افزایش ۱۰ میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی

مدیر عامل بانک توسعه صادرات گفت: تقویت تولید صادرات محور یکی از بند های مهم سیاست های اقتصاد مقاومتی است براین اساس صندوق توسعه ملی تصمیم دارد دو هزار میلیارد تومان تسهیلات صادراتی به بانک‌ها پرداخت کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات: اتاق بازرگانی ایران صندوق اطلاع داد توسعه ملی به منظور افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی تصمیم به پرداخت دو هزار میلیارد تومان تسهیلات صادراتی با نرخ 16 درصد و بازپرداخت یک ساله گرفته است.

دکتر علی صالح آبادی در ای خصوص گفت: در راستای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی بند های مختلف آن مورد بررسی قرار گرفته است، یکی از محورهای مهم  این سیاست های ابلاغی تقویت تولید ملی  و تولید صادرات محور است، بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است صادرات غیر نفتی نسبت به سال گذشته حداقل 10 میلیارد دلار افزایش داشته باشد.

وی افزود: برای توسعه صادرات غیر نفتی صندوق توسعه ملی قصد دارد تسهیلاتی بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال را در اختیار بانک ها قرار دهد، اما این سپرده گذاری نزد بانک‌ها صرفا باید در قالب ارائه تسهیلات به صادرات و صادرکنندگان در بخش سرمایه در گردش صورت گیرد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر اینکه بانک توسعه صادرات یکی از بانک های پیشگام در این زمینه است بیان کرد: از آنجایی که بانک توسعه صادرات به صورت تخصصی در زمینه صادرات و توسعه آن فعالیت می‌کند یکی از بانک‌های پیشگام در این زمینه است، همچنین با توجه به ارتباط نظام‌مندی که با صادرکنندگان کشور دارد می تواند بخش قابل توجهی از این منابع را جذب کند، با ارائه وضعیت بانک و ارتباط با مشتریان خود (صادرکنندگان) به صندوق توسعه ملی، آمادگی لازم برای همکاری در این زمینه اعلام شده است.

صالح‌آبادی ادامه داد: با تخصیص این میزان سپرده گذاری، بانک ها موظفند تا تسهیلاتی با نرخ 16 درصد در اختیار صادرکننده قرار دهند، نرخ اعلام شده در مقایسه با نرخ های جاری بازار، قابل قبول است و می تواند انگیزه خوبی برای صادرکنندگان ایجاد کند، امیدواریم با این اقدام به هدف خود یعنی توسعه صادرات غیر نفتی دست یابیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: این تسهیلات در اختیار بخش‌هایی که توانایی تولید صادرات محور  دارند مانند بخش صنعت و کشاورزی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به کشورهای مورد نظر در این باره گفت: صادرکنندگان برای صادرات محصولات خود به هر نقطه از دنیا می توانند از این تسهیلات استفاده کنند، اما در بخش ارزی مقصد اهمیت ویژه ای دارد، LC(اعتبار اسنادی) که برای صادرکنندگان باز می شود تنزیل و پول را به صورت نقدی به آنها پرداخت می‌کنیم یا خطوط اعتباري در اختیار خارجی ها قرار مي‌دهیم تا دولت های خارجی بتوانند از بخش هایی مانند صادرات خدمات فنی کشورمان استفاده کنند.

صالح آبادی بیان کرد: صادرکنندگان به کشورهای مختلفی که جمهوری اسلامی ایران درصدد همکاری با آنها است مانند روسیه که در حال برقراری روابط اقتصادی جدیدی با کشورمان است طبعا اولویت بیشتری خواهد داشت.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 20 هزار میلیارد ریال به همه بانک ها پرداخت می شود بنابراین هر صادرکننده ای که خوش حساب‌تر و سابقه خوبی نزد بانک ها داشته باشند می توانند از وضعیت بهتری برخوردار باشند، شاخص هایی مانند اعتبار سنجی مشتری، سهم ارزش افزوده، حجم و ارزش صادرات از اهمیت ویژه ای برای دریافت این تسهیلات بشمار می‌رود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

89  +    =  94