بهای نفت بالا رفت

در پی اعلام آمادگی روسیه برای دیدار با اوپک

بهای نفت در معاملات امروز (دوشنبه) بازارهای جهانی پس از اعلام روسیه مبنی بر آمادگی برای دیدار با دیگر تولیدکنندگان نفت برای مذاکره درباره وضعیت بازار جهانی افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از  ایسنا به نقل از رویترز، قیمت نفت از سال گذشته تاکنون به دلیل اشباع بازار نصف شده است.
همچنین انتشار گزارشی مبنی بر کاهش دکلهای حفاری نفت آمریکا برای پنجمین هفته متوالی از دیگر دلایل افزایش قیمت نفت بود. اگرچه معاملات به دلیل تعطیلات در چین ضعیف بود.
نفت برنت با 30 سنت افزایش 48 دلار و 43 سنت در هر بشکه معامله شد در حالیکه در آخرین روز معاملات هفته گذشته 44 سنت افزایش یافته بود.همچنین نفت سبک آمریکا با 32 سنت افزایش به 45 دلار و 86 سنت در هر بشکه رسید در شرایطیکه روز جمعه 80 سنت بالا رفته بود.
افزایش قیمت نفت در شرایطی است که روسیه برای دیدار با تولیدکنندگان عضو اوپک و خارج از اوپک اعلام آمادگی کرده است.
روسیه بزرگترین تولید کننده نفت جهان تمایلی به کاهش عرضه برای بالا بردن قیمت نفت نداشته و حتی در ماه نوامبر گذشته با همکاری با سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) برای دفاع از سهم بازار مخالفت کرد.
تولید نفت روسیه در ماه سپتامبر به بالاترین سطح روزانه پس از شوروی سابق(10 میلیون و 740 هزار بشکه در روز) رسید.
اما وزیر انرژی روسیه می‌گوید این کشور در حال حاضر آماده نشست با تولید کنندگان داخل و خارج اوپک به منظور مذاکره درباره بازار جهانی نفت در صورت برگزاری چنین دیداری است.
الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفت: یک دیدار جداگانه بین روسیه و مقامات عربستان نیز قرار است در پایان ماه اکتبر برگزار شود.
ونزوئلا عضو اوپک که در مضیقه مالی به سر می‌برد خواستار برگزاری نشست اضطراری اوپک با روسیه به منظور ریشه کن کردن کاهش قیمت نفت که در ماه اوت به پایین‌ترین سطح 6.5 سال اخیر رسید شده است.
فاتح بیرول رییس آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: با توجه به کاهش قیمت نفت سرمایه‌گذاری نفتی در جهان امسال 20 درصد کاهش خواهد یافت که بیشترین کاهش در تاریخ این صنعت است.
آمارهای منتشر شده حاکی از این است که شرکت‌های انرژی آمریکایی تعداد دکل‌های حفاری نفت در این کشور را در هفته گذشته 26 مورد کاهش دادند که بیشترین کاهش از ماه آوریل و پنجمین کاهش متوالی هفتگی است. نشانه‌ای که بیانگر دور شدن شرکتهای حفاری از میادین به دلیل قیمتهای پایین نفت است.
این در حالی است که وزیر نفت عربستان می‌گوید، این کشور به رغم کاهش قیمت نفت به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز و انرژی خورشیدی ادامه خواهد داد.
در زمینه ژئوپلتیک تنش‌ها در منطقه خاورمیانه بالا گرفته و روسیه حملات خود را علیه نیروهای داعش در سوریه افزایش داده است.
بازار نفت اکنون منتظر نشانه‌ای مبنی بر این است که بانک مرکزی آمریکا چه زمانی نرخ بهره را بالا خواهد برد. شاخص بازارهای سهام آسیایی امروز بالا رفت چرا که چشم‌انداز یک افزایش قریب‌الوقوع از سوی بانک مرکزی آمریکا پس از انتشار پایین‌تر از انتظار آمار اشتغال این کشور، تضعیف شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  72