دغدغه‌های امنیتی مانع اصلی گسترش بانکداری موبایلی

گزارشی از وضعیت بانکداری موبایلی در سال 2015

گزارشی جدید از سوی موسسه فارستر (Forrester)، به بررسی و تحلیل عملکرد کاربران بالغ اینترنت در ایالات متحده و کشورهای اروپای غربی در سه ماهه اول و دوم سال 2015 کرده و از آنان درباره میزان بهره‌گیری از گوشی‌های تلفن همراه برای انجام امور بانکی از جمله گرفتن صورتحساب، انتقال وجه و پرداخت قبض‌ها نظرسنجی کرده است./17درصد از کاربران اینترنتی در ایالات متحده را کاربران فعال بانکداری تبلتی تشکیل می‌دهد که نسبت با سال 2014 میلادی، 19درصد کاهش داشته است. در مقابل، بانکداری موبایلی در اروپای غربی با دارا بودن 13درصد از کاربران اینترنتی که از افزایشی 11درصدی نسبت به سال 2014 خبر می‌دهد، نشانه‌هایی از رشد را نشان می‌دهد.

 پایگاه خبری بانکداری الکترونیک-هادی آذری- بانکداری موبایلی با آن‌که در سال‌های اخیر در نتیجه افزایش چشم‌گیر استفاده از گوشی‌های تلفن همراه رونق یافته اما هنوز راه درازی را در پیش دارد. گزارشی جدید از سوی موسسه فارستر (Forrester)، به بررسی و تحلیل عملکرد کاربران بالغ اینترنت در ایالات متحده و کشورهای اروپای غربی در سه ماهه اول و دوم سال 2015 کرده و از آنان درباره میزان بهره‌گیری از گوشی‌های تلفن همراه برای انجام امور بانکی از جمله گرفتن صورتحساب، انتقال وجه و پرداخت قبض‌ها نظرسنجی کرده است. نتایج این بررسی و نظرسنجی را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

تداوم افزایش و رشد استفاده از بانکداری موبایلی
در میان کاربران اینترنت در ایالات متحده، 36درصد کاربران بانکداری موبایلی‌اند که از افزایشی 13درصدی نسبت به سال 2011 خبر می‌دهد. با این حال، میزان استفاده از بانکداری موبایلی در کشورهای اروپای غربی نسبت به ایالات متحده پایینتر است. در این کشورها تنها 25درصد از کاربران اینترنت حداقل یک‌بار در هر سه ماه از خدمات بانکداری موبایلی بهره می‌گیرند که از افزایشی 9درصدی نسبت به سال 2011 میلادی حکایت می‌کند.

تفاوت‌های فاحش در میان کشورهای مختلف
از لحاظ میزان به کارگیری بانکداری موبایلی تفاوت‌های چشم‌گیری میان کشورها وجود دارد: در حالی که کل میزان بهره‌گیری از بانکداری موبایلی در استرالیا، هلند، سوئد و ایالات متحده نزیک به نیمی از کاربران بالغ اینترنت را شامل می‌شود، کشورهایی چون کانادا (با 30درصد)، بریتانیا (25 ردصد) و آلمان (با 19درصد) از این لحاظ عقب افتاده‌اند.

بانکداری تبلتی در حال افول در ایالات متحده و رو به رشد در اروپا
17درصد از کاربران اینترنتی در ایالات متحده را کاربران فعال بانکداری تبلتی تشکیل می‌دهد که نسبت با سال 2014 میلادی، 19درصد کاهش داشته است. در مقابل، بانکداری موبایلی در اروپای غربی با دارا بودن 13درصد از کاربران اینترنتی که از افزایشی 11درصدی نسبت به سال 2014 خبر می‌دهد، نشانه‌هایی از رشد را نشان می‌دهد.

جوانان و ثروتمندان در میان کاربران بانکداری موبایلی
در ایالات متحده و اروپا، کاربران بانکداری موبایلی معمولا جوانتر از میانگین سنی کاربران بالغ اینترنت اند (تصویر 1). همچنین بیشتر کاربران بانکداری موبایلی را افرادی با میزان تحصیلات بالاتر و شاغلین تمام وقت تشکیل می‌دهند که متعاقبا از درآمد نسبتا بالاتری نسبت به میانگین کاربران بالغ اینترنت برخوردارند. همچنین یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که در اروپا، میزان استفاده از بانکدرای موبایلی در مردان اندکی بیشتر از زنان است.

به کارگیری بانکداری موبایلی متاثر از عواملی چندگانه
عوامل متعددی در ترغیب مشتریان برای بهره‌گیری از گوشی‌های هوشمند تلفن همراه به منظور انجام خدمات و امور بانکی تاثیرگذار است که همین عوامل وجود تفاوت‌های چشمگیر میان کشورها از نظر میزان بهره‌گیری از بانکداری موبایلی را توضیح می‌دهد. این عوامل مواردی هم چون میزان اقبال به اینترنت موبایلی، شمار گوشی‌های تلفن همراه، دغدغه‌های شخصی و امنیتی، میزان دسترسی به کانال‌های سنتی بانکداری از قبیل شعبات و دستگاه‌های خودپرداز (ATM) و تلاش بانک‌ها برای ترویج و تبلیغ استفاده از بانکداری موبایلی را شامل می‌شود.

دغدغه‌های امنیتی مانعی در برابر گسترش بانکداری موبایلی
برای مثال، در اروپا سه دلیل اصلی و عمده‌ای که مانع از روی آوردن کاربران اینترنتی به بانکداری موبایلی می‌شود، به شرح زیر است: 33درصد از این افراد که دارای گوشی‌های تلفن همراه هستند اما از بانکداری موبایلی استفاده نمی‌کنند، علت را این عنوان می‌کنند که دوست ندارند امور بانکی خود را از طریق گوشی تلفن همراه انجام دهند؛ 32درصد این افراد امن و مطمئن بودن این شیوه را قبول ندارند و 30درصد نیز به انجام امور بانکی از طریق گوشی تلفن همراه اعتماد ندارند. نکته جالب این‌که کمتر از 15 سال پیش همین دغدغه‌ها و نگرانی‌ها درباره بانکداری آنلاین وجود داشت.

 (نمودار 1)
بررسی عملکرد مشتریان آمریکایی در استفاده از خدمات بانکداری موبایلی

 (نمودار 2)
بررسی عملکرد مشتریان اروپایی در استفاده از خدمات بانکداری موبایلی

منبع: paymentscardsandmobile

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  4