بهره مندی ۳۰۰۰ بال قو و پرنده هاي مهاجر از حمايت آسان پرداخت

سومين کمپين زيست محيطي آسان پرداخت در سالجاري ،حمايت از قوهاي مهاجر تالاب سرخرود بود که با حمایت از بيش از 3000 بال قو و پرنده هاي مهاجر در بابلسر کلید خورد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک 

رئيس اداره محيط زيست محمود آباد بابلسر :آپ اولين برندي است که حامي قوهاي مهاجر سرخرود شده است.

 سالار؛رئيس اداره محيط زيست شهرستان محمود آباد در پاسخ به این سوال که  اينجا چه اتفاقي در حال وقوع است و سازمان محيط زيست چه اقداماتي را براي پذيرايي از اين ميهمانان زمستاني در دستور کار داشته گفت:تالاب بين المللي سرخرود در سال 1971 به ثبت کنوانسيون رامسر رسيده که البته يک تالاب مصنوعي است .

وی افزود: اين تالاب هر ساله در فصل زمستان پذيراي حدود چندين هزار قطعه پرندگان آبزي مهاجراز جمله قوها است . اين قوها که خواستگاهشان سيبري است از سال 86 اين منطقه را براي زمستان گذراني انتخاب کردند و هر ساله به تعدادشان افزوده شده است. يکي دو سال قبل تعدادشان به 10 هزار بال نيز رسيد اما در حال حاضر امسال حدود 3 هزار تا 3 هزار و پانصد قوي گنگ ،آوازه خوان و کوچک اينجا هستند. کانکسي در اين منطقه مستقر کرديم که به صورت شبانه روزي کار محافظت و تغذيه دستي را انجام مي دهيم .

سالار تصرح کرد:قوها معمولا به دو دليل منطقه را براي زمستان گذراني انتخاب مي کنند ؛اول وجود مواد غذايي در منطقه و ديگر آرامش و احساس امنيتي که مي توانند در منطقه داشته باشند. معمولا هر ساله اداره کل محيط زيست منطقه يک بودجه را به تغذيه دستي اين پرندگان مهاجر تخصيص مي دهد که گاهي به علت ميزان بالاي تقاضاي  جمعيت قوها براي غذا باعث مي شود تا اين بودجه ناکافي باشد و NGOها و سازمان هاي مردم نهاد (سمن ها ) دوستدار محيط زيست در صدد تهيه غذا براي اين قوها برمي آيند و در طول دوره حضور قوها در تالاب انواع تغذيه دستي اعم از ذرت ،جو و گندم را به محيط بانان مستقر در حاشيه تالاب تحويل مي دهند.معمولا يک روز در ميان 500 تا 600 کيلو گرم تغذيه دستي براي قوها انجام مي شود. شايد تا الان 14 الي 15 تن تغذيه پرندگان مهاجر از مجراي NGOها و کمک هاي مردمي و گردشگراني که به نوعي علاقه مند هستند انجام شده است .

بيش از 3000 بال قو و پرنده هاي مهاجر از حمايت آسان پرداخت بهره مند شدند

رئيس اداره محيط زيست محمود آباد بابلسر ،در ادامه ضمن تقدير از آسان پرداخت گفت : مشارکت برند ها تا به امروز در اين امر صورت نگرفته و آسان پرداخت اولين شرکتي است که اين کار را انجام مي دهد. ما از اين نوع مشارکت استقبال مي کنيم به شرطي که از مجراي قانوني و صحيح آن انجام شود تا محيط زيست و امنيت و آرامش اين قوها به خطر نيوفتد.
در اين سفر نمايندگان سازمان هاي مردم نهاد محيط زيست ،راهنماي آپ بودند

 محمد نجاتي ،عضو کميته علمي سمن هاي زيست محيطي مازندران، مي گويد حضور قوها در اين تالاب در فصل آيش صورت مي گيرد. فصلي که شاليکاران محلي، زمين را براي استراحت رها مي کنند. نکته جالب اينجاست که فضولات قوها در فصل کشت براي زمين مفيد است و از سوي ديگر باقيمانده ساقه هاي شالي در تالاب به تغذيه قوها کمک مي کند .هر ساله قوها از اوايل آذر ماه تا اوايل اسفند ماه براي زمستان گذراني به اين منطقه مهاجرت مي کنند و در پايان فصل با تخليه تدريجي آب تالاب گروههاي آنها هم کم کم سفر بازگشت خود را آغاز مي کنند و زمين ها دوباره آماده کشت شالي مي شود و پس ازآن  NGOهاي دوستدار محيط زيست به فعاليت هاي ديگر مرتبط با حفاظت از منابع طبيعي مي پردازد.

درباره سفر
نمايندگان شرکت آسان پرداخت همراه با گروه عکاسی و تيم تهيه خبر براي تحويل 2 تن ذرت دامي به محيط بانان، عازم بابلسر شدند.

 وزرامحله منطقه سرخرود مقصدي بود که گروه پرسان پرسان آن را يافت . هنوز خورشيد طلوع نکرده بود که تيم به تالاب رسيد .تاريکي مطلق فضاي طبيعي و فراخ تالاب را فراگرفته بود اما آواي زيباي قوها گروه رو ميخکوب کرده بود . آوازي که بيشتر به نيايش شبيه بود و حالتي عرفاني را تداعي مي کرد .انگار که قوها قبل از طلوع براي آغاز روز تازه، نيايش دسته جمعي داشتند. ساعتي پس از طلوع عکسبرداري از منطقه آغاز و براي خريد تغذيه قوها که همان ذرت دامي بود اقدام شد . قرار بر اين شد که بار2 تني ذرت دامي تا بعد از ظهر جلوي درب کانکس محيط بانان در حاشيه تالاب تحويل داده شود .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  ⁄    =  10