کاهش نرخ بهره در جلسه آتی شورای پول و اعتبار

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: «هیات‌های تجاری که به ایران می‌آیند، سه خواسته از ما دارند؛ شفافیت در فضای اقتصادی، امنیت در سرمایه‌گذاری و ثبات در قوانین. ما نیز خواستار تاسیس شرکت‌های مشرک هستیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از خبرآنلاین، جلال‌پور متذکر شد: «فکر می‌کنم در اینمقطع دیگر اولویت باید خروج از رکود باشد؛ چراکه هم‌اکنون تورمی که 40 درصد بود، به15 درصد رسیده است. در واقع کاهش تورم از 15 درصد به 14 درصد به میزان کاستن تورم از40 به 15 سخت است. سیاست‌های انقباضی فعلی به رکود دامن می‌زند و رکود بیشتر موجب کمبوداشتغال و ضربه به اقتصاد می‌شود.»

وی در مورد وعده حذف دریافت 3 در هزار مالیات و یک در هزار فروش، گفت:این‌طور نبوده که نامزده‌ها گفته باشند 3 در هزار را حذف می‌کنیم، 3 در هزار یکی ازپایه‌های قانون اتاق است و از قدیم بوده، اخیرا طی برنامه پنجم یک در هزار فروش رابرای اعضای اتاق تصویب کرده بودند که به دلایل متعددی منطقی نبود. اولین کاری که هیاترییسه دوره جدید کرد، این بود که یک در هزار فروش را تبدیل به 4 در هزار سود کرد کهرضایتمندی مردم را جلب کردیم.»

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: «اتاق در نظر دارد مانند بسیاریاز کشورهای دیگر عضویت فراگیر در کشور را دنبال کند و در واقع درآمد و پولی که بایدهزینه‌های اتاق را تامین کند، از محل عضویت فراگیر تامین شود. امروز که عضویت فراگیروجود ندارد، حتما اتاق باید برای تامین بودجه و هزینه خود که رقم زیادی نیست، یک مبالغیرا پوشش بدهند و این هزینه از محل درآمدی 3 در هزار مالیات و الان 4 در هزار سود تامینمی‌شود.»

دو نظریه در مورد کارت بازرگانی

جلال‌پور در مورد کارت بازرگانی نیز گفت: «در کشور دو نظریه در مورد کارتبازرگانی وجود دارد، شرایطی که امروز در قانون تجارت و در قانون کسب و کار ایران داریم،شرایط متفاوتی با دیگر کشورهاست، ما اگر بخواهیم کارت بازرگانی را برداریم که اتاقنیز از حذف کارت بازرگانی حمایت می‌کند، به شرطی است که آنچه که جایگزین می‌شود، کارتعضویت که امروز کارت اصلی اتاق هست باشد.»

وی تصریح کرد: «در حال حاضر کسانی که کارت بازرگانی دارند، بدهی معوقخود را به دولت نمی‌دهند. کشورهای دیگر که کارت بازرگانی را حذف کردند، در قوانین‌شانشرایطی که اخذ مالیات هست را دارند. امروزه بیش از 6 میلیون شرکت در کشور وجود داردکه عضو اتاق نیستند، اما شما در ترکیه ببینید که هر شرکتی که ثبت می‌شود، از همان ابتداعضو اتاق است. اگر بخواهیم کارت بازرگانی را حذف کنیم، باید همه قوانینی که در دیگرکشورها وجود دارد را با هم همراه کنیم. نمی‌شود قوانین را ناقص اجرا کرد.»

توضیح درباره نامزد شدن آقازاده‌ها در انتخابات اتاق

رییس اتاق بازرگانی ایران در مورد نامزد شدن آقازاده‌ها و نزدیکان دولتمرداندر انتخابات اتاق ایران و شایعه دخالت دولتمردان در تصمیمات اتاق گفت: «انتخابات اتاقمانند تمامی انتخابات کشور آزاد است و همه کسانی که کارت بازرگانی و شرایط حضور دارند،می‌توانند کاندید بشوند، همه کسانی که کارت دارند نیز می‌توانند رای دهند. اینکه درانتخابات کسانی کاندید شدند که به بعضی از دولتمردان و نمایندگان مجلس یا مسوولان کشورارتباط داشته باشند، اجتناب‌ناپذیر است؛ کمااینکه در دوره‌های قبلی نیز بوده است. مادر دوره‌های قبل که چند نفر از اعضای دولت در هیات رییسه اتاق حضور داشتند، این دورنیز اولین دور است که از طرف دولت کسی در هیات رییسه نیست.»

جلال‌پور درباره نامه‌نگاری شخصی برخی اعضای اتاق با مسوولان برای دریافتامتیازات ویژه در جلسات اتاق‌ها افزود: «الحمدلله دسترسی به مسوولان زیاد سخت نیستکه فقط در اتاق و محل جلسات از مسوولان درخواستی بشود. هنگامی که با مسوولان جلساتیداریم، ورود برای عموم آزاد است و همه حضور دارند، من از این امضاها اطلاعی ندارم.اما بدانید جلسات صبحانه‌ای اتاق بازرگانی چون چالشی است، بعضی از وزرا به این دلیلدوست ندارند به اتاق بیایند و از حضور امتناع می‌ورزند.»

دلیل شرایط بد بورس

جلالپور با اشاره به شرایط بد بورس تصریح کرد: «مساله بورس مساله عمیقیاست. ما اعتقاد داریم آنچه در سال‌های گذشته در بورس اتفاق افتاد، خصوصا این اواخرکه با بستن برخی نمادها در بورس همزمان شد عواقب زیادی دارد. اقتصاد کشور باید اقتصادیدر فضای باز باشد، اقتصاد دستور این عواقب را نیز دارد، ما نسبت به فضای بسته در اقتصادکشور نگران هستیم.»

وی افزود: «من بعد از نامه وزرا عنوان کردم که بحث رکود از ابتدا بایداین مساله دیده می‌شد؛ نه در پایان کار و اینجایی که الان در آن قرار داریم به فکربورس باشند. اقتصاد مثل بادکنک است. وقتی از یک طرف به آن فشار می‌آوریم، حتما از طرفدیگر بیرون می‌زند. از اول آنچه در بورس بوده، باید روال طبیعی خود را طی می‌کرد. نبایدشاخص بورس حبابی بالا می‌رفت.»

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: «وضعیت کنونی بورسنشان‌دهنده رکود خیلی جدی در کشور است. این‌ها سهام شرکت‌هایی هستند که دچار رکود عمیقهستند. من با این موضوع که کشور باید از رکو خارج شود، کاملا موافقم. ما باید به سامانتجارت جهانی بپیوندیم. کشور ما جزو محدود کشورهایی هست که عضو سازمان تجارت جهانی نیستیم.رایزنی‌های سیاسی ما باید به رایزنی‌ها اقتصادی نیز ختم شود. ما باید ضعف خود بخش خصوصیرا نیز قبول کنیم. در سال‌های گذشته به دلیل قرار گرفتن در یک فضای گلخانه‌ای نتوانستیمدر بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم.»

تحلیلی از بسته خروج از رکود

جلال‌پور در مورد بسته خروج از رکود گفت: «بیش از 60 درصد از مطالب اینبسته مواردی بوده که پیشنهاد اتاق ایران بوده است. بحث‌های متعددی در بسته جدید خروجاز رکود وجود دارد که می‌توان به بحث تامین نقدینگی توسط بانک مرکزی و آزادسازی سپرده‌هایخارج کشور تامین می‌شود. برخی پروژه‌های نیمه‌تمام و پرداختن به آنها و بحث رفع موانعکسب و کار از دیگر جزییات این بسته است.»

وی در مورد نرخ بهره نیز گفت: «چیزی که در شورای پول و اعتبار مطرح استهم نرخ بهره است و هم تسهیلات برای واحدهای کوچک و متوسط است. نرخ بهره در جلسه آیندهشورای پول و اعتبار بین یک تا دو درصد کاهش پیدا می‌کند.»

جلالپور در پاسخ به سوالات زیر نیز گفت:

– پرکار ترین وزیرآقای روحانی و احمدی نژاد چه کسانی‌اند؟ من فکر می‌کنم آقای ظریف پرکارترین وزیر دولتآقای روحانی است، وزرای اقتصادی هم پرکار هستند. در مورد دولت آقای احمدی نژاد هم وزراپر کار بودند، اما به اتاق و کار کارشناسی اهمیت نمی‌دادند.

– با کمپین نخریدنخودروی صفر ایرانی موافقید؟ من با کمپین افزایش کیفیت موافق هستم، اما با کمپین نخریدنکالای ایرانی در هیچ شرایطی موافق نیستم. اما این کمپین پالسی را به خودروسازها دادکه به فکر ارتقای کیفیت خود باشند.

– با کمک سنگین مالیبه خودروسازان موافقید؟ خیر، من اعتقاد دارم که این پول اگر در بنگاه‌های کوچک و متوسطهزینه می‌شد بهتر بود، امروزه بنگاه‌های کوچک ما نیاز به تقویت دارند.

رییس اتاق بازرگانی همچنین در مورد این کلمات گفت:

قانون کار: بیشتر مانع کار.

مناطق آزاد: بیش از حد فراوان شده است.

علی نقی خاموشی: اتاق دین زیادی به ایشان دارد.

دامغان: خواستگار پسته در ایران و جهان.

شورای رقابت: بنا به شرایط فعلی نیاز است، ولی اگر روزی واقعا اقتصادما رقابتی شود نیاز به شورای رقابت نداریم.

مهرعلیزاده: دلسوز کشور بود و هست.

شستا: روزی خوبه که همه واحدهایش به بخش خصوصی منتقل شود.

محمد احمدی‌نژاد: واقعا نسبت به اقتصاد ایران جفا کرد.

تعزیرات حکومتی: اصلا موافق نیستم.

عسگراولادی: تاجر قدیمی که می‌تواند الگو باشد.

ممیز مالیاتی: وجودش لازم است البته باید بی‌طرف باشد.

خانه کارگر: وجودش لازم است.

بابک زنجانی: اعجوبه‌ای در مسائل فساد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =