«این بانک ۲»با محوریت بانکداری باز برگزار می شود/ چشم انداز سرمایه گذاری های فینتک

از سوی شرکت خدمات و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و دانشگاه تهران:

شرکت در رویداد “این بانک2” بصورت تیمی بوده و از هر تیم انتظار می رود یک یا چند ایده خود را تا سطح پروتوتایپی که حداقل کارایی را داشته باشد توسعه دهد./بانکداری باز یک روند نوظهور در بانکداری الکترونیک است که بر اساس آن، بانک دسترسی عمومی به سرویس‌های پایه خود را از طریق API های بانکی ( واسط برنامه نویسی کاربردی) فراهم می سازد./”این بانک‌” سلسله رویدادهای نوآوری است که توسط شرکت خدمات انفورماتیک برگزار می گردد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دومین رویداد این بانک با هدف حمایت از کسب و کارهای نوپا در فضای بانکداری الکترونیک و با فراهم آوردن امکان دسترسی به سرویس های پایه بانکی در قالب بانکداری باز (API Banking) با حمایت سازمان فناوری اطلاعات  وزارت ICT با همکاری دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و شرکت ملی انفورماتیک از امروز 25 مهر ماه آغاز شد.

 در مراسم رونمایی از پوستر و پورتال رویداد “این بانک2” که در جمع خبرنگاران برگزار شد؛ دکتر محسن رستمی مدیر فن‌آوری‌های بانکی و مهندسی کسب و کار شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به اینکه این شرکت به منظور ایفای مسئولیت اجتماعی خود در راستای اشاعه و ارتقاء فرهنگ نوآوری درصنعت بانکی کشور ، حمایت از ایده پردازان، کارآفرینان و کسب وکارهای نوپای مرتبط با بانکداری الکترونیک را به طور جدی از سال 90 در بالاترین سطح ساختار سازمانی در دستور کار قرار داده است؛ اظهار داشت: “این بانک‌” سلسله رویدادهای نوآوری است که توسط شرکت خدمات انفورماتیک برگزار می گردد.در اولین دوره آن که در سال 92 در دانشگاه تهران برگزار گردید؛ تمرکز ویژه  بر مقوله فرهنگ سازی ایده پردازی صورت گرفت و از همین رو جهت ترغیب علاقه مندان و متخصصان برای طرح ایده های بانکی، فرصتی برای ارزیابی،امکان سنجی فنی و در نهایت بررسی تجاری سازی ایده ها فراهم گردید که با توجه به اولین تجربه برگزاری چنین رویدادی در کشور، با استقبال شایان توجهی مواجه شد.

وی با بیان اینکه در دوره این بانک یک 40 ایده به دبیرخانه این رویداد ارسال شد گفت:شرکت خدمات انفورماتیک  در “این بانک 2 “موضوع روز “بانکداری باز” را محور قرار داده است و حاضرین در این رویداد در صورت موفقیت علاوه بر کسب جایزه می توانند از حمایت های تخصصی و مالی شرکت در راستای تجاری سازی ایده های خود بهره ببرند.
وی با تاکید بر این که دوره بانکداری دیجیتال آغاز شده است گفت:بانکداری باز یکی از دروازه های ورود به این نوع بانکداری است بر همین اساس اینبانک دو روی تلفن همراه و بانکداری باز را محور قرار داده است.

بانکداری باز یک روند نوظهور

در ادامه، مهندس مهران افسری مدیر سیستم های نوین بانکی شرکت خدمات انفورماتیک نیز در توضیح محتوای این رویداد می افزاید: بانکداری باز یک روند نوظهور در بانکداری الکترونیک است که بر اساس آن، بانک دسترسی عمومی به سرویس‌های پایه خود را از طریق API  های بانکی  ( واسط برنامه نویسی کاربردی)  فراهم می سازد. بنابراین شرکت های ثالث و توسعه دهندگان نرم افزار قادر خواهند بود در صورت نیاز با کمک این APIها، سرویس های بانکی را در برنامه های کاربردی خود جای داده و آن را در اختیار کاربر نهایی قرار دهنداین نوع از بانکداری بستر نوآوری در بانکداری الکترونیک را فراهم کرده، توسعه برنامه های کاربردی بانکی را از انحصار بانک ها خارج و امکان توسعه نامحدود برنامه های کاربردی جدید بر بستر سرویس های بانکی را فراهم می سازد.  طراحی API ها به گونه است که برنامه نویسان می توانند آنها را از درون برنامه های موبایلی, تحت web و تحت ویندوز ( سیستم های مالی ,اداری, شرکتی…) فراخوانی کنند.

افسری تصریح کرد: شرکت‌کنندگان در دومین رویداد “این بانک” به تعداد بسیار زیادی از سرویس‌های پایه‌ی بانکی که شرکت خدمات انفورماتیک بصورت وب‌سرویس در اختیار آنها می‌گذارد دسترسی خواهند داشت و بر اساس آنها می توانند در فرصتی که در اختیار دارند به توسعه ایده خود پرداخته و محصول خود را در روز برگزاری رویداد که Demo day خواهد بود در حضور هیات داوران ارائه دهند.

دبیر رویداد چه گفت؟

در پایان این نشست نیز ضمن رونمایی از پوستر و پورتال رویداد  مهندس حسین یعقوبی دبیر رویداد در خصوص  مخاطبان آن اظهار داشت:شرکت در رویداد “این بانک2” بصورت تیمی بوده و از هر تیم انتظار می رود یک یا چند ایده خود را تا سطح پروتوتایپی که حداقل کارایی را داشته باشد توسعه دهد. بنابراین شرکت‌های نوپا، ایده‌پردازان، دانشجویان و متخصصین حوزه برنامه‌های تحت وب و تلفن همراه مخاطبین اصلی این رویداد می باشند. تمامی افرادی که ایده‌ای برای ایجاد یک برنامه کاربردی مرتبط با فضای مالی و بانکی کشور دارند می توانند با تشکیل تیمی متشکل از طراحان کسب وکار، توسعه دهندگان نرم افزار، گرافیست و …در این رویداد شرکت نمایند.

وی خاطر نشان کرد: ثبت نام از امروز 25 مهر ماه و از طریق پورتال رویداد به آدرس www.In-bank.ir آغاز خواهد شد  و  فرصت توسعه و دسترسی به سرویس های بانکی نیز از  15 آبان تا  10 آذرماه 1394 فراهم و در نهایت روز برگزاری یا همان Demo Day بیست و ششم آذر ماه 1394 خواهد بود.

وی در پایان تاکید می نماید: ایده‌پردازانی که در ارزیابی مرحله اول در جمع 10 منتخب نشوند، این فرصت را خواهند داشت که در روز برگزاری رویداد در آذرماه شرکت کرده و صرفا ایده‌ی خود را در یک زمان 1 دقیقه‌ای برای حضار مطرح نمایند و در نظرسنجی عموم جهت انتخاب  ایده‌های برتر شرکت نمایند. به 3 ایده منتخب این نظرسنجی نیز جایزه ای تعلق می گیرد. 
 
برای دیدن تصویر بزرگتر اینجا را کلیک کنید:

«آینده فینتک و بانکداری»؛

براساس گزارش جدیدی که از سوی شرکت تحقیقاتی Accenture،  با عنوان «آینده فینتک و بانکداری»بر روی 25 مدیر ارشد بانک ها  انجام گرفت و خلاصه آن در ماهنامه بانکداری اینده ترجمه و منتشر شد، 80 درصد از افراد، همکاری با استارتاپ ها را روش ارزشمندی برای تزریق ایده های جدید به کسب و کار خود می دانند، 56 درصد نیز مدعی هستند که فرهنگ سازمانی آن ها نیازمند تغییر است و در حال حاضر آمادگی همکاری مؤثر با استارتاپ ها را ندارند. 44 درصد از مدیران اجرایی مورد مطالعه، اذعان داشتند که بانک های آن ها به اندازه کافی بر تکنولوژی های نوآورانه سرمایه گذاری نمی کند. فقط نیمی از افراد گفتند بانک های آن ها رویکرد استراتژیکی برای جایگزین کردن کلیه تکنولوژی ها در پیش گرفته است.

مطالعات جهانی چه نشان می دهد

سرمایه گذاری های جهانی در فینتک (تکنولوژی های مالی) از رقم 4.05 میلیارد دلار در سال 2013 به 12.2 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است. اروپا در کل جهان سریعترین رشد را در میزان سرمایه گذاری های فینتک داشته است. با توجه به مطالعه ای که بر روی 25 مدیر ارشد بانک ها انجام گرفت؛ 72 درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه، احساس می کنند بانک آن ها رویکردی فرصت طلبانه برای رویارویی با نوآوری های دیجیتال در پیش گرفته است و 40 درصد معتقدند زمانی که صرف به کارگیری تکنولوژی های جدید در بانک آن ها می شود، بسیار کند است و این موضوع بر توانایی آن ها برای درک ارزش ها تاثیر منفی دارد و یا اینکه اصلا هیچ مزیت خاصی ندارد.

با این حال، سطح کلی سرمایه گذاری های حوزه فینتک در حال افزایش است. در ایالات متحده، بر حسب مناطق مختلف، میزان سرمایه گذاری در این حوزه در حدود 10 میلیارد دلار است. اروپا بیشترین نرخ رشد را تجربه کرده و با رشد 215 درصدی در سال 2014، در حدود 1.48 میلیارد دلار در فناوری های مالی سرمایه گذاری کرده است. از آن جا که سرمایه گذاری در کشورهای انگلستان و ایرلند از 264 میلیون دلار در سال 2013 به 623 میلیون دلار در 2014 رسیده است، این دوکشور، بیش از دو پنجم (42 درصد) از مجموع سرمایه گذاری های اروپا را به خود اختصاص داده اند. در سایر مناطق اروپا نیز، سطح قابل توجهی از سرمایه گذاری در تکنولوژی های مالی مشاهده شده است. در سال 2014، کشورهای اسکاندیناوی (345 میلیون دلار)، هلند (306 میلیون دلار) و آلمان (82 میلیون دلار) سرمایه گذاری کرده اند.

اکثریت (72 درصد) شرکت کنندگان در این مطالعه مورد اشاره ، انتظار دارند بانک آن ها در دو سال آینده، سرمایه گذاری خود در زمینه فناوری های مالی را افزایش دهد. 56 درصد از افراد گفتند بانک آن ها نوآوری های موجود را کاوش می کند. تخصص ها، دارایی ها و سرمایه خود را در اختیار نوآوران خارج از سازمان قرار می دهد تا در خلق ایده های جدید، به آن ها کمک کنند و زمینه ها و فرصت های جدید رشد را بهتر شناسایی کنند. 32 درصد از افراد، اعلام کردند که بانک آن ها در دو سال آینده یک بازوی سرمایه گذاری جدید ایجاد خواهد کرد.

هم چنین این گزارش نشان می دهد که بانک ها از همکاری با همتایان و مؤسسات خارج از صنعت نیز استقبال می کنند تا بتوانند تکنولوژی های نوآورانه و مؤثرتری ارائه کنند. تقریبا همه شرکت کنندگان در این مطالعه برای این همکاری مشتاق هستند.

علاوه بر این، 60 درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند که با به خطر انداختن درآمد فعلی خود برای رسیدن به مدل های کسب و کار جدید اقدام می کنند. علیرغم سال ها مذاکره درباره تهدیدهای زمان های گذار به مرحله جدید که از سوی رقیبان جدیدی مانند Alibaba، Google، Facebook، Amazon، Paypal و سایرین صورت می گیرد، سه پنجم از شرکت کنندگان در این مطالعه معتقدند بانک ها و رقیبان جدید باید در کنار یکدیگر و ارائه خدمات متمایز به رقابت بپردازند و بانک ها بازیگران جدید این عرصه خواهند شد.

منبع : http://www.bankingtech.com/

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

84  ⁄  84  =