اونس نزدیک مرز کانالی ماند

اونس طلا گرچه در نخستین روز کاری ماه مه نتوانست رشد خود را در کانال 1300 دلار حفظ کند، اما در محدوده پایانی کانال 1200 دلار ماند تا کمتر کسی به دست کم قدرت کوتاه‌مدت آن شک کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از دنیای اقتصاد هر اونس طلا که در پایان ماه آوریل روی قیمت 1292 دلار ایستاده بود روز دوشنبه تا قیمت 1306 دلار هم بالا رفت، اما در نهایت به قیمت 1290 دلار بازگشت. افت نیمه دوم دوشنبه ناشی از سودگیری معامله‌گران در بالاترین سطح قیمتی 15 ماه گذشته بود، اما این روند افت صبح سه‌شنبه ادامه نیافت. اونس روز گذشته را با قیمت 1294 دلار آغاز کرد و بعد به نوسان در محدوده 1290دلار ادامه داد. قیمتی که تا ساعت 9 شب به وقت تهران برای اونس رقم خورد 1287 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز دوم هفته بازارهای جهانی ثبت شده باشد.

 

رشد روز دوشنبه اونس تا اوج 15 ماهه موضوع عجیبی نبود چراکه فلز زرد در هفته گذشته 60 دلار جهش قیمت را تجربه کرده بود. اما در قیمت‌های بالا معمولا بخشی از معامله‌گران به سودگیری رو می‌آورند و قیمت‌ها را کاهش می‌دهند. مهم‌ترین عامل خیز گرفتن بهای اونس تا پیرامون مرز 1300 دلار، افت ارزش دلار آمریکا و همچنین افزایش تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن به‌دلیل وجود نگرانی‌های اقتصادی بوده است. همچنین بهبود چهره فنی طلا موثر بوده است. با این همه، اصلاح روند هفته آخر آوریل در روز دوشنبه دور از ذهن نبود،‌ گرچه پیش‌بینی‌های هفتگی افزایشی مانده‌اند.

افت روز دوشنبه شاخص دلار به کف 8 ماهه نه تنها به طلا بلکه به کل بازار کالاهای پایه کمک کرد. برخی رشد اخیر طلا را نشانه‌ای از پایان چرخه افت در بازار کالا می‌دانند. دیگر عامل مهم خارجی در بازار فلزهای گرانبها یعنی بهای نفت خام، روز دوشنبه به ضرر طلا عمل کرد. بهای نفت خام که آخر هفته گذشته به اوج 5 ماهه رسیده بود،‌ روز دوشنبه با افت روبه‌رو شد.

دیگر خبر مهم روز، اوج‌گیری ارزش ین ژاپن مقابل دلار آمریکا به بالاترین نرخ در 5/ 1 سال گذشته بود که بازارهای سهام این کشور را بیش از پیش تحت‌فشار قرار داد. بانک مرکزی ژاپن ماه‌ها است تلاش می‌کند با سیاست‌های انبساطی ارزش پول این کشور را پایین نگه دارد، اما نگرانی‌های اقتصادی، ین را که از پناهگاه‌های ارزی است تقویت کرده است. رشد ین از عوامل ضعف دلار بوده است. البته برخی داده‌ها از اقتصاد آمریکا و همچنین تعویق افزایش نرخ‌های بهره در این کشور نیز اثر مشابهی داشته‌اند.

روز دوشنبه بازارهای چین تعطیل بودند، اما بازارهای سهام با افت خود در مقعطی به طلا کمک کردند. بازارهای سهام آمریکا دوشنبه تحت فشار قرار گرفتند گرچه بعد از کف روزانه بالا آمدند. اما نگرانی‌های ژاپنی روز سه‌شنبه نیز بازارها را تحت‌تاثیر قرار داد تا افت شاخص دلار دوباره به رشد طلا کمک کند. شاخص دلار که چند ماه پیش به 100 واحد نزدیک شده بود، سه‌شنبه به سوی 92 واحد حرکت کرد. این افت هم تا حد زیادی ناشی از ادامه تقویت ین بود که شاخص‌های بورس را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. صبح سه‌شنبه فلز زرد هم از افت شاخص دلار و هم از افت شاخص‌های سهام نفع برد.

بازارهای سهام آسیا روز سه‌شنبه در پی صعود ارزش ین به بالاترین سطح در 18 ماه گذشته، از افزایشی که در ابتدای معاملات داشتند عقب نشستند. به گزارش «ایسنا»، شاخص ام اس سی‌ای بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه به‌جز ژاپن در ابتدای معاملات 4/ 0درصد افزایش داشت، اما در ادامه معاملات ثابت ماند و در پایین‌ترین سطح سه هفته اخیر قرار گرفت. در این بین بازار سهام استرالیا استثنا بود و پس از اقدام غیرمنتظره بانک مرکزی این کشور در تسهیل سیاست پولی که باعث کاهش بیش از یک درصدی دلار استرالیا شد، دو درصد صعود کرد.

به گفته کلایف تان، مدیر تحقیقات بازارهای جهانی آسیای شرقی بانک توکیو میتسوبیشی، بازارها به ما می‌گویند بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی ژاپن در ماموریتشان برای گسترش تدابیر محرک مالی شکست خورده‌اند و این سیاست‌ها طبق انتظار موثر نبوده‌اند و این مساله بازارهای سهام را مایوس کرده است. بانک مرکزی ژاپن هفته گذشته با عدم تغییر سیاست پولی به رغم موانع فزاینده که بر سر راه رشد اقتصادی این کشور وجود دارد، بازارها را مبهوت کرد؛ درحالی‌که بانک مرکزی اروپا در ارتباط با مساله گسترش تدابیر محرک مالی موضع محتاطانه‌ای اتخاذ کرده است.

بانک مرکزی استرالیا روز سه‌شنبه به شماری رو به رشد از بانک‌های مرکزی پیوست که برای مقابله با خطر تورم منفی، سیاست تسهیل پولی اتخاذ و اجرا کرده‌اند. اکثر اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند در نشست سیاست‌گذاری این بانک تغییری روی نخواهد داد. بازار سهام استرالیا از کاهش غیرمنتظره نرخ بهره استقبال کرد و شاخص سهام این کشور بهترین عملکرد را در میان شاخص‌های آسیایی داشت و بیش از 2درصد افزایش یافت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  ⁄  5  =