انتشار آمار یک و نیم سال پیش بجای آمار پایان سال ۹۴/ تاخیر ۲تا ۱۸ماهه در ارائه آمار عملکرد

بی نظمی برخی بانک ها در ارائه آمار عملكرد ابزارها و تجهيزات پرداخت الکترونيک

تازه ترین گزارش بانک مرکزی که حدود یک تا دو هفته پیش روی تارنمای این بانک قرار گرفت نشان می دهد برخی بانکها در ارائه این آماراهتمام لازم را به خرج نداده اند که البته این مسئله مسبوق به سابقه است.در عین حال هستند بانکهایی که منظم عمل کرده اند که در تصویر قابل مشاهده است./بر اساس آمارهای منتشره در تارنمای بانک مرکزی تا اسفندماه سال 1394 آخرین آمار عملکرد 18 بانک مربوط به 2 تا 18 ماه گذشته است./در تاریخ هشتم مرداد سال 85 اراده نظامهای پرداخت بانک مرکزی « راهنمای تهیه و ارسال داده های عملکرد نظامهای پرداخت در شبکه بانکی» را به بانکها ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ارائه گزارشات منظم از عملکرد تراکنش ها و ابزارها توسط بانکها از اهمیت بالایی در ارزیابی فعالیت آنها برخوردار است. اما در این زمینه برخی بانک ها منظم عمل نکرده و در نتیجه اهدافی که جهت انتشار گزارش عملکرد شبکه بانکی در خصوص روند توسعه بانکداری الکترونیک و پرداخت مورد نظر ناظر و شبکه بانکی است عملا عقیم باقی می ماند.
بنابراین گزارش ، تازه ترین گزارش بانک مرکزی که حدود یک تا دو هفته پیش روی تارنمای این بانک قرار گرفت آخرین آمار عملکرد بانک ها مربوط به اسفند ماه 1394 را به نمایش گذاشت. با مقایسه گزارش عملکرد در ماه انتهایی سالهای 1394 و 1393 می شود که برخی بانکها در ارائه این آماراهتمام لازم را به خرج نداده اند که البته این مسئله مسبوق به سابقه است.در عین حال هستند بانکهایی که منظم عمل کرده اند که در تصویر قابل مشاهده است.

مرور آمارهای ناقص
بر اساس آمارهای منتشره در تارنمای بانک مرکزی تا اسفندماه سال 1394 آخرین آمار عملکرد بانک های انصار، دی و شهر مربوط به 18 ماه گذشته است. به عبارت دیگر از سوی این بانکها از شهریور ماه سال 1393 تا کنون هیچ آماری عملکرد  به بانک مرکزی ارائه نشده است. در اسفندماه 1394 برخی از بانک ها نیز که در اسفندماه 1393 به طور منظم آمار عملکرد خود را ارائه کرده بودند با تأخیر به ارائه این آمارها اقدام کرده اند. بانکهایی چون پست بانک و صنعت و معدن در اسفندماه 93 گزارش عملکرد داشته اند در صورتی که در اسفند ماه 94 گزارش عملکرد آنها مربوط به آبان ماه سال مورد اشاره است. بانک های پارسیان، سرمایه، تات، حکمت ایرانیان، خاورمیانه، سامان و ملی نیز آمار عملکرد مربوط به بهمن و دی ماه را در پرونده اسفند خود درج کرده اند.(دریافت فایل را ببینید)

تاریخچه انتشار آمار

انتشار آمار از سوی بانک مرکزی به سال 81 برمی گردد اما اتخاذ روش مدون انتشار عملکرد تجهیزارت و ابزارهای پرداخت به سال 85مربوط می شود
در تاریخ هشتم مرداد سال 85 اراده نظامهای پرداخت بانک مرکزی « راهنمای تهیه و ارسال داده های عملکرد نظامهای پرداخت در شبکه بانکی» را به بانکها ابلاغ کرد.بر اساس این ابلاغیه بانکها موظف شدند عملکرد ماهانه خود را تا حداکثر دهم ماه بعد طی ساختار خاصی (دریافت فایل را ببنید) به اداره  نظامهای پرداخت گزارش کنند و این اداره نیز طی حداکثر دو روز کاری آن را بررسی و نواقص  احتمالی را به بانکها اعلام کند.و بانکها نیز فرصت دارند طی دو روز کاری نواقص را رفع کنند تا در نهایت تا 15 ماه گزارش عملکرد بانکها منتشر شود.

این روند تا سال 89 کما بیش منظم طی شد اما از آن زمان به بعد انتشار این آمار از سوی بانک مرکزی با تاخیرهای دو تا چهار ماه همراه بوده و در عین حال برخی بانکها در اراده گزارش عملکرد اهتمام لازم را به خرج نداده اند.به تعبیر دیگر هم بانکها در گزارش ماهانه خود جدیت به خرج نداده اند هم بانک مرکزی آمارهای دریافتی را با تاخیر های چند ماهه در  درگاه اینترنتی خود بارگذاری می کند.

ساختار گزارش دهی چه گونه است
بر اساس این راهنما بانکها باید آمار خود را  به دو صورت ماهانه با عنوان گزارش«ابزارها و تجهیزات پرداخت کارتی » و گزارش فصلی با عنوان«وضعیت ارائه خدمات بانکداری الکترونیک» و منفک در دو بخش تهران و استانها گزارش کنند اما در تارنمای بانک مرکزی تنها گزارش های ماهانه منتشر شده است و اکنون نیز این روند(البته با تاخیر) ادامه دارد.

گزارش تراکنش های ناموفق،تراکنش های موبایلی و اینترنتی و همچنین متوسط تعداد و مبلغ تراکنش روی هر پایانه نیز از جمله گزارش هایی بود که منتشرمی شد اما در مسیر راه متوقف شدند.
شفافیت

بر اساس بخش نامه شفافیت اقتصادی و بخصوص شفافیت بانکی، یکی از وظایف بانکها، ارائه منظم و دقیق گزارش عملکرد برای عموم مردم است. از سوی دیگر برای  تحلیل چشم انداز و مطالعه بازار خدمات بانکی کشور که در نهایت به عموم عرضه می شود آمار ناقصی که در بخش بانکداری الکترونیک منتشر می شود عملا بازتاب دهنده واقعیت بازار نبوده و ارزش چندانی ندارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  3