اتصال بانک های ایرانی به سوئیفت همچنان در ابهام/شبکه بانکی منتظر گشایش کانال

وعده سازمان سوئیفت محقق نشد

درحالی‌که سازمان جهانی سوئیفت در روز اول لغو تحریم‌های ایران (27 دی 1394) اعلام کرده بود که تا تاریخ 30 ژانویه (10 بهمن 1394) کشور ایران رسماً به شبکه جهانی سوئیفت متصل می‌شود هنوز این امر محقق نشده است. از سوی دیگر، رویترز به نقل از مقامات بانکی کشور گزارش داد تا چند هفته آینده که وام دهندگان بین المللی با استفاده از شبکه مبادلات جهانی سوئیفت به همتایان ایرانی خود متصل می‌شوند، ایران مجددا به دنیای بانکداری جهانی می‌پیوندد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، درحالی‌که سازمان جهانی سوئیفت در روز اول لغو تحریم‌های ایران (27 دی 1394) اعلام کرده بود که تا تاریخ 30 ژانویه (10 بهمن 1394) کشور ایران رسماً به شبکه جهانی سوئیفت متصل می‌شود هنوز این امر محقق نشده است.

بر اساس اعلام وب‌سایت رسمی سازمان سوئیفت مبنی بر اتصال نظام بانکداری ایران به شبکه جهانی سوئیفت، قرار بود تا 30 ژانویه (دهم بهمن‌ماه) بررسی اتصال ایران به این شبکه پیام‌رسان جهانی به پایان رسیده و بانک‌های ایران در این تاریخ به‌صورت عملی به سوئیفت متصل شوند، بااین‌حال پس از گذشت یک روز از تاریخ اعلام‌شده، هنوز خبری از برقراری سوئیفت نیست.

یک روز پس از لغو تحریم‌ها در ابلاغیه لغو تحریم سوئیفت علیه ایران، این سازمان اعلام کرد که روال اداری و فنی برقراری اتصال ایران به سوئیفت حداکثر تا 30 ژانویه طول خواهد کشید و در همان روز این اتصال برقرار خواهد شد.

این در حالی است که بر اساس اعلام بانک مرکزی همزمان با اجرای برجام، سوئیفت یا همان جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی، تمام بانک‌های ایرانی که از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج کرده است و این بانک ها می‌توانند با طی کردن روند معمول، مجددا به سوئیفت متصل شده و از خدمات پیام‌رسانی مالی این شرکت بهره‌مند شوند.

به گفته پایگاه خبری بانک مرکزی ایران، در بیانیه سوئیفت همچنین به مصوبه شورای اتحادیه اروپا در خصوص اجرای چارچوب‌های قانونی برداشتن تحریم‌های مالی و اقتصادی آن اتحادیه علیه کشورمان از روز 26 دی ماه 94 اشاره شده است.

بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که در مذاکرات انجام شده درباره چهار نکته مهم موافقت حاصل شد و امروز آنها اجرایی شدند.

این نکات شامل «اعلام رسمی لغو تحریم ها توسط سوئیفت و ورود بانک های ایرانی به سیستم پیام مالی بین المللی»، «اتصال بدون تبعیض برای بانک های ایرانی و شعب آنها در داخل و خارج از کشور»، «اتصال گروهی و سریع بانک های لغو عضویت شده به سوئیفت» و «بازپرداخت و رفع مسدودی بستانکاری بانک ها از سوئیفت» است.

از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا نیز در تاریخ سوم بهمن با انتشار خبری مبنی بر بررسی اتصال ایران به سوئیفت توسط کارشناسان این سازمان، اتصال بانک‌های ایران به این شبکه پیام‌رسان جهانی را چند هفته دیگر اعلام کرده بود که به نظر می‌رسد این امر محتمل‌تر است.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، پرویز عقیلی مدیرعامل بانک خاورمیانه گفت: ما 40 سوئیفت به بانکهای مختلف در سراسر جهان ارسال کرده و درخواست کرده ایم اکنون که تحریمها برداشته شده اند، اسناد مبادله کنیم و درباره تمایل آنها برای برقراری روابط بانکی مربوط پرسش کرده ایم. بعضی از این بانکها پاسخ داده و پرسشهای متعددی برای اسنادی که نیاز دارند، مطرح کرده اند.

مدیرعامل بانک خاورمیانه در این مصاحبه اظهار کرد: از نظر وی اتصال به سوئیفت تا چند هفته آینده اتفاق خواهد افتاد با اینهمه روال اتصال به آهستگی انجام خواهد گرفت.
عقیلی همچنین اظهار کرد: سایر بانکهای ایرانی هم از نظر اتصال به سوئیفت، وضعیت مشابه بانک خاورمیانه را دارند.

یک مقام بلندپایه بانک مرکزی ایران نیز به رویترز اظهار کرد: روابط مبادلاتی به زودی احیا خواهد شد.
به گفته این مقام بانکی، این اتفاق در کمتر از یک ماه روی خواهد داد زیرا همه بانکهای ایرانی اعم از دولتی یا خصوصی روالهای اداری لازم را برای پیوستن مجدد به سیستم سوئیفت طی کرده اند.

با اجرای توافق هسته ای میان ایران و قدرتهای جهانی در هفته گذشته، تحریمهای بخش های بانک، بیمه و کشتیرانی و همچنین محدودیت ها برای صادرات نفت لغو شدند. اما ایران برای ازسرگیری همکاری با دنیای بانکداری جهانی باید به سوئیفت متصل شود.

سوئیفت یا جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی، خدماتی را برای ارسال اعتبارنامه، پرداخت پول و نقل و انتقال اوراق بهادار در میان 9700 بانک در 209 کشور اداره می‌کند.
با اینهمه سوئیفت در سال 2012 برای عمل به مقررات تحریم‌های اتحادیه اروپا، دسترسی بانک‌های ایرانی از جمله بانک مرکزی را به خدماتش قطع کرد و به این ترتیب ایران نخستین کشوری شد که به دلیل تحریم‌ها از دسترسی به سیستم ارتباطات مالی سوئیفت محروم شد. سوئیفت تحت قانون بلژیک قرار دارد و از مقررات مربوطه اتحادیه اروپا که مورد تائید دولت این کشور است، پیروی می‌کند.

خبر اصلی سازمان سوئیفت مبنی بر اتصال ایران تا 30 ژانویه به سبکه سوئیفت:

Update: Iran Sanctions Agreement | SWIFT

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  16