پژویان: به جای تورم ، نگران رکود باشیم

جمشید پژویان، تئوریسین اصلی هدفمندی یارانه‌ها در دولت، با نگارش یادداشتی در سایت خبرآنلاین نوشت: برخی پیش‌بینی‌ها حاکی است که اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها از یک طرف به افزایش فشارهای تورمی و از طرف دیگر به ایجاد فشارهای رکودی و کاهش تولید و اشتغال خواهد انجامید.

حال این سوال‌ها مطرح می‌شود که سیاست‌های مناسب مالی و پولی دولت و بانک مرکزی در دوره اجرای طرح برای مقابله با فشارهای تورمی و رکودی چیست؟ آیا بهتر است دولت و بانک مرکزی برای کاهش فشارهای تورمی به سیاست‌های انقباضی روی آورند یا آن که برای کاهش فشارهای رکودی و حفظ تولید، سیاست‌های انبساطی را در دستورکار قرار دهند؟وی افزود: در 3 دهه گذشته، اقتصاد ایران عمدتا در شرایط رکود تورمی قرار داشته است. مساله مهم درجه تورم است وگرنه تورم چیز بدی نیست. تورم ملایم در یک دوره، عامل ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری، تولید و در نتیجه خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی است. بعد از دهه هشتاد میلادی، تحت تاثیر نظریه پولگرایان و کلاسیک‌های جدید، اقتصاددانان عامل اصلی تورم را به افزایش حجم پول منحصر می‌دانند.

پژویان تصریح کرد: در صورتی که حجم پول کنترل شود، تورم نیز کنترل خواهد شد. البته این بدان معنی نیست که ما در اقتصاد ایران که دارای مشکلات ساختاری است، نگران تورم نباشیم.

زمانی سیاست‌های کلان به طور کلی می‌توانند به نحو مطلوب عمل نمایند که بستر اقتصاد، مناسب باشد.وی همچنین تاکید کرد: در قدم اول سیاست اصلاح ساختاری باید به صورت مناسب طراحی و اجرا شود، تا آثار تورمی و رکودی آن به حداقل برسد. پس از آن می‌توانیم در مورد اعمال سیاست‌های کلان برای مدیریت آثار تورمی و رکودی این اصلاح ساختاری بحث کنیم. سیاست مناسب این است که کنترل حجم پول را در دستورکار قرار داده و اجازه دهیم که قیمت‌های نسبی مسیر اصلاحی خود را طی کنند، در این صورت آثار تورم تاحد زیادی کنترل خواهد شد.

پژویان اضافه کرد: به عنوان یک اقتصاددان ترجیح می‌دهم به جای کنترل تورم، جلوگیری از رکود و خروج از رکود مورد تمرکز قرار گیرد. اقتصاد ایران به طور متوسط تورم بالایی را در 30 سال گذشته داشته است، تداوم این مساله برای چند سال دیگر مشکلی ایجاد نمی‌کند. بنابراین اگر ما مشکلات مسیر سرمایه‌گذاری و به هم ریختگی کنونی قیمت‌های نسبی را رفع نماییم، حتی اگر تورمی20 درصدی هم داشته باشیم، مساله مهمی نخواهد بود.تئوریسین هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد: توصیه من این است که در انتخاب میان تورم یا رکود، بهتر است تورم را بپذیریم و اجازه دهیم که رونق داشته باشیم.

بنابراین اعمال یک سیاست تسهیل پولی و افزایش حجم اعتبارات، برای تحریک سرمایه‌گذاری و جلوگیری از تشدید رکود یک ضرورت است. دولت می‌تواند اجازه دهد تورمی که در دوره اجرای هدفمندی یارانه‌ها قرار است ایجاد شود، از طریق بازار اعتبارت صورت گیرد. به علاوه دولت باید حجم سرمایه‌گذاری و ورود به فعالیت‌های اقتصادی را مطابق اصل 44 قانون اساسی کاهش دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  6  =