آیندۀ بانکداری در سلطه شرکت های پرداخت

13 پیش بینی در مورد بانکداری آینده

در اواخر سال 2015 شرکت Bank Innovation’s مصاحبه‌ای با تعدادی از شرکت های صنعت پرداخت در مورد نگرش آنها به سیستم بانکی در سال 2020 داشت؛ سال 2020 نزدیک است اما پاسخ دهندگان انتظار تغییرات بسیار چشمگیری را در طی پنج سال آینده از سیستم بانکی دارند -البته به جز یک نفر (شماره 13). همانطور که انتظار می رفت اغلب پاسخ‌ها با یکدیگر همخوانی ندارند اما همگی نشان از تغییراتی با محوریت مشتری مداری دارند.

پایگاه خبری بانکداری الکترونیک – احسان خدیو – در این تحقیق، مدیران و متخصصین حوزه پرداخت، بر اساس وضعیت گذشته و حالِ نظام بانکداری، به پیش بینی آینده این حوزه پرداخته و انتظار دارند که این پیش بینی ها تا سال 2020 اتفاق بیفتد. البته با توجه به سرعت فزاینده و شتاب عجیب رشد تکنولوژی در جهان، بعید نیست که بسیاری از این پیش بینی ها بسیار زودتر از سال 2020 به ظهور برسند. در ادامه، ماحصل نتایج این تحقیقات که شامل 13 پیش بینی در خصوص آینده نظام بانکی جهان است را با هم می خوانیم:

1- افزایش رقابت: رقابت بین ‌‌بانکی بیشتر تحت نفوذ بانک ‌‌های جدید قرار می گیرد. بانک هایی که تنها با نوآوری های دیجیتالی خود رخنه ‌‌ای در سیستم بانکی قدیمی به وجود آورده و در آنجا جا خوش می ‌‌کنند. تعدادی از بانک ‌‌های قدیمی که تاب همکاری با این بانک ‌‌ها را نداشته و نمی ‌‌توانند در نوآوری خودی نشان دهند از صحنه رقابت حذف خواهند شد.

2- سیستم غیرمتمرکزتر می ‌‌شود: در آینده سیستم بانکی از حالت یکپارچگی خارج شده و هر روز تعداد فزاینده ‌‌ای از مشتریان، از این سیستم بانکی رویگردان می ‌‌شوند زیرا می ‌‌توانند خدمات مالی خود را از شرکت ‌‌هایی که خود ایجاد کرده ‌‌اند تهیه کنند.

3- بازاری بازتر با سیستم ‌‌های متنوع ‌‌ترِ نرم ‌‌افزاری: سیستم مالی به یک سیستم کاملاً باز اما یکپارچه تبدیل می ‌‌شود که مردم بسیاری از راه ‌‌حل ‌‌های خود را خارج از سیستم بانکداری پیدا می ‌‌‌کنند.

4- افزایش تخصص: بانکداری بین بانک ‌‌های متخصص و بانک ‌‌های مشتری ‌‌مدار تقسیم شده و در نتیجه یک سیستم پولی با هزینه کم، جهت ترفیع نیاز مشتریان و همچنین حفظ ارزش پول آن ‌‌ها ایجاد خواهد شد. بانک ‌‌های کنونی توسط چنین سیستم ‌‌های بانکی که در رده بالای جدول قرار دارند ضربه شدید خواهند خورد که منجر به تقلیل اعضای آنها می ‌‌شود.

5- چیرگی دائم: بانک ‌‌ها خدمات ارزنده و جدیدی در این سیستم ارائه می ‌‌کنند که منجر به حفظ آنها در بازار مالی می ‌‌شود(چه از طریق توسعه سیستم بانکی و چه نوآوری). ‌‌ ممکن است چند بانک از صحنه رقابت حذف شوند. اما آنهایی که مشتری ‌‌مدار هستند در طی این پنج سال دوام خواهند آورد.

6- رقابت تنها بر سر خدمات مالی نخواهد بود: بانک ‌‌ها تبدیل به بازارهایی برای ارائه انواع خدمات خواهند شد و تنها به خدمات مالی بسنده نخواهند کرد.

7- عملکرد بهتر بانک ‌‌ها در برخی مناطق و عملکرد پایین ‌‌تر در مناطقی دیگر: بانک ‌‌ها در مناطقی که سیستم موبایلی و ارتباط مستقیم مشتریان با یکدیگر گسترش یافته باشد پیشرفت خواهند کرد. اما در مناطقی که هنوز سیستم افتتاح حساب و وام و پرداخت رواج دارد سقوط خواهند کرد.

8- بانک ‌‌ها مشاورانی معتمد باقی می ‌‌مانند: بسیاری از عملیات ‌‌ها و خدمات بانکی روزانه تبدیل به نوعی سلف سرویس می ‌‌شود (که همان بانکداری موبایلی است) اما خدمات مشاوره ‌‌ای رودررو هنوز هم نیاز به مراجعه مشتریان به شعب بانکی خواهد داشت، گرچه پیشرفت تکنولوژی شیوه مدیریت را بهبود می ‌‌بخشد. با وجود اینکه مردم استقبال زیادی از تکنولوژی دارند، با این حال هنوز نیاز به فعالیت ‌‌های اجتماعی دارند. علی الخصوص در زمینه مالی نیاز به مشورت با افراد معتمد دارند.

9- انعطاف بیشتر و آگاهی بیشتر از زمینه ‌‌های کاری: بانک ‌‌ها با استفاده از روش ‌‌های تحلیلی پیچیده ‌‌تر قادر به ارائه خدمات دلخواه مشتریان خواهند بود. در این زمینه، استفاده بیشتری از مدل ‌‌های برنامه ‌‌های سیستمی دیده خواهد شد و راه ‌‌های جدیدی جهت بهبود خدمات ایجاد خواهد شد.

10- سیستم ‌‌هایی چون BlockChain سلطنت خواهند کرد: سیستم ‌‌های دیجیتالی مانند BlockChain، Ripple و Ethereum به سیستم ‌‌های عمومی جهت فعالیت ‌‌های مالی تبدیل خواهند شد. دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد. در خارج از آمریکا بیشترین حرکت ‌‌ها به سمت بانکداری موبایلی خواهد بود، اما با این حال BlockChain باز هم سرعت رشد بالاتری خواهد داشت.

11- جمع آوری خدمات در یک جا: یک بانک در آینده بعنوان گردآورنده خدمات مختلف عمل خواهد کرد که توسط شرکت ‌‌های دیگر ارائه می شود. اما با این حال، بانک ‌‌ها هنوز هم به مردم نزدیک بوده و توسط قانون ‌‌گذاران حفاظت خواهند شد.

12- سیستم مشتری ‌‌مدار: در آینده، بانک ‌‌ها بیشتر به نیازهای مشتریان اهمیت می ‌‌دهند تا نیازهای سیستم بانکی.

13- تنها یک نفر نظری متفاوت داد: “هیچ تغییری در سیستم بانکی ایجاد نخواهد شد. اینها فقط حرف است.”

منبع:   bankinnovation

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×    =  72