بازاریابی خدمات بانکی در سال ۹۵

سال 95 سال حیاتی برای شبکه بانکی بسیار حیاتی است. بدین علت که: 1- بانک‌ها زیر فشار رکود و تحریم در سال‌های گذشته مشکلات و مصائب متعددی را تحمل نمودند؛ مشکلاتی که به مشتریان و سهامداران آن‌ها نیز تسری پیدا کرد.

2- امر تحریم‌ها برداشته شده و قطعا بارقه‌های امید برای رونق هر فعال اقتصادی رابه تکاپو وا می‌دارد. به‌ویژه آن‌که در ماه‌های اخیر بارها از رییس‌جمهوری شنیدیم که سال ٩٥، سال رونق اقتصادی است. این امر هم بار و مسئولیت بانک‌ها را در تحقق این هدف زیادتر می‌کند و هم نویدبخش روزهای خوش برای مشتریان و سهامداران بانک‌هاست.

3- مقوله دیگری که در سال اتی بر اهمیت آن افزوده خواهد شد، مسئولیت اجتماعی بانک‌هاست. ضمن مشارکت بیشتر بانک‌ها در ایجاد منافع اجتماعی به‌ویژه از طریق وام‌های قرض الحسنه، توجه به مسائل زیست‌محیطی در اعطای تسهیلات، مشارکت در امور عام‌المنفعه و…؛ بنابر مسئولیت اجتماعی بانک‌ها خود را موظف می‌دانند برای تجهیز منابع و سپس تخصیص آن به بخش‌های اقتصادی بیشترین تلاش را بکنند.

4- از منظر دیگر حرکتی که در بانک‌های کشور در راستای توسعه قلمرو فعالیتشان تحت عنوان بانکداری جامع شروع کرده‌اند نیاز به تامل جدی دارد. اصرار بانک‌ها در متنوع کردن کانال‌های درآمدیشان از یکسو و تاکید بانک مرکزی بر پرهیز بانک‌ها از بنگاهداری مقوله‌ای است که باید از سوی پژوهشگران و خبرگان این صنعت مورد واکاوی دقیق قرار گیرد.

5- امید می‌رود با برداشته شدن تحریم‌ها، بسته بودن نظام بانکی کشور تا حدودی شکسته شود. در طول سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها و قطع ارتباط سوییفت عملا نظام بانکی کشور بیش از پیش درونگرا شد. لیکن نکته حائز اهمیت این است که همچنان مساله کلیدی ارتباطات بین المللی بانکهای داخلی و  حضور بانک‌های خارجی و به تبع آن تحول در نظام بانکداری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

6- پس از حضور بانک‌های خصوصی در سیستم بانکی کشور تحولات مثبتی رخ داد. بهبود کیفیت ارائه خدمات، توسعه فرهنگ مشتری‌مداری، توسعه محصولات و خدمات جدید و… بعضی از پیامدهای مثبت این حرکت بود که انتظار می‌رود این روند توسعه با توجه به رونق اقتصادی کشور در سال آینده، سرعت بیشتری بگیرد.

7- از سویی توسعه فضای رقابتی به واسطه تقویت بخش خصوصی و به‌ویژه حضور بانک‌های خارجی در سال‌های اینده بانک‌ها را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند. مدیریت بعضا غیرحرفه‌ای، منابع انسانی با دانش پایه، تکنولوژی‌های ناکارآمد، عدم واکنش به تحولات محیطی نظیر شبکه‌های اجتماعی و داده‌های عظیم، زیاد بودن تعداد شعب، حجم زیاد مطالبات معوق، عدم بخش‌بندی بازارها و مشتریان و ارائه خدمات متناسب با هر بخش، کمرنگ بودن نظام حاکمیت شرکتی از جمله کلیدیترین چالش‌های بانک‌هاست. رفع این چالش‌ها مستلزم شناخت دقیق آن‌ها، تحلیل توسط صاحب‌نظران و خبرگان این صنعت و تعریف برنامه‌های عملیاتی مرتبط توسط بانک‌هاست. در این راستا پژوهشکده پولی و بانکی می‌تواند نقش محوری ایفا کند.

در هر حال امید است سال ١٣٩٥، پنجره‌ای بسوی روشنایی و امید برای اقتصاد کشور باشد. در راستای عینیت بخشیدن به این دورنما بانک‌ها نقش کلیدی دارند و بنابراین باید همسو با تحولات کشور در نظام‌ها و سیستم‌های مدیریتی خود تحول ایجاد کنند. و به صورت پوسته تلاش نمایند در مسیر تعالی گام بردارند.

منبع:ماهنامه بانکداری آینده
*عضو هیات علمی دانشگاه تهران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  48  =  58