آینده روشن پُزهای (POS) موبایلی (سیار) در صنعت پرداخت

پز موبایلی (mPOS) انقلابی در صنعت پایانه های خرید ایجاد کرده است.

پایگاه خبری بانکداری الکترونیک – هادي آذري –  به همین خاطر، گمانی زنی ها حاکی از آن است که این بازار  با رشدی 400 درصدی در چهار سال آتی مواجه شده و همچنین پیش بینی می شود که تا سال 2019 میلادی، 46 درصد از کلیه پایانه های خرید را پزهای موبایلی  تشکیل دهند. هم چنین برآورد می شود که ارزش این بازار تا سال 2018 به 43 میلیارد دلار برسد.

رانندگان تاکسی، لوله کش ها و آرایشگران از جمله مشاغلی هستند که اکنون می توانند در حین کار و در حال حرکت در صورت برخورداری از گوشی های هوشمند تلفن همراه از این قابلیت برای دریافت حق الزحمه خود استفاده کنند.

علاوه بر این، این فناوری از آن جا که بی سیم بوده و از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است، برای کسب و کارهای بزرگ تر نسبه به زیرساخت های سنتی پایانه های خرید، مقرون به صرفه تر است.

به گزارش سرويس بين الملل پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،‌ پزهای موبایلی گذشته از ارائه و ایجاد فرصت های جدید، با چالش های عملیاتی و امنیتی متنوعی مواجه اند. بنابراین برای تضمین این که این فناوری بتواند از تمام ظرفیت خود بهره گیرد، در فاز توسعه و گسترش، این معایب باید برطرف شوند. قبل از راه اندازی یک پایانه خرید موبایلی، سازندگان باید قبل از هر چیز ثابت کنند که این فناوری از کارایی لازم برخوردار باشد زیرا در غیر این صورت، مخاطراتی چون تعویق در و هزینه های مهندسی مجدد آن وجود دارد. برای اجتناب از این مساله، پرداختن به ملزومات کارکردی و امنیتی در همان مراحل اولیه تولید امری ضروری و حتمی است.

آزمون های امنیتی مرحله ای مهم و کیلدی در فرایند تولید یک محصول محسوب می شود و این مساله در خصوص پزهای موبایلی که بدون شک باید از استانداردهای قوی تری نسبت به پایانه های خرید سنتی برخوردار باشند، اهمیتی دوچندان می یابد. علت این است که چون گوشی های هوشمند تلفن همراه دائما از طریق 3G و 4G به اینترنت متصل اند؛ در نتیجه در برابر حملات بدافزارها آسیب پذیری بیشتری دارند.

پرداخت هایی که از طریق پزهای موبایلی انجام می شود، علاوه بر این که نیازمند حضور یک سخت افزار کارت خوان مجزا است، هم چنین به یک اپلیکیشن پز موبایلی بر روی گوشی تلفن همراه نیز نیاز دارد. هر دو این عناص باید تست های امنیتی پیچیده و دقیقی را پشت سر گذاشته و از لحاظ امنیتی به تائید برسند.

همچنین آزمون گیری عملیاتی و کاربردی بخشی جدایی ناپذیر از فرایند توسعه و تولید است زیرا که پایانه های پز موبایلی باید با سطح 1 و 2 ای ام وی (EMV) تماسی  ( و در صورت نیاز غیرتماسی) سازگاری داشته باشند. با این حال،این فرایند می تواند چالش هایی را به دنبال داشته باشد.

در پایانه های پز سنتی، استانداردسازی تمام اجزاء و عناصر باعث ساده شدن فرایند تست گیری می شود. در مقابل، ماهیت پیچیده پزهای موبایلی به معنای جدا بودن این عناصر از جمله نحوه مواجهه (واسط) کاربر، نرم افزار، محل ورود رمز، کارت خوان و خود دستگاه موبایل است. فقدان استانداردسازی می تواند به ایجاد تاخیرهای زمانی در انجام پرداخت منجر شد که به تبع می تواند هزینه های اقتصادی پیش بینی نشده ای را به دنبال داشته باشد.

توضيحات تصویر:
وضعبت پزهای موبایلی ( از راست به چپ)
•    برآوردها از ارزش 43 میلیارد دلاری این بازار تا سال 2018 حکایت دارد
•    پزهای موبایلی حدود 46 درصد از تعداد کل پایانه های پز را تا سال 2019 در اختیار خواهند گرفت.
•    پیش بینی می شود در سال 2019 میلادی 52 میلیون پز موبایلی در سراسر جهان تولید و نصب شود
•    تولید دستگاه های پز موبایلی با رشد مرکب متوسط سالانه 40 درصدی میان سال های 2013 تا 2018 ادامه خواهد یافت.
•    تا سال 2019 میلادی 54 میلیون دستگاه پز موبایلی در سراسر جهان نصب خواهد شد
•    پزهای موبایلی در چهار سال آینده 400 درصد رشد خواهند داشت.

منبع:  paymentscardsandmobile

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

45  −    =  43