نحوه اجرای قانون حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر

در نشست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بررسی می‌شود

وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی از جلسه امروز خود با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به منظور بررسی نحوه اجرای قانون حذف یارانه ۲۴ میلیون نفراز دریافت یارانه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،‌علی ربیعی وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی از برگزاری جلسه ظهر امروز با حضور نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خبر داد و گفت: امروز جلسه ای به منظور نحوه اجرای قانون حذف24 میلیون نفر از دریافت یارانه داریم.

وی ادامه داد:در حال بررسی جوانب و امکان حذف یارانه 24 میلیون نفر هستیم و امروز ظهر هم در نشست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این موضوع بررسی می‌شود.

ربیعی با بیان اینکه طی چند سال آینده می‌توانیم روند کسری مزد بین دستمزد و تورم را در حوزه بازنشستگی کاهش دهیم گفت: از آنجا که بودجه بیمه تکمیلی در بودجه 93 حذف شده بود،  امسال  تصمیم گرفتیم از محل درآمدها  صندوق بازنشسته کشوری بیمه تکمیلی بازنشستگان را به امید خدا انجام دهیم.

وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: فکر می کنم بسته به مشارکت افراد رقم این طرح متفاوت است. اما بسته ثابت مناسب است و خدا را شکر منابع بیمه تکمیلی را فراهم کردیم. بار مالی برای صندوق حدود700 میلیارد تومان است. از دیگر اقدامات در صندوق بازنشستگی کشور تشکیل کانون بازنشستگی استان بود. کانون عالی بازنشستگان کشوری در قالب تشکل شکل گرفت.پرداخت وام برای بازنشستگان افزایش پیدا کرد.

وی گفت: اجتماعی شدن فعالیت های صندوق یکی از برنامه های ماست که با محدودیت‌هایی که داریم برنامه ریزی صورت گرفته است. یکشنبه یا چهارشنبه حداقل بازنشستگان تأمین اجتماعی مشخص می شود.

ربیعی در پاسخ به اینکه به زنان بازنشسته حق اولاد تعلق نمی گیرد گفت:به صورت قانونی این در دستور کار است که حق اولاد به 2عضو خانواده یا یک عضو خانواده پرداخت شود. این موضوع را تحت عنوان لایحه تقدیم مجلس خواهیم کرد.

*توضیحات ربیعی درباره ورشکستگی صندوق ها

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی درباره ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی گفت: این صندوق‌ها DB بودند. از پول بازنشستگی که پرداخت می شده است سرمایه گذاری صورت می گرفته است و افرادی در زمانی که بازنشسته می‌شدند ترکیبی بوده از شاغلان موجود و درآمدهایی که از پس‌انداز قبلی به وجود آمده بود. دربرخی از صندوق ها نسبت شاغل به بازنشسته کاهش یافته است. مانند این نسبت در صندوق فولاد. نسبت افراد شاغل به بازنشسته در صندوق فولاد نسبت 8به 1 است. یعنی به ازای هر 8 نفر بازنشسته 1 نفر شاغل است . همین موضوع باعث بهم‌ریختگی اساس صندوق شده است.

وی بیان کرد: میزان نسبت افراد شاغل به بازنشسته در صندوق بازنشستگی کشوری 1به 1است. در قوانینی که نوشته شده بود میزان سن بازنشستگی 60سال بود اکنون این سن کاهش یافته است.

*  افزایش 20 درصدی حقوق بازنشستگان کشوری

وی ادامه داد: با تصویب دولت، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، تا سقف 15 میلیون ریال تا 20 درصد با کاهش نیم درصد به ازای هر 500 هزار ریال نسبت به سال 1394 و مازاد بر 15 میلیون ریال، 12درصد نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد.

ربیعی  با بیان اینکه با وجود شرایط بد اقتصادی در سه سال اخیر میزان افزایش مزد بر میزان تورم پیشی گرفته تأکید کرد: حداقل دستمزد کارگران در سال 93 به میزان  25درصد افزایش پیدا کرد که با احتساب سایر افزایش‌ها در مجموع مزد برای این سال 30.5درصد افزایش یافت و دستمزد سال 94 کارگران را 17 درصد افزایش دادیم که با احتساب سایر افزایش‌ها، این رقم در مجموع به 20.5 درصد رسید.

وی همچنین حداقل دریافتی کارگران متاهل دارای دو اولاد در سال 1395 را با احتساب 14 درصد افزایش، 11 میلیون و 345 هزار و 992 ریال اعلام کرد.

ربیعی در مورد انتقادهای مکرر دولتی ها از دولت گذشته اظهار داشت: بعضی ها می گویند چرا این روضه را ول نمی کنید و دائما به گذشته می پردازید این درحالی است که باید معطوف به آینده بحث کنیم اما ما منتقدانی داریم که یادشان رفته در اقتصاد ایران چه گذشته و امروز نقد ناب نمی کنند.به همین دلیل ما دائما گذشته را نقد می کنیم.

وی درباره میزان فاصله و شکاف مزدی گفت:فاصله مزد تا تورم حدود 67 درصد فقط در صندوق بازنشستگی کشوری داشتیم،اما ما در این سه سال 65 درصد مزد تامین اجتماعی را برای بازنشستگان افزایش دادیم اگرچه هنوز سفره بازنشستگان خالی است و نتوانستیم درست این سفره را پر کنیم اما به هر حال تلاش های خود را برای کاهش این شکاف انجام داده ایم.

ربیعی گفت:امروز اعلام می کنیم که تصمیمات جدیدی برای مزد بازنشستگان داریم. به من می گویند وزیر سرکوبگر مزد. درحالی که این عنوان به من از سوی منتقدان داده شده که به این نکته توجه نمی شود که ما سال اول 25 درصد،سال دوم 17 درصد و امسال 14 درصد به مزد اضافه کردیم.

وزیر تعاون،کار  و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در چنین شرایطی اعتقاد داریم که این وضع شایسته مردم ایران نیست و ناراحتیم 700 میلیارد دلار پول از بین رفته که نه نابرابری را کاهش داده و نه اشتغال ایجاد کرده است گفت: رفع بیکاری تابع رشد بالای اقتصادی است و نرخ بیکاری از 12.2 درصد در سال 91 به 10.6 در سال93 رسیده است./ به نقل از تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =