نگرانی سرمایه گذاران خارجی از حذف سیستم بانکی بین المللی

رویترز نوشت

رویترز نوشت: با ادامه تحریم های بانکی امیدواری ها نسبت به اینکه ایران بعد از لغو تحریم ها با سرعت مجددا به بازارهای جهانی بپیوندد و سرمایه گذاری ها و فرصت های جدیدی برای جوانان ایرانی ایجاد شود، در حال تبدیل شدن به یاس است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از تسنیم امیدواری ها به اینکه بعد از لغو تحریم ها ایران به سرعت مجددا به بازارهای جهانی بپیوندد و سرمایه گذاری ها و فرصت های جدیدی برای جوانان ایرانی ایجاد شود، در حال تبدیل شدن به یاس است. غیرشفاف بودن فضای کسب و کار در ایران و بلاتکلیفی سیاسی در آمریکا از دلایل این ناامیدی است.

هتل های تهران پذیرای تجاری است که علاقمند به ورود به بازار پرسود ایران هستند. ایران از اکثر کشورهای نفت خیر مشابه خود از نظر صنعتی توسعه یافته تر است، اما به دلیل روابط تیره اش با کشورهای غربی، حضور شرکت های بین المللی در این کشور ناچیز بوده است.

با این حال، سرمایه گذاران خارجی احتمالی دریافته اند که لغو تحریم ها در قبال محدود شدن برنامه هسته ای این کشور، تنها بخشی از داستان است.

موانع ورود به ایران شامل مخالفان داخلی و نگرانی سرمایه گذاران خارجی از تحریم های همچنان پابرجای دولت آمریکا می شود.

بر اساس توافق هسته ای، آمریکا و اروپا در ماه ژانویه تحریم ها علیه ایران را لغو کرده اند، اما سایر محدودیت های دولت آمریکا همچنان پابرجاست. این محدودیت ها شامل ممنوعیت معاملات دلاری برای ایران از طریق سیستم مالی آمریکا و تحریم ها علیه اشخاص و نهادهای به اصطلاح حامی تروریزم می شود.

هدف اصلی تحریم های به اصطلاح ضد تروریستی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که حضور گسترده ای در حوزه های اقتصادی مختلف نظیر تجارت و بانکداری دارد و استاد پنهان کردن فعالیت هایش است.

سرمایه گذاران و بانک های طراز اول خارجی نگران اند که در صورت همکاری با نهادهای تحت تحریم، ولو به صورت اشتباهی، هدف تحریم های دولت آمریکا قرار گیرند و از سیستم بانکی بین المللی محروم شوند.

به گفته تحلیلگران ایرانی و مدیران خارجی، آنچه بر این ابهام می افزاید، مطرح شدن نام دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که تهدید کرده توافق هسته ای را پاره خواهد کرد.

الکساندر گرجی نیا، عضو گروه دوم از تجار آلمانی که از اوت 2015 تاکنون به ایران سفر کرده می گوید: «بزرگترین مشکل بانک ها هستند.»

وی می افزاید، هرچند تجار و بانک ها ممکن است چراغ سبز دولت آلمان برای فعالیت در ایران را دریافت کرده باشند، اما اداره کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا «مسئولیت تشخیص اینکه آیا شرکت (ایرانی) طرف همکاری جزو نهادهای تحت تحریم دولت آمریکا هست یا نه را بر عهده خود شرکت خارجی گذاشته است.»

وی افزود: «شرکت خارجی باید درباره شرکت ایرانی طرف همکاری تحقیق کند تا ببیند که آیا این شرکت بخشی از سپاه پاسداران هست یا نه.»

گرجی نیا اضافه کرد، شرکت های اروپایی احساس می کنند همه اینها بخشی از طرح دولت آمریکا برای ممانعت از تجارت بین ایران و اروپاست.

در حالی که تجار غربی تصور می کنند همتایان چینی و روسی آنها کمتر درگیر مشکلات ناشی از تحریم های دولت آمریکا هستند، یک مدیر چینی در تهران که نخواست نامش فاش شود گفت، بانک های بین المللی که نگران محروم شدن از بازارهای سرمایه آمریکا هستند، تاکنون از همکاری با ایران خودداری کرده اند.

وی به نمایندگی از یک شرکت ماشین آلات نفت و گاز چندین بار بعد از توافق هسته ای به ایران سفر کرده، اما هنوز موافقتنامه ای بین دو طرف امضا نشده است. وی می گوید، بیشتر شرکت های ایران حتی زمانی که تقاضایی شفاف برای تجهیزات حفاری وجود دارد «پولی برای پرداخت کردن ندارند.»

«آنها از فروشندگان می خواهند تا تسهیلات مالی در اختیارشان بگذارند… اما این غیر ممکن است زیرا در کل دنیا هیچ بانک خارجی ای جرات نمی کند با بانک های ایرانی همکاری کند. زیرا آنها ترسیده اند.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

84  −    =  79