قفل تسهیلات صادراتی گشوده شد

ایبنا – مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: با صدور مجوز از سوی بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات 100 میلیون دلاری توسط هر یک از بانکها به امر صادرات، قفل تسهیلات صادراتی گشوده شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک سیدکمال سیدعلی در گفتگو با مهر در خصوص صدور بخشنامه مشترک بانک مرکزی و صندوق ضمانت برای حمایت از صادرات غیرنفتی و صادرکنندگان گفت: قانون گذار در قانون بودجه سال جاری کل کشور، به بانکهای عامل اجازه اعطای تسهیلات از محل منابع حساب ذخیره ارزی را برای توسعه صادرات کالا، خدمات و خدمات فنی و مهندسی و نیز تامین مالی شرکتهای پیمانکاری شرکت کننده در مناقصه های بین المللی و سرمایه گذاری خارجی شرکتهای ایرانی غیردولتی را داده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و صندوق ضمانت صادرات ایران با توجه به وظایف و ماموریتهای خود، در راستای حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی و در چارچوب مجموعه شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات از محل منابع حساب ذخیره ارزی، شورای پول و اعتبار و کمیسیون اقتصادی هیئت دولت اقدام به تنظیم و امضای تفاهم نامه مشترکی نمودند که براساس آن هریک از بانکهای خصوصی و دولتی اجازه دارند مبلغ 100 میلیون دلار تسهیلات برای امر صادرات به متقاضیان واجد شرایط اعطا نماید.

وی تصریح کرد: از دیگر مفاد مهم و قابل توجه این تفاهم نامه می توان به امکان پذیر بودن اعطای تسهیلات در سقف ارزش افزوده ایجاد شده ناشی از فعالیتهای ری اکسپورت و ترانزیت در داخل و خارج کشور و نیز در اولویت قرار گرفتن شعب بانکهای ایرانی در خارج از کشور برای استفاده از خطوط اعتباری کوتاه مدت یکساله اشاره نمود.

به گفته سیدعلی، به منظور تضمین بازپرداخت تسهیلات اعطایی در قالب اعتبار فروشنده و اعتبار خریدار، بانک عامل می تواند از بیمه نامه ها و ضمانت نامه های صندوق ضمانت صادرات ایران استفاده نماید.

وی خاطرنشان کرد: این امر مشروط به آن است که اعتبار مورد نظر با هماهنگی صندوق و پس از اخذ تضامین مورد قبول شامل تضامین دولتی، اعتبارات اسنادی، ضمانت نامه های بانکی، بروات مدت دار توسط بانک یا صندوق حسب مورد اعطاء شود.

این مقام مسئول در صندوق ضمانت صادرات ایران در خصوص مندرجات تبصره های ذیل این بند گفت: پوشش تنزیل بروات مدت دار در معاملات حساب باز پس از اعتبار سنجی خریدار توسط صندوق امکان پذیر بوده و اعطای تسهیلات سرمایه گذاری می بایست با اخذ تضامین کافی از سرمایه گذار صورت پذیرد. این درحالی است که صرفا ریسکهای سیاسی طرح در خارج از کشور توسط صندوق ضمانت صادرات ایران قابل پوشش است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با ابلاغ این تفاهم نامه مشترک و برگزاری نشست های کارشناسی بین این دو مجموعه، امید است تا ضمن تعامل بیشتر سیستم بانکی با صندوق ضمانت صادرات ایران، گامهای موثر و قابل توجهی در زمینه حمایت از صادرکنندگان و توسعه صادرات غیرنفتی کشور برداشته شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

34  −  30  =