چشم انداز سیاست های پولی فدارال رزرو/ایا بازار ارز با تحولات بزرگ مواجه خواهد شد

بانوسانات دلار در برابر یورو بازار ارز به نظر می رسد اگر این روند ادامه یابد بازار دستخوش تحولاتی بزرگ شود. کاهش ارزش دلار به یورو در عدد 1.11 رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت و نسبت یورو به دلار به رقم ۱.۱۱ افزایش پیدا کرد. کاهش ارزش دلار در حالی رخ داده که سرمایه گذاران منتظر انتشار گزارش وزارت کار آمریکا در روز جمعه هستند. پیش بینی ها نشان می دهد این گزارش مثبت خواهد اما اگر چنین نباشد تحولاتی بزرگ در بازارهای مختلف رخ خواهد داد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

روز گذشته عامل اصلی کاهش قابل ملاحظه ارزش دلار در برابر یورو، انتشار خبرهای منفی از بخش خدمات آمریکا بود. در گزارش موسسه مارکیت اکونومیکس آمده بود، شاخص فعالیت های خدماتی در ماه ژانویه 53.2 بوده است. پیش بینی شده بود این رقم 53.7 باشد.

در ماه دسامبر این رقم 53.7 بود. از سوی دیگر شاخص فعالیت های خدماتی که از سوی موسسه مدیریت عرضه منتشر شد 53.5 بود. پیش بینی شده بود این رقم 55.1 باشد. در ماه دسامبر این رقم 55.3 بود. خبرهای منفی از اقتصاد آمریکا سبب شده احتمال افزایش مجدد نرخ های بهره در ماه آینده میلادی کاهش یابد و ارزش دلار تحت فشار بیشتری قرار گیرد.

روز دوشنبه گزارش هایی که درباره وضعیت فعالیت ها در بخش تولید کارخانه ای آمریکا منتشر شد نیز نشان داد شاخص این فعالیت ها از 52.7 به 52.4 کاهش یافته است. اگرچه این رقم بالاتر از 50 است و نشان می دهد فعالیت ها رشد کرده اما کاهش آن بدین معناست که سرعت رشد فعالیت ها کند شده است.

نکته مهم دیگر این است که وضعیت اقتصاد چین و منطقه یورو مطلوب نیست. در ماه های اخیر اکثر گزارش های منتشر شده از اقتصادهای یاد شده منفی بوده است. بویژه بخش تولید کارخانه ای دچار ضعف است و بطور کلی می توان گفت تلاش هایی که از سوی بانک های مرکزی برای کمک به رونق اقتصادهای بزرگ انجام شده نتیجه مورد نظر را در پی نداشته است.

در این شرایط، احتمال افزایش نرخ های بهره در ماه آینده میلادی کمتر شده است و طبیعی است که ارزش دلار در مسیری مخالف با مسیر سال قبل در حرکت است. اما آیا می توان در باره کاهش مستمر ارزش دلار مطمئن بود؟

برای پاسخ به این سوال باید تا فردا که گزارش جدید وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در ماه ژانویه منتشر می شود منتظر ماند. بانک مرکزی آمریکا بر مبنای بهبود وضعیت بازار کار، نرخ های بهره را بالا برده و اگر ثابت شود این بخش از اقتصاد دچار ضعف است تردیدی باقی نمی ماند که نرخ های بهره در ماه آینده بالا برده نخواهد شد و احتمالا برای مدتی به تعویق خواهد افتاد.

اگر این پیش بینی تحقق یابد شاهد تحولی بزرگ در بازارهای مختلف از جمله بازارهای مالی و طلا خواهیم بود. یکی از دلایل کاهش قیمت طلا در سال گذشته، رشد ارزش دلار بود. اگر ارزش دلار در مسیر کاهش قرار گیرد طلا جذابیت بیشتری پیدا خواهد کرد. همچنین اگر سیاست های حمایتی بانک مرکزی آمریکا ادامه یابد بازار مالی این کشور بار دیگر رونق پیدا خواهد کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  −  32  =