رسانه کانادایی: اوپک در حال فروپاشی است

شبکه خبری سی.بی.سی.نیوز کانادا در تحلیلی به قلم «کایل بکس» نوشت: همزمان با تشدید تنش ها میان ایران و عربستان سعودی، شکاف ها در داخل اوپک بیشتر شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک این شبکه خبری اعلام کرد: تنش های مکرر میان کشورهای نفتی، با افزایش نگرانی ها در مورد ایجاد اختلال در عرضه نفت، سبب افزایش قیمت این کالا می شود. اتفاقاتی مانند آنچه در روزهای گذشته رخ داد و با اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی برجسته شیعه توسط دولت عربستان سعودی شروع شد از جمله این رویدادهاست.
در پی اعدام این روحانی شیعه، قیمت های آتی نفت بیش از سه درصد افزایش یافت. این افزایش چشمگیر، در حقیقت واکنش سریع و بدون فکر بازار به رخدادهای پس از انتشار این خبر بودد. اما وقتی بازارها دوشنبه گذشته (14 دی) باز شدند، تحلیلگران در مورد اینکه آیا اوضاع آنقدر وخیم است که تاثیر اولیه رویدادها بر بازار را تداوم بخشد، مسایل را به دقت مورد بررسی قرار دادند. به نظر می رسد، جواب سوال یاد شده «خیر» است.
به همین دلیل بود که تقاضای نفت روز دوشنبه با درک اینکه امکان ندارد این تنش ها منجر به کاهش تولید نفت ایران و عربستان سعودی شود و عرضه نفت را دچار اختلال کند، کاهش یافت.
برخی تحلیلگران می گویند این دشمنی ها در خاورمیانه، می توانند در حقیقت مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی را تشدید کنند؛ مازادی که عامل اصلی کاهش بیش از 30 درصدی قیمت های نفت در 18 ماه گذشته بوده است.
«بیل هریس» از شرکای شرکت سرمایه گذاری اونیو (Avenue Investment Management) گفت: تاثیر کوتاه مدت این دشمنی ها، تشدید مازاد عرضه در بازارها خواهد بود. عربستان سعودی قصد ضربه زدن به بازار ایران را دارد؛ بنابراین اگر سعودی ها نفت بیشتری عرضه کنند می توانند قیمت نفت را پایین آورند.
وی ادامه داد: همزمان، ایران نیز می تواند تولید خود را افزایش بدهد و درآمد بیشتری کسب کند.
هریس اظهار داشت: در دهه گذشته نیز ناآرامی های زیادی در خاورمیانه اتفاق افتاده است که به ندرت روی تولید نفت این منطقه تاثیر گذارده اند.

** شکاف اوپک
همزمان با تشدید تنش ها میان ایران و عربستان سعودی، شکاف ها در داخل اوپک بیشتر شده است. این کارتل نفتی از زمانی که قیمت ها در سال 2014 شروع به کاهش کرد، تحت فشار قرار گرفت به گونه ای که برخی می گویند اوپک در حال فروپاشی است.
هریس گفت: تقریبا اوپک، یک سازمان از هم پاشیده است.
وی ادامه داد: ما از سال گذشته، وقتی که آمریکا برای نخستین بار در 40 سال گذشته، مذاکره با ایران در مورد اتحاد بر علیه داعش در سوریه را شروع کرد، به دقت اوپک را زیر نظر گرفته ایم. پس از انقلاب اسلامی در ایران، عربستان سعودی همواره متحد آمریکا بر علیه ایران بوده است.
هریس اضافه کرد: خاورمیانه تقسیم شده و هم اکنون اوپکی وجود ندارد.
«گرگ پرایدی» از تحلیلگران گروه اوراسیا (Eurasia Group)، بزرگترین شرکت مشاوره ای جهان در زمینه ارزیابی ریسک سیاسی، که وی نیز اوپک را زیر نظر دارد، در این زمینه با هریس موافق است.
وی گفت: اختلاف ها در اوپک نشان می دهد که منافع کشورهای عضو در حال فاصله گرفتن از یکدیگر است و در این مقطع می توان گفت، تقریبا محال است اوپک به روزهای اوج خود برگردد.
به دلیل تداوم ارزانی نفت، امکان تنش های بیشتر در منطقه وجود دارد. افت شدید قیمت نفت منجر به ایجاد دردسرهای مالی برای آن دسته از اعضای اوپک شده است که به شدت به درآمد نفت متکی هستند، مانند الجزایر، ونزوئلا، عراق و عمان. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  ⁄  3  =