سامانه آذر چیست؟

سامانه آذر با هدف جلوگیری از تامین مالی مجدد از سوی یک فرد حقیقی یا حقوقی در آستانه رونمایی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حسن میرزاپور؛ مدیر اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی با اشاره به فلسفه وجودی «سامانه آذر» اظهار کرد: این سامانه قرار است از تامین مالی مجدد توسط یک فرد حقیقی یا حقوقی جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه تامین مالی با سامانه‌های مختلفی در شبکه بانکی صورت می‌گیرد، افزود: سامانه سمات که مرتبط با پرداخت تسهیلات و تعهدات در شبکه بانکی است و همچنین سامانه سپام و سامانه گام؛ مرتبط با تامین مالی هستند.

میرزاپور تصریح کرد: زمانی که یک شرکت یا شخصی حقیقی در قالب یکی از این سامانه‌ها، تامین مالی انجام می‌دهد باید یک درگاه واحدی برای مدیریت و کنترل وجود داشته باشد تا تامین مالی برای فاکتور مورد نظر یکبار صورت گیرد و اینگونه نباشد که از کانال‌های دیگر دوباره تامین مالی شود.

مدیر اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی گفت: با سامانه آذر مرکزیتی ایجاد شده است که بتواند از تامین مالی مجدد جلوگیری کند. این سامانه در واقع تکه تکمیل کننده پازل تامین مالی زنجیره‌ای محسوب می‌شود.

وی با تاکید براینکه تاکنون مشابه چنین سامانه‌ای وجود نداشته است، اظهار کرد: در گذشته این خلا وجود داشت و زمانی که طرح تامین مالی زنجیره‌ای اجرایی شد نیز این ضعف نمود بیشتری پیدا کرد و در نتیجه تصمیم گرفته شد تا درگاه واحدی برای مدیریت امر ایجاد شود.

میرزاپور ادامه داد: برهمین اساس شهریور ماه سال گذشته با همکاری وزارت صمت شماتیک کلی سامانه را طراحی کردیم. کار از وزارت صمت شروع می‌شود یعنی در واقع بخشی از استعلامات از صمت است. زمانی که در سامانه‌های مختلف درخواست تامین مالی ثبت می‌شود، درخواست مورد نظر به درگاه واحد «آذر» ارسال می‌شود و این سامانه ثبت می‌کند که تامین مالی از سامانه x انجام شده و در این میان باید از سامانه جامع تجارت استعلام گرفته شود که درخواست‌کننده مورد تایید است یا خیر؟

مدیر اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی با تاکید براینکه فاز اول با سامانه گام آغاز می‌شود و بعد هم سامانه‌ها سپام و سمات اضافه خواهند شد، گفت: در حال حاضر مرحله آزمایشی با بانک ملت آغاز شده است و در گام نخست، سامانه آذر و سامانه گام به یکدیگر متصل شده‌اند که در یکی دو هفته آینده مراحل نهایی آن به پایان می‌رسد و از سامانه رونمایی خواهد شد.

به گفته او، اتصال سامانه‌های سپام و سمات نیز در مراحل بعدی انجام می‌شود و بعد از نهایی شدن کار با بانک ملت، دیگر بانک‌ها نیز وارد این سامانه خواهند شد.

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  72