اینترنت اشیاء و پلفتورم های اصلی بانکی

مهندس نمازی بررسی کرد

هم اکنون بیش از پنج میلیارد دستگاه به هم متصل هستند و انتظار می رود تا آخر این دهه این میزان پنج برابر شوند. با این اوصاف باید بپرسیم پیامدهای اینترنت اشیاء برای core platform بانکی چیست؟ و اینترنت اشیاء تا چه حد از بانکها عکس‌العمل می خواهد؟

پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

سخنرانی مهندس نمازی مدیر توسعه سیستمی شبکه شرکت خدمات انفورماتیک
در کنفرانس ملی اینترنت اشیاء (IRAN IoT Forum) – هفتم بهمن سالن همایش های صدا و سیما

هم اکنون بیش از پنج میلیارد دستگاه به هم متصل هستند و انتظار می رود تا آخر این دهه این میزان پنج برابر شوند.با این اوصاف باید بپرسیم پیامدهای اینترنت اشیاء برای core platform بانکی چیست؟ و اینترنت اشیاء تا چه حد از بانکها عکس‌العمل می خواهد؟
Flexibility, scalability,  مدلهای پرداخت، استانداردها، قوانین و فناوری هایی همچون بیت کوین همه بانک ها را نیازمند به تغییر کرده‌اند. بنابراین تکنولوژی باید اساس هر تصمیمی باشد که می گیریم: 24 ساعت در هفته، 265 روز در سال!

مفهوم اینترنت اشیاء از دید بانکی ها
اینترنت اشیاء به بانک ها کمک می کند تا مفهوم جدیدی را با ترکیب نقاط تماسی که قبلا با مشتری داشتند با مفاهیمی همچون Social Media  و اینترنت ایجاد کنند. بعد از ایجاد این مفهوم می توانند ببینند چگونه قادر خواهند بود آنرا مکمل توانایی های خود کنند  و به مشتریان خود کمک کنند تا به اهداف خود برسند.
اینترنت اشیاء را می توان هم‌گرایی دنیای مجازی و دنیای حقیقی نیز نامید که به هم متصل شده اند و تجربه کاربری و مشتری جدیدی را ایجاد می کنند. این تجربه جدید انتظار مشتریان بانکی را نیز افزایش می دهد. لذا بانکها بایدا اکوسیستمی ایجاد کنند که با اطلاعاتی که این نقاط به هم پیوسته ارائه می کنند، نیازهای مشتریان را پیش بینی کنند.

کسب و کار اینترنت اشیاء از دید بانکی ها
نکته قابل توجه این است که همه مواردی که گفته شده هزینه مالی دارد. بنابراین باید یک دیدگاه تجاری برای کاربردهای اینترنت اشیاء در بانکها وجود داشته باشد.
با نگاهی به اکوسیستم شرکت های FinTech می بینیم که آنها با فراهم آوردن «آسودگی» برای مشتریان به کسب و کار می پردازند پس بانکها نیز در این مسیر باید به سمت حمایت از شرکتهای استارتاپ این حوزه بروند.
از طرفی تجاری سازی اینترنت اشیاء فرصت عظیمی برای بانکها است که باید از راه درست انجام شود. به عنوان مثال از دید مشتری این تجهیزات و کسب و کارهای به هم متصل باید قابل اعتماد، امن و قابل اطمینان باشند تا بتوان به آنها اعتماد کرد و این اهمیت کار نسبت به حجم کاری فعلی بانکها و موسسات مالی با مقیاس چندین برابر بیشتر می شود. پرداخت‌های خرد و کلان، قراردادها و هرگونه تراکنشی که باید هوشمند شود حجم بسیار بالایی خواهند داشت و شاید دیگر بانک‌ها نتوانند ساختار متمرکز خود را داشته باشند و نیاز به تمرکز زدایی داشته باشند. عنصر دیگری از اعتماد وجود دارد که می توان آن را «تحقق انتظارات» نام گذاشت. پس باید از اعتماد سازی بین فردی به اعتماد سازی الکترونیکی حرکت کنیم. این کار در عمل تغییر بزرگی خواهد بود.
وی در ادامه ارائه خود به اهمیت توجه به حریم خصوصی، چهارچوب قانونی اشاره کرد و افزود:در حال حاضر رگولاتوری متمرکز بر مدیریت ریسک برای حداقل سازی آن در سیستم قضایی ملی می باشد و نیاز اینترنت اشیاء حفاظت از حریم خصوصی در چهارچوب قانون است.
نیاز به پردازش باز و همکاری بانکها و FinTech نیز در این خصوص بسیار ضروری است.
آنچه مسلم است کاربردی نمودن اینتر نت اشیا در بانکها با الکترونیکی کردن کاغذ بازی درست نمیشود بلکه با به هم متصل کردن اجزای زنجیره ارزش تحقق می یابد.
وقتی از تامین مالی تجاری و بازرگانی صحبت می کنیم بطور تلویحی در مورد اشیاء فیزیکی صحبت میکنیم که بالقوه می توانند به هم متصل باشند.
در تمامی این تغییر و تحولات از جایگاه مدیران IT نباید غافل شد.مدیر IT در نقش تحول گرا، باید «عامل تغییر» باشد. باید از این درک برخوردار باشد که در رگولاتوری و اکوسیستم چه می گذرد و آنرا برای کسب و کار بانک خود ترجمه کند و این ترجمه برای موفقیت صنعت بانکداری مهم است.

همکاران استراتژیک بانکها در اینترنت اشیاء
نباید به دنبال بانک رفت و گفت من همان چیزی را دارم که تو داری ولی با هزینه یا کارایی بیشتر بلکه باید چیزی را به بانک ارائه نمود که در یک عملیات تخصصی، دانش و توانمندی ویژه‌ای را که بانک تا کنون فاقد آن بوده به آن ارائه کند.
بانکها تا کنون در دیجیتالی کردن فعالیتها  موفق بوده‌اند و این به حقیقت به آنها فرصت میدهد تا با دید باز یا همان open mindset از دیگر صنعت‌ها یاد بگیرند. آگاه باشیم که سال 2030 از 2000 به ما نزدیکتر است!
گفتنی است گروه علمی ـ تحلیلی طیف به عنوان کانون تفکر مخابرات ایران همچون گذشته همایشی را در روزهای 6و7 بهمن ماه امسال با حضور تمامی ذینفعان ایرانی و جمعی از مشاوران و مدیران با تجربه از کشورهای اروپایی فعال در حوزه IoT برگزارکرده است

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  2