۱۲ روز تا اتصال ایران به سوئیفت باقی مانده است

سازمان بین‌المللی سوئیفت: بانک‌های جدید هم به سوئیفت متصل خواهند شد

اتحادیه اروپا از دیروز که لغو تحریم‌ها کلید خورده، به مدت دو هفته اتصال مجدد ایران به سوئیفت را بررسی خواهد نمود و احتمالا از تاریخ 30 ژانویه (دهم بهمن) ایران عملا به سوئیفت متصل خواهد شد و فعالان اقتصادی و بانک‌های این کشور می‌توانند در این شبکه جهانی به فعالیت بپردازند. همچنین اتحادیه اروپا اعلام کرد که تمامی تحریم های بانکی در بخش های مختلف و امور بانکی گوناگون که تاکنون وضع شده بود و مسیرهای مرادوات بین‌بانکی و معاملاتی بانک‌های ایران و بانک‌های بین‌المللی را مسدود کرده بود لغو خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، با لغو تحریم‌های ایران، علاوه بر بانک‌هایی که تاکنون در لیست تحریم‌های بانکی اتحادیه اروپا بوده‌اند، بانک‌های جدید و تازه‌تاسیس ایرانی (فعال در داخل یا خارج کشور) که درخواست اتصال به سوئیفت دارند نیز می‌توانند در صورت احراز صلاحیت توسط اتحادیه اروپا، به سیستم سوئیفت متصل گردند.
اتحادیه اروپا اعلام کرد که بانک‌هایی که تاکنون بر اساس مقرارت تحریم‌ها از لیست اتصال به سوئیفت خارج بوده‌اند می‌توانند با لغو تحریم‌ها مجددا به این شبکه متصل گردند. این بانک‌ها برابر ضوابط پس از لغو تحریم ها و پس از تکمیل فرآیند اتصال عادی (برای مثال انجام امور اداری، برقراری سیستم های بررسی چک و انجام امور فنی) اتصال نهایی برقرار می گردد.
همچنین اتحادیه اروپا اعلام کرد که تمامی تحریم های بانکی در بخش های مختلف و امور بانکی گوناگون که تاکنون وضع شده بود و مسیرهای مرادوات بین‌بانکی و معاملاتی بانک‌های ایران و بانک‌های بین‌المللی را مسدود کرده بود لغو خواهند شد و هیچ فرآیند بانکی بر روی بانک‌های ایرانی خصوصا در حوزه بانکداری الکترونیک بسته نخواهد ماند.
اتحادیه اروپا از دیروز که لغو تحریم‌ها کلید خورده، به مدت دو هفته اتصال مجدد ایران به سوئیفت را بررسی خواهد نمود و احتمالا از تاریخ 30 ژانویه (دهم بهمن) ایران عملا به سوئیفت متصل خواهد شد و فعالان اقتصادی و بانک‌های این کشور می‌توانند در این شبکه جهانی به فعالیت بپردازند.
بر اين اساس، اتصال مجدد بانك‌هاي ايراني به سوئيفت، بدون هيچ گونه تبعيضي برقرار مي شود و «مانع» مهم ارتباطات بين المللي بانك هاي ايراني برداشته مي شود.
در مذاكرات به عمل آمده بر نكات زير تاكيد و درباره همگي آنها موافقت شد و امروز به مرحله اجرا درآمده و از دهم بهمن، اتصال ایران به سوئیفت بصورت عملی صورت می پذیرد:
١-  اعلام رسمي لغو تحريم‌ها توسط سوييفت و ورود بانك‌هاي ايراني به سيستم پيام مالي بين‌المللي
٢-  اتصال بدون تبعيض براي بانك هاي ايراني و شعب و نمايندگي‌هاي آنها در داخل و خارج از كشور
٣-  اتصال گروهي و سريع بانك‌هاي لغو عضويت شده به سوييفت
٤-  بازپرداخت و رفع مسدودي بستانكاري بانك ها از سوييفت

سیستم سوئیفت برای ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی بین واحدهای ارزی بانک های داخل کشور با بانک های خارج استفاده می شود. به دنبال تحریم‌های اروپایی علیه کشورمان با بهانه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران، شبکه سوئیفت ایران از 27 اسفند 1390 قطع شده بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  7