ورشکستگی پنهان ۱۲ بانک در کشور

عضو هیات علمی دانشگاه‌الزهرا(س)

حسین راغفر، عضو هیات علمی دانشگاه‌الزهرا(س) در نشست “جنبش کارگری در ایران، پیش و پس از انقلاب” ، با اشاره به پدیده جهانی‌شدن اظهار داشت: جهانی‌شدن تمام دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده و این امر موجب شده مباحثی همچون کار در معرض توجه قرار گیرند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایلنا، وی با تاکید بر اینکه اصلاح یک امر ضروری است، خاطرنشان کرد: ساختار ایران دچار کاستی‌هایی است چراکه در ایران این اصلاحات ساختاری شکل نگرفته، به عبارتی امکان هر نوع اصلاحی در اقتصاد منتفی است.

عضو هیات علمی دانشگاه‌الزهرا(س) ادامه داد: اصلاح در کوتاه‌مدت نمی‌تواند صورت گیرد، حال توجه به این نکته حائز اهمیت است که چرا دستمزدها به این میزان نازل است، همین مساله موجب فرار مغزها از ایران و به عبارتی فرار سرمایه انسانی و مالی از ایران شده است.

راغفر افزود: دستمزد عامل مهم در تشویق نیروی کار است و اگر مشوق‌ها سرکوب شوند طبیعی است دستمزدها را باید جای دیگر جست و همین امر یکی از علل مهاجرت عمده از ایران است.

وی با بیان اینکه در ایران سندیکای کارگری که از حقوق کارگران دفاع کند، نداریم، تصریح کرد: ساز و کار تعیین دستمزد، یک ساز و کار دولتی است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه‌الزهرا(س) با اشاره به کشور سوئد عنوان کرد: کشور سوئد اوایل سال ۱۹۰۰ یکی از فقیرترین کشورهای آن دوره است، حال آن که این کشور سال ۱۹۰۴ تبدیل به الگوی توسعه می‌شود و علت اصلی این موفقیت نظام دستمزد است که در سوئد مطرح می‌شود.

راغفر با بیان اینکه شکل‌گیری نظام دستمزدها در هر کشوری به ساختار اقتصاد ایران بر می‌گردد، یادآور شد: اگر نظام دستمزد کارگران را در ایران مورد لحاظ قرار دهیم، بخش قابل‌توجهی در ایران فقیر محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اگر اقتصاد را به بخش کشاورزی، صنعت و خدمات تقسیم کنیم، توجه به هر بخش منوط به سهم سرمایه در آن بخش خواهد بود، اظهار کرد: سهم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در ایران بسیار ناچیز است و این بخش معیشتی محسوب می‌شود. سهم این بخش از سایر بخش‌های اقتصادی ۳ الی ۵ درصد است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه‌الزهرا(س)خاطر نشان کرد: بخش بزرگی از اقتصاد صنعتی را در دنیا خدمات تشکیل می‌دهد و این مساله جانبداران بسیاری دارد و اگر بخش خدمات در کشورهای صنعتی بزرگ شود، خدمات مربوط به حوزه صنعتی بوده در حالیکه در ایران خدمات مربوط به بخش وارداتی است.

دهه ۸۰ شاهد اتفاقات عجیب و غریبی بودیم

راغفر با اشاره به اینکه اقتصاد دانش‌بنیان به اقتصادی اطلاق می‌شود که ۸۵ درصد محصولاتش ماحصل دانش است، یادآور شد: دهه ۸۰ شاهد اتفاقات عجیب و غریبی بودیم چراکه اقدامات ضد انقلابی از جمله تشکیل بانک‌های خصوصی مربوط به آن دوران است، چراکه بانک‌های خصوصی از طریق وام‌گرفتن از بانک‌های دولتی شکل گرفتند و از این طریق به دنبال جذب سرمایه بودند.

وی با بیان اینکه تا زمانی که مشکل بانک‌های خصوصی حل نشود امکان حل‌شدن سایر مشکلات کشور وجود ندارد، افزود: همین الان ۱۲ بانک رسما ورشکسته هستند اما علنا چنین چیزی اعلام نمی‌شود، این نشان از آشوب و درهم تنیدگی دولت‌نهم و دهم بود و دولت فعلی هم ناگزیر است روی این مسائل سرپوش گذارد.

ماهیت اقتصاد ایران از دوره قاجار تاکنون اسیر سلطه سرمایه‌تجاری است

عضو هیات‌علمی دانشگاه‌الزهرا(س)ادامه داد: ماهیت اقتصاد ایران از دوره قاجار تاکنون به جز دوره ملی شدن صنعت نفت و سال های اوایل انقلاب، اسیر سلطه سرمایه تجاری و مالی است.

راغفر ادامه داد: متاسفانه پول و به دست آوردن سرمایه در ایران در گرو سفته بازی و خرید سکه و ارز است حال آن که تولید در ایران با مشکلاتی همچون هزینه های بالا، مالیات، عوارض، حق بیمه و… مواجه است، از این رو کسی حاضر به فعالیت در بخش تولیدی نمی شود.

وی با اشاره به دستمزد نازل زنان کارگر در برخی از شهرستان ها تصریح کرد: در برخی مواقع دستمزد کارگران زن آن قدر نازل و به نوعی برده داری است.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به اینکه هر ساله ۹۴۰ هزار دانش آموخته فارغ التحصیل می شود و به همین میزان به تعداد بیکاران افزوده می شود، متاسفانه نرخ بیکاری ایران با هیچ کشور دیگری قابل قیاس نیست.

راغفر تصریح کرد: ۶۰ درصد جمعیت کشور در سن کار قرار دارند اما متاسفانه ما این ظرفیت عظیم را به آسانی از دست می دهیم، از این رو بخش قابل توجهی از نیروی انسانی مصرف کننده هستند نه تولید کننده.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  43  =  52