فراتر از انتخاب / محمود فراهانی

مرد شیشه ای بیمه اکنون دیگر خیالش راحت است که می تواند آرام بخوابد و نگران زحماتی که طی دوسال گذشته کشید نباشد، مرد شفاف اما شکننده بیمه طی دوسالی که سکان صنعت بیمه را در اختیار داشت توانست ادبیات داشتن یک صنعت پویا را برای اهالی آن بستر سازی کند.

اگر چه بسیاری بودند که از چنین روندی خوشحال نبودند و در نتیجه زمینه مقاوت سیستمی را فراهم می کردند اما نکته مهم آن است که امین اصول بیمه داری در دنیای کنونی را می دانست و اگر چه اشتباهاتی هم داشت اما این اشتباهات نه در دانستن اصول که در چگونگی پیاده سازی آنها بود به تعبیر دیگر مرد شیشه ای حتی در انتخاب روشهای پیاده سازی نیز چندان خطایی نداشت بلکه یارانی که اطراف او بودند از اعتقاد راسخ به کشتی بان برخودار نبودند و  در این میان شکننده بودن مرد شیشه ای فرصت را به سادگی و ارزان در اختیار یاران مصلحت جوی وی قرار داد و همین مسئله در نهایت مرد شیشه ای را به شکستن محتوم کرد اگر چه او با استعفای خویش عملا از نو خود را ساخت و نشان داد که حتی در هنگام شکست نیز حرفه ای عمل می کند .

اما حالا همتی آمده است. مرد خنده رو اما جدی  بانک و بیمه در حالی فداکارانه راهی بیمه شد که در بانک ملی نشان داد توان راهبری وی نه تنها در حد ریس کل بانک مرکزی است که می تواند در جایگاه وزیر اقتصاد خوبتر از آن چیزی که اکنون شاهد هستیم بدرخشد و از محدویت ها فرصت بسازد.

 شاهد این مدعا آن است که مرد خنده روی اما جدی بانک و بیمه توانست طی حدود سه سالی که در بانک ملی حضور داشت ساختار این بانک را اصلاح کند.

 با وجود دولتی بودن آن را تا حد زیادی اقتصادی کند زیرساخت فناوری آن را به شکل قابل توجهی  بهبود ببخشد  و از همه مهمتر برگ برنده وی کاهش مطالبات معوق از حدود 16 درصد به کمتر از 7 درصد است.

 این در حالی است که حجم مطالبات معوق بانک ملی از کل معوقات حدود 20 بانک خصوصی بیشتر بوده است و هنر اصلی همتی نه در جدال که در توان مذاکره و تعامل است.

در این میان مهمترین نکته مرد خنده رو آن است که وی نیز اصول اقتصاد روز دنیا مبتنی بر اعتماد به بخش خصوصی و نحوه  مدیریت  آن  را می داند اینکه تمرکزگرا نباشد، تیم بسازد و به تیم خود اعتماد کندو همواره در مسیر مذاکره منافع سازمان را دنبال کند. شاید راز موفق همتی در کاهش مطالبات معوق در همین نکته نهمفته است.

با وجودی که اوضاع اقتصادی چندان از رکود خارج نشد اما وی توانست با کمک تیم چند ده هزار نفری بانک ملی مطالبات را کاهش دهد و در جهات دیگر کارنامه خوب بر جای گذارد. برخی شاید برداشتشان از تیم تنها به چند معاون و مدیر ختم شود در حالی که در ساختار سازمان تیم یعنی همگرایی در کل سازمان، همتی معدل خوبی را کسب کرد.

او با حداقل ترین تغییرات بهترین نتایج را گرفت و احتمالا حالا در بیمه مرکزی آنان که خوب کار می کنند نباید نگران بودن یا نبودن در تیم همتی باشند بلکه آنانی که منافع شخصی را برمنافع سازمان ترجیح داده اند آنان باید نگران باشند که مرد خنده  روی بیمه نتواند با آنان به تفاهم کارسازانه برسد.

در مسیر راه همتی سه راهبرد قابل پیش بینی است اول توسعه فناوری است. وی برای تحول در زیر ساخت های فناوری صنت بیمه آمده است چرا که جزاز این راه موتور صنعت بیمه متحول نمی شود.

راهبرد دیگر وی تقویت ساختار سازمانی بیمه ها به سمت پیاده سازی حاکمیت شرکتی است تا سلامت در این صنعت متحول شود در سایه این راهبرد اقتصاد غیرشفاف بیمه تا حد زیادی شفاف می شود.

 و راهبرد سوم وی توسعه نگاه فنی به بیمه در راستای توسعه و اصلاح مدل کسب و کاراست. در حالی که مردان سالخورده تنها از مسیرهای سنتی کسب درآمد می کنند شاید وی مسیری را طی کند که نسیم جوان گرایی در صنعت بیمه کمی وزیدن بگیرد و از این مسیر شاهد گسترش بیشتر  دانش روزبیمه در این کشتی تقریبا به گل نشسته باشیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

48  ⁄    =  12