استقلال روابط کارگزاری پیش‌نیاز سیاست یکسان‌سازی نرخ ارزی

معاون ارزی بانک مرکزی گفت: استقلال روابط کارگزاری پیش‌نیاز سیاست یکسان‌سازی نرخ ارزی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک؛غلامعلی کامیاب در نشست سیاست ارزی و مدیریت بازار ارز با اشاره به انواع رژیم‌های ارزی ، افزود: سه رژیم معمول ارزی که در کشورهای گوناگون مورداستفاده واقع می‌شوند عبارت‌ از رژیم نرخ ارز ثابت، رژیم نرخ ارز شناور و رژیم نرخ ارز چند نرخی است اما در کشور ایران، رژیم ارزی  بر اساس قانون، شناور مدیریت‌شده است.

کامیاب اضافه کرد: سیاست پولی و ارزی دو روی یک سکه‌ هستند لذا بانک مرکزی باید هر دو سیاست را به صورت همزمان در اختیار داشته باشد و نمی‌توان یکی از آن‌ها را بدون دیگری مدیریت کرد، منظور از سیاست ارزی نیز، مجموعه‌ای از اقدامات عملی است که به آن مقررات ارزی می‌گویند که مقررات ورود و خروج ارز، روش ارائه اطلاعات، مراحل ثبت سفارش برای ورود کالاها و خدمات و غیره است.

وی گفت: در رژیم ارزی شناور مدیریت شده، نوسانات منطقی در نرخ ارز قابل تحمل بوده و می‌تواند وجود داشته باشد اما نوسانات شدید ارزی قابل پذیرش نبوده و بانک مرکزی باید با اتخاذ تدابیر مناسب از ایجاد آن‌ها جلوگیری کند و در صورت وقوع، با استفاده از ابزارهای مناسب آن را از بین ببرد.

کامیاب در ادامه به بررسی دو تجربه قبلی در زمینه یکسان‌سازی نرخ ارز پرداخت و گفت: اولین تجربه یکسان‌سازی نرخ ارز در سال ۱۳۷۲ اتفاق افتاد و در این سال نرخ ارز از ۷۰ ریال به ۱۷۵۰ ریال (بیش از ۲۰ برابر) افزایش یافت. اما با این حال این سیاست یکسان‌سازی چند ماه بیشتر به طول نیانجامید و شکست خورد و مجددا نظام چند نرخی (تفاوت نرخ ارز رسمی از نرخ ارز بازار) اتفاق افتاد.

به گفته وی، دومین تجربه نیز در سال ۱۳۸۱ به وقوع پیوست و در این سال، نرخ از قیمت ۱۷۵۰ ریال به ۸۰۰۰ ریال افزایش یافت (بیش از ۴ برابر).

کامیاب افزود: نکته قابل توجه آن است که اگر در سال جاری سومین تجربه یکسان‌سازی ارز بخواهد اتفاق بیافتد، تفاوت نرخ ارز رسمی از نرخ ارز بازار صرفا ۱۳ درصد است و این خود امکان اجرای این سیاست را در عمل افزایش می‌دهد با این حال، انجام سیاست یکسان‌سازی نیازمند فراهم شدن برخی پیش‌نیازها است که مهمترین آن، استقلال روابط کارگزاری است. در واقع، روابط کارگزاری باید به حدی ساده گردد که بتوان به راحتی ارز را انتقال داد.

کامیاب تاکید کرد: متنوع‌سازی ورودی‌های ارزی کشور مسئله‌ای بسیار مهم است که نمی‌توان از آن غافل بود در این رابطه، عمده ورودی‌های ارزی کشور حاصل از صادرات نفت و سایر فرآورده‌های نفتی است با این حال تقویت صادرات غیرنفتی ورودی جدیدی برای ارز کشور فراهم کرده و این به ایجاد تنوع کمک می‌کند از این رو، سیاست‌های ارزی کشور باید در راستای تقویت صادرات غیرنفتی باشد.  

نکته پایانی که توسط کامیاب مورد تاکید قرار گرفت، اهمیت تشکیل بازار مشتقه ارزی توسط بانک مرکزی بود. وی دراین باره گفت: بانک مرکزی باید زمینه تشکیل بازار مشتقه ارزی را فراهم کند تا ذینفعان بازار ارز بتوانند نیازهای خود را از طریق این بازار پوشش دهند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  −  37  =