوشمند (چیپ) استاندارد EMV بوده است. استاندارد EMV در سال 1994 با همکاری سه ابرقدرت حوزه پرداخت ”Europay”،”MasterCard” و ”Visa” شکل گرفت و بلافاصله ژاپن (JCB) و بریتانیا نیز به آن پیوستند و به مرور سازمان‌های بزرگ دیگر مانند China Union Pay و American Express نیز به آن‌ها اضافه شدند.

تمام این تحرکات از 10 سال پیش اتفاق افتاده است و استاندارد EMV دیگر مفهوم یا ابزار جدیدی در جهان محسوب نمی‌شود و یکی از الزامات ذاتی پیوستن به شبکه گسترده پرداخت جهانی است. تقریبا تمامی شرکت‌های معتبر تامین‌کننده نرم‌افزارها و سخت‌افزارها در جهان، الزامات این استاندارد را به صورت گسترده در محصولات و خدمات خود به کار می‌گیرند و به بانک‌ها عرضه کرده‌اند. این اتفاق حتی در کشورهای همسایه ایران نیز امری عادی و معمول محسوب می‌شود. تشریح فنی، تفاوت‌ها، قابلیت‌ها و الزامات استاندارد EMV نیاز به بحث مفصل و گسترده‌ای دارد که از حوصله این مطلب خارج است،در نتیجه خارج از لطف نیست که بیان شود، در دنیا بیش از 130 کشور با توزیع بیش از 2. 4 میلیارد کارت و تامین بیش از 36. 9 میلیون دستگاه کارتخوان به این چرخه بزرگ پیوسته‌اند و براساس آمار EMVco، 32 درصد از تراکنش‌های کارت‌های چیپ در سال 2014، از تکنولوژی تراشه EMV استفاده کرده‌اند که این تعداد به نسبت سال 2013 بیش از 29 درصد افزایش داشته است.

با توجه به گسترش و نفوذ تلفن همراه در جهان و ایران، شاید به نظر برسد که استفاده از کارت‌های هوشمند تضعیف خواهد شد؛ اما باید دانست که در هر حال استاندارد EMV یک چارچوب اجرایی است و منافاتی با استفاده از تکنولوژی‌های گوناگون نداشته و نخواهد داشت. به‌طور مثال در تلفن همراه نیز درنهایت سیم‌کارت گوشی نقش جز امنیتی (Secure Element) را بازی خواهد کرد که عملا همان کارت هوشمند محسوب
می‌شود. گستردگی استاندارد EMV این امکان را ایجاد کرده است که در راهکارها و ابزارهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته و درعین‌حال به عنوان زیرساخت پرداخت‌های خرد، برون خط و اعتباری به کارآید.

با توجه به تصویب برجام و اتفاقات پساتحریم، کشور عزیزمان و به موازات آن شبکه بانکی و پرداخت الکترونیک کشور، بایستی در انتظار حضور و هجوم بانک‌ها و شبکه‌های مالی جهان بالاخص ”MasterCard” و ”Visa” باشند. این سیل نیاز از داخل با فشار شهروندان به برقراری ارتباط با شبکه پرداخت جهانی، برای استفاده از خدمات بین‌المللی در داخل کشور نیز تکمیل خواهد شد؛ بنابراین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک (PSP)، بانک‌ها و در رأس آنها شاپرک و شتاب باید خود را برای حضور این شبکه گسترده و همچنین درخواست شهروندان ایرانی برای اتصال و استفاده از خدمات در ایران، آماده کنند.

به بیانی دیگر، دیوارهای ساخته شده به دور کشور طی 15 سال گذشته، در حال فرو ریختن است و ایران نیز در شبکه‌های پرداخت، به دهکده جهانی می‌پیوندد. این پیوند بسیار ارزشمند، خطرات خود را نیز به همراه خواهد داشت که مهم‌ترین آن کنترل و مدیریت امنیت است. کلاهبرداری در شبکه پرداخت کشور، از طریق جهان صورت خواهد گرفت؛ بنابراین استاندارد EMV از دو جهت «پذیرش کارت‌های هوشمند و اعتباری جهان» و «صدور کارت‌های هوشمند و اعتباری داخلی برای استفاده در دیگر کشورها» اهمیت خواهد داشت.

تحولات رخ داده با تغییر رویکرد بانک مرکزی، بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک (PSP) به سوی تعالی حرکت خواهد کرد؛ بنابراین این تکنولوژی و مفهوم دیروز، نیاز امروز کشور و شبکه‌پرداخت است.

*مدیرعامل شرکت فراز پردازش پدیسار
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  3