اجرای کامل سیستم متمرکز بانکداری الکترونیک (سفیر)تا پایان شهریور ماه

مدیر اجرایی طرح سفیر در گفتگو با ایبنا

ایبنا – انتقال اطلاعات مشتریان بانک توسعه صادرات ایران، از سیستم سنتی به سیستم متمرکز بانکداری الکترونیک سفیرتا پایان شهریورماه سالجاری عملیاتی می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دبیر اجرایی سیستم سفیر بانک توسعه صادرات ایران در تشریح جزئیات پروژه سفیر این بانک در گفتگو با خبرنگار بانکداری الکترونیک گفت: سفیرعنوانی است که برای برنامه متمرکز بانکداری الکترونیک بانک توسعه صادرات ایران انتخاب شده و مخفف عبارت «سیستم فراگیر یکپارچه رایانه ای » است که در برگیرنده تمامی فاکتورهای مربوط به بانکداری الکترونیکی متبادر است.

علی برات گفت: سایر بانک‌ها نیز برای برنامه متمرکز بانکداری الکترونیک خود نام هایی از جمله: سیبا، سپهر، مهر، مهرگستر و . . .  برگزیده‌اند. وی افزود: یکی از علت های انتخاب نام مشخص برای برنامه متمرکز بانکداری الکترونیک یا CORE توسط بانک ها،‌ اهمیت تحولی است که این سیستم در نحوه ارایه خدمات توسط بانک‌ها به همراه خواهد داشت.

علی برات با اشاره به مراحل نصب و راه اندازی سیستم سفیر تصریح کرد: به طور کلی اقدامات انجام شده در خصوص بکارگیری سیستم سفیر را می توان به دو بخش تقسیم کرد:دسته اول  اقدامات انجام شده در امور زیر ساختها شامل: انعقاد قرارداد، نصب تجهیزات سخت افزاری و برنامه های نرم افزاری سیستمی، ارتقاء سیستم خدمات کارت برای ایجاد قابلیت اتصال به سیستم CORE ، نصب و راه اندازی ایستگاه های کاری در شعب، نصب و راه اندازی ایستگاه های کاری در ستاد و ارایه آموزش های لازم به پرسنل است

وی درباره دسته دوم اقدامات انجام شده در خصوص راه اندازی برنامه های سیستم فراگیر یکپارچه رایانه ای گفت: این اقدامات عملیاتی نمودن کلیه حساب های متمرکز،  سیستم حواله وجه ، اتصال سیستم کارت به سیستم سفیر، راه اندازی سیستم تلفن بانک سفیر ، راه اندازی سیستم پرداخت قبوض خدمات شهری از طریق تلفن و خودپرداز و اینترنت،  راه اندازی سیستم بانکداری اینترنتی سفیر ، راه اندازی سیستم موبایل بانک سفیر ، اجرای حواله وجه بین بانکی( طرح ساتنا ) از طریق سیستم سفیر، راه اندازی سیستم کلر سفیر و عملیاتی نمودن  سیستم تسهیلات قرض الحسنه است.

رئیس اداره خدمات الکترونیک بانک توسعه صادرات ایران درپاسخ به این سوال که چه بخش هایی از سیستم سفیر در آینده نزدیک به مرحله بهره برداری می رسندگفت : راه اندازی برنامه های تسهیلات شامل عقود مشارکت مدنی، مضاربه و سایر عقود مورد استفاده بانک و همچنین عملیاتی نمودن برنامه های ارزی سیستم سفیر از برنامه های است که در سال جاری اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه موضوع انتقال اطلاعات مشتریان از سیستم سنتی از اهمیت بالا و فرایند پیچیده ای برخوردار است خاطرنشان کرد:پیش بینی
می شود فرایند مربوط به مشتریان حقیقی تا پایان خردادماه و فرایند مربوط به مشتریان حقوقی تا پایان شهریور سالجاری به اتمام برسد
.

علی برات با اشاره به اهمیت مشتری مداری در بانک توسعه صادرات ایران در حوزه بانکداری الکترونیکی تاکید کرد: ارایه خدمات بانکداری الکترونیک بدون در نظر گرفتن اصول مشتری مداری محقق نخواهد شد. به عبارت دیگر بانکداری الکترونیکی و مشتری مداری دو بال بانکداری مدرن هستند. چراکه بواسطه وجود پایانه های فیزیکی و مجازی برای ارایه خدمات به مشتریان، فرایندهای مربوطه بسیار تخصصی بوده و در صورت بروز مشکل، مشتریان بدون دریافت پشتیبانی های فنی و راهنمایی های لازم،‌ قادر به ادامه فعالیت در این حوزه نخواهند بود. 

وی خاطرنشان ساخت: بانک توسعه صادرات ایران اولین بانکی است که در سال 83 با ایجاد پست کشیک (Help Desk) در ساعات غیر اداری و ایام تعطیل اقدام به ارایه خدمات پشتیبانی به مشتریان شبکه بانکی کرده و با نظارت بر پایانه های نصب شده توسط بانک، توانسته است به نحو مقتضی ارایه خدمات کارت را به استانداردهای بالاتری ارتقاء دهد ضمن آنکه این بانک در نظر دارد با افزایش سطح کمی و کیفی خدمات قابل ارایه توسط واحد Help Desk شرایط مناسب تری را برای ارایه خدمات به مشتریان فراهم آورد.

رئیس اداره خدمات الکترونیک بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به وجه تمایز بانکداری الکترونیک در بانک توسعه صادرات ایران بعنوان یک بانک تخصصی ،اظهار کرد:بانک توسعه صادرات ایران به دلیل عملکرد بین المللی آن به نوعی سفیر شبکه بانکی محسوب می شود بنابراین همواره سعی کرده در این رابطه خدماتی را به صادرکنندگان ارایه کند.

وی  از جمله این خدمات را ایجاد ارتباط با سوئیچ کارت برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس(از طریق مرکز شتاب) عنوان کرد و افزود  این خدمت مورد استقبال صادر کنندگان قرار گرفته است. ضمناً با تأسیس بانک ایران و ونزوئلا، در نظر است با بهره گیری از فن آوری های جدید و برنامه های CORE نسبت به ایجاد ارتباط مابین بانک توسعه صادرات ایران و بانک ایران و ونزوئلا  اقدام لازم صورت می گیرد.

علی برات با اشاره به ابزارهای الکترونیکی که غالبا بانک توسعه صادرات ایران در مراودات تجاری و ارایه خدمات به مشتریان از آنها استفاده می کند گفت:بانک توسعه صادرات ایران در امر بانکداری الکترونیکی همواره بانکی پیشرو بوده است. این بانک در سال 1379 خدمات کارت را راه ترائه کرد و در سال 1382 به همراه بانک های صادرات و کشاورزی با ایجاد ارتباط الکترونیکی بین بانکی از طریق سیستم کارت، مرکز شتاب را راه اندازی کرد .همچنین در سال 83 با راه اندازی سیستم های بانکداری اینترنتی و موبایل بانک، امکان پرداخت غیر حضوری هزینه های قبوض خدمات شهری و خرید و فروش سهام را فراهم کرده است. اکنون نیز با هدف پیوستگی شبکه بانکی و ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی ایجاد زیر ساخت های لازم برای ارایه خدمات نوین بانکی، نصب و راه اندازی سیستم CORE BANKING که در این بانک سفیر نامگذاری شده است) در دستور کار قرار گرفته است .

  وی با تاکید بر اینکه  نقطه عطف بانکداری الکترونیک، پیوستگی شبکه بانکی به یکدیگر است. گفت :قطعآً به لحاظ فنی و توجیهی، امکان ایجاد ارتباط بین چندین هزار شعبه شبکه بانکی بصورت منفرد وجود ندارد لذا تنها راه ایجاد این ارتباط تمرکز فعالیت های هر بانک در یک هسته مرکزی و نهایتاً ایجاد ارتباط مابین این هسته ها از طریق سوئیچ های ملی از جمله سوئیچ شتاب می است. بنابر این بانکها برای بهره مندی از مزایای پیوستگی شبکه بانکی لازم است با نصب برنامه های  CORE BANKING ابتدا فعالیت های بانکی خود را در هسته مرکزی متمرکز نموده و بدین ترتیب شرایط لازم را برای پیوستن به شبکه بانکی فراهم آورند.


لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

78  −    =  76