دولت ریال پول‌های بلوکه‌شده را پیش‌خور کرده است

رئیس پیشین اتاق بازرگانی با اشاره به لزوم شفاف‌سازی موارد مصرف ریال‌های خرج‌شده توسط دولت گفت: باید ارزیابی عملکرد داشته باشیم و اگر موارد هزینه‌شده شفاف‌سازی شود، بسیار خوب است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک یحیی آل‌اسحاق رئیس پیشین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گفت‌وگو با فارس درباره اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «پول‌های بلوکه‌ ایران که قرار است آزاد شود، عمدتاً قبلاً ریالش خرج شده است» اظهار داشت: پول‌‌ها دونوع است، یکی ارز و دیگری ریال‌ مابه‌ازای این ارز است و ارزی که ناشی از فروش نفت است متعلق به دولت است اما بودجه بر اساس ریال است و باید آن را به ریال تبدیل و در حساب خود ثبت کند، دولت‌ها در شرایط مختلف وقتی به کمبود بودجه برمی‌خورند و برای نیازهای آنی، بعضی از امکانات بالقوه خود را به بالفعل تبدیل می‌کنند.

آل‌اسحاق ادامه داد: به طور مشخص در دولت‌های گذشته و به ویژه دولت قبل، ما مقداری فروش نفت داشتیم اما اجازه مصرف آن را نداشته‌ایم و مجبور بودیم در حساب چین و هند آن را نگهداری کنیم، در حالی که اصل دارائی متعلق به دولت بود که قدرت استفاده از آن وجود نداشت.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه از این سو نیز دولت احتیاج به ریال داشته و با این تعبیر که این پول من است ریال این پول‌ها را قبلاً پیش‌خور و مصرف کرده است، افزود: بنابراین در حال حاضر ریال این دلارها از بانک مرکزی گرفته شده و بانک مرکزی مال دولت نیست اما متعلق به جمهوری اسلامی است.

وی تصریح کرد:‌ در اینجا دو بحث مطرح است، اول اینکه این پول متعلق به جمهوری اسلامی بوده و ما این ارز بلوکه شده را در خارج از کشور داریم اما مبلغی که دولت ریال آن را نگرفته باشد، محدود است.

آل‌اسحاق با اشاره به لزوم شفاف‌سازی موارد مصرف ریال‌های خرج شده متذکر شد: باید ارزیابی عملکرد داشته باشیم و اگر موارد هزینه شده شفاف‌سازی شود بسیار خوب است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. ددد می گوید

    به قول زنگنه و ترکان اگر پشت گوش خود را دیدید پرداخت بدهی های دولت به بانک مرکزی را هم خواهید دید

ارسال یک پاسخ

2  ×  2  =