ارزش اونس طلا ۲/۳ درصد کاهش یافت

اونس طلا در آخرین هفته کاری کامل ماه مه از قیمت 1252 دلار به بهای 1213 دلار سقوط کرد تا در پایان پنجمین ماه میلادی 2/ 3 درصد دیگر از ارزش خود را از دست داده باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این بیشترین افت هفتگی اونس از نوامبر 2015 بود. هنوز دو روز کاری دیگر از ماه مه مانده اما اونس در یک ماه منتهی به روز جمعه 33 دلار معادل 65/ 2 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است. اونس در بیشتر مقاطع هفته گذشته رو به کاهش داشت که با توجه به افزایش احتمال رشد نرخ‌های بهره ایالات‌متحده در آینده نزدیک امر عجیبی نبود. روز آخر نیز از این قاعده مستثنی نبود به‌ویژه از آن رو که رئیس فدرال رزرو هم در آخرین روز هفته گذشته تاکید کرد که افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در ماه‌های آینده ممکن است.

اونس از همان روز اول هفته افت را در پیش گرفت. قیمتی که دوشنبه برای اونس ثبت شد 1248 دلار بود تا شکسته شدن مرز میانه کانال قدرت فنی فلز زرد را در طول هفته کاهش دهد. افت 4 دلاری روز دوشنبه که اونس را به کف 3هفته‌ای رساند، علاوه‌بر فشار شاخص دلار، ناشی از فقدان عوامل تازه افزایشی نیز بود. قدرت دلار در این روز نیز مانند روزهای بعد از آن ناشی از احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در آینده نزدیک بود. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در میانه ماه ژوئن نشستی برگزار خواهد کرد که در آن احتمال انقباضی‌تر شدن سیاست پولی آمریکا وجود دارد. کاهش بهای نفت نیز روز دوشنبه به ضرر طلا عمل کرد. بعد نوبت سقوط 21 دلاری رسید. اونس روز سه‌شنبه روی قیمت 1227 دلار ایستاد که کمترین قیمت در یک ماه پیش از آن بود.

این افت عمدتا ناشی از رشد شاخص دلار و شاخص‌های بورس بود. شاخص دلار روز سه‌شنبه به بالاترین سطح در 7 هفته گذشته رسید. علاوه‌بر اثرگذاری رشد دلار، رشد بازارهای سهام نیز به ضرر طلا عمل کرد؛ چراکه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را کاهش داد. رشد دلار علاوه‌بر افزایش احتمال رشد نرخ‌های بهره آمریکا در آینده نزدیک، ناشی از داده‌های خوبی است که گهگاه منتشر می‌شود. افت سه‌شنبه معتدل‌تر بود، اما اونس را به مرز 1220 دلار نزدیک کرد. افت 3 دلاری روز چهارشنبه و ثبت قیمت 1224 دلار که کف 7 هفته‌ای قیمت بود همزمان با تجربه فشار فنی روی طلا رقم خورد. اونس در ماه آوریل در مقطع کوتاهی حضور در کانال 1300 دلار را هم تجربه کرده بود و این امید فنی به فلز زرد را افزایش داده بود، اما روند ماه مه امید برخی از معامله‌گران را کمرنگ کرده است. همین ناامیدی و ادامه تاثیرگذاری احتمالات مربوط به نرخ بهره آمریکا بود که اونس را از محدوده 1220 دلار هم پایین‌تر برد. اونس روز پنج‌شنبه تا قیمت 1232 دلار جهش کرد اما در نهایت افت 5 دلاری را نسبت به قیمت نهایی روز چهارشنبه تجربه کرد.

با ثبت کمترین قیمت در 7 هفته گذشته در روز چهارشنبه، بازار در روز پنج‌شنبه شاهد پوشش کوتاه‌مدت معامله‌گران در بازار آتی و شناسایی سود در بازار نقدی بود، با این همه، با افت بهای نفت خام از اوج روزانه، طلا نیز تحت‌تاثیر قرارگرفت. بازارهای سهام نیز در چهارمین روز کاری هفته اغلب با رشد مواجه شدند تا بخشی از سرمایه‌های بازار طلا نیز به این سو روانه شود. به این ترتیب قیمت نهایی روز چهارم هفته 1219 دلار شد. به گزارش دنیای اقتصاد اونس روز جمعه را با قیمت 1218 دلار آغاز کرد و گرچه تا بهای 1224 دلار هم بالا رفت، در نهایت به قیمت 1213 دلار سقوط کرد تا فاصله اندکی با مرز کانال پایین تر داشته باشد. شاخص دلار در این روز نیز تقویت شد. شاخص دلار روز جمعه روی عدد 52/ 95 واحد ایستاد. جنت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا روز جمعه گفت در صورتی که رشد اقتصاد ایالات‌متحده قوام بگیرد، زمان می‌تواند برای افزایش نرخ‌های بهره مناسب باشد. با توجه به روند هفته گذشته و کل ماه مه، آیا اونس در اولین هفته ماه ژوئن نیز تضعیف خواهد شد؟/ ب نقل از سایت طلا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  21