کثرت قانون در اروپا کارآفرینی را دچار مشکل کره است/شرایط در امریکا بهتر است

اریک اشمیت مدیرعامل سابق گوگل که حالا به عنوان رئیس اجرایی در شرکت آلفابت فعالیت می‌کند در کنفرانسی که اخیرا برگزار شده به تشریح مشکلات موجود در حوزه تکنولوژی قاره اروپا پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ای تی ایران، اشمیت که در کنفرانس Startup Fest Europe حضور یافته بود بحث خود را از تشریح هوش مصنوعی و قابلیت‌های پیام‌رسان جدید گوگل یعنی Allo آغاز کرد و در نهایت محور بحث‌های خود را روی بررسی محیط رگولاتوری اروپا متمرکز کرد. این در حالی است که گوگل در حال حاضر متهم شماره یک در تحقیقاتی است که توسط کمیسیون اروپا و با موضوع به‌کارگیری راهکارهای ضدرقابتی مربوط به سیستم‌های جستجو و سیستم‌عامل اندروید در دست بررسی بوده و می‌تواند میلیاردها دلار جریمه برای این شرکت به همراه داشته باشد.

اریک اشمیت در پاسخ به پرسش خبرنگار CNBC در خصوص مشکلات مرتبط با شرکت سرمایه‌گذاری GV نیز اینچنین عنوان داشت:

“موارد و مشکلات زیادی در اتحادیه اروپا وجود دارند که باید مورد توجه و بررسی ویژه  قرارگیرند.”

او در ادامه نیز لیستی از مشکلات کلیدی که به عقیده او سدی در مقابل چشم‌انداز روشن تکنولوژی در قاره سبز است را مورد بررسی قرار داد.

“اجازه دهید بررسی را با دانشگاه‌های فعال در اروپا آغاز کنیم. ما افراد باهوشی را که از دانشگاه‌های اروپایی خارج می‌شوند به استخدام درمی‌آوریم و این در حالی است که این موسسات در مقایسه با دانشگاه‌های آمریکایی با کمبود بودجه شدید مواجه هستند.”

اشمیت که از سال 2001 تا 2011 میلادی به عنوان مدیرعامل گوگل فعالیت می‌کرده در این کنفرانس به بررسی خطوط قرمز ایجاد شده توسط مسئولان اروپایی نیز پرداخته است.

“بی‌نهایت قانون در اروپا وجود دارد که فعالیت به عنوان کارآفرین را سخت و مشکل ساخته است. همین امر باعث شده حضور در جایگاه یک کارآفرین در قاره اروپا، به مراتب سخت‌تر از ایالات متحده آمریکا باشد. این مشکلات در سطوح مختلف مانند رگولاتوری، سیاست‌های دریافت مالیات و زمان مورد نیاز برای راه‌اندازی یک شرکت و مواردی اینچنینی به وضوح مشاهده می‌شوند.” او دولت‌ها را نیز از شمشیر تیز انتقادهای خود بی‌نصیب نگذاشت و در خصوص عملکرد آن‌ها نیز اینچنین متذکر شد:

” آنچه در ملاقات من با مقامات مختلف دولت‌های اروپایی اتفاق می‌افتد، شنیدن مداوم جواب مثبت از سوی آن‌ها است. نکته قابل توجه اینکه آن‌ها کاملا مودبانه و مهربانانه به درخواست‌های ما پاسخ می‌دهند اما در عمل هیچ اتفاقی نمی‌‌افتد.”

اشمیت مقامات دولتی اروپا را به تغییر سیاست در جهت هم‌سو شدن با فرهنگ پذیرش خطر و مداخله کم‌تر از سوی رگولاتوری‌ها یا سازمان‌های تنظیم مقررات ترغیب می‌کند.

” مدل مشخصی برای پیاده‌سازی کارآفرینی موثر و مطلوب وجود دارد. این مدل به خطرپذیری، سرمایه مادی، سرمایه‌گذاری جدید در دانشگاه‌ها و تحمل ایده‌های به‌ظاهر عجیبی که از سوی جوانان ارائه می‌شود (در قالب تزریق سرمایه در حوزه فعالیت‌های آن‌ها) نیاز دارد. پس از این باید به آن‌ها امکان اجرایی کردن ایده‌هایشان را داد و از سر راه آن‌ها کنار ایستاد. این مدل، کاربردی است و سرمایه عظیمی در آمریکا ایجاد کرده است. بدون شک می‌توان راهکار مشابهی را در اتحادیه اروپا نیز به‌کار بست.”

با این وجود، شاید میانه شکرآب شده گوگل و اتحادیه اروپا نیز تا حدودی بر اظهارنظرهای اشمیت سایه افکنده باشد. شرکت‌های تنظیم مقررات در اتحادیه اروپا در خصوص تسلط بی‌چون و چرای گوگل بر بازار جستجوی محتویات و دستگاه‌های همراه نگرانند و بارها این نگرانی را به‌طور صریح و بی‌پرده ابراز کرده‌اند. گوگل در حال حاضر 90 درصد از بازار جستجوی محتویات از طریق رایانه‌های رومیزی را در اختیار دارد و سیستم‌عامل اندروید این شرکت نیز چیزی در حدود 75 درصد از میزان فروش دستگاه‌های همراه در پنج بازار برتر اروپا را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که کمیسیون اروپا گوگل را به نقض قوانین اتحادیه اروپا متهم کرده و بر اساس پیش‌بینی‌های موجود ممکن است جریمه 3 میلیارد دلاری را به دلیل سیاست‌های انحصارطلبانه این شرکت در حوزه جستجوی محتویات برای این شرکت درنظر بگیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

63  ⁄  7  =