کاهش نرخ سود متناسب باتورم/عدم انطباق سودتسهیلات با شرایط اقتصاد

طیب نیا اعلام کرد:

وزیر اقتصاد با بیان اینکه تورم کاهش یافته و انتظار می‌رود نرخ سود هم کاهش پیدا کند، گفت: نرخ سود تسهیلات متناسب با افزایش در عرضه باید کاهش یابد، اما الان نرخ سود مطابقتی با شرایط اقتصاد ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک علی طیب نیا در جمع خبرنگاران در خصوص کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: ما در ۲ سال گذشته با تکانه ناشی از فشار تحریم‌ها مواجه بودیم که با سیاست‌های پولی، بانکی و کاهش تحریم ها رشد تورم متوقف شد.

وی با اشاره به اینکه از نیمه دوم سال قبل با تکانه جدید کاهش قیمت نفت مواجه شدیم، افزود: این موضوع می توانست روی تولید و تورم آثار منفی بگذارد.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه با مجموعه سیاست ها مقابله با تورم به صورت اصولی ادامه پیدا کرد، ادامه داد: سعی کردیم که آثار منفی قیمت کاهش نفت را در تولید کاهش دهیم به همین دلیل تمرکز اصلی سیاست پولی و مالی دولت در حال حاضر بر روی رونق اقتصادی است.

طیب نیا با تاکید بر اینکه تصمیم داریم رشد اقتصادی را افزایش دهیم و با آثار رکودی کاهش قیمت نفت مقابله کنیم، افزود: افزایش منابع غیرنفتی دولت از راهکارهایی است که به این موضوع کمک می کند.

وی همچنین با اشاره به توسعه طرح های عمرانی برای خروج از رکود گفت: پرداخت یارانه به صادرات برای ایجاد بازار محصولات بنگاه های تولیدی و افزایش سرمایه بانک ها برای کمک به طرح های عمرانی از دیگر سیاست های ما است.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه درصددیم تا حجم منابع قابل وام‌دهی به فعالیت های اقتصادی را بالا ببریم، گفت: نرخ سود تسهیلات متناسب با افزایش در عرضه باید کاهش پیدا کند، اما الان نرخ سود مطابقتی با شرایط فعلی اقتصاد ندارد.

طیب نیا با بیان اینکه تورم کاهش یافته و انتظار می رود نرخ سود هم کاهش پیدا کند، ادامه داد: تولیدکنندگان هم قادر به پرداخت نرخ‌های سود بالا نیستند. باید در بانک ها منابع قابل وام‌دهی را ایجاد کنیم که جهت‌گیری اصلی ما هم افزایش عرضه است.

وی با اعلام اینکه بانک مرکزی حضور خود را در بازار بین بانکی افزایش می دهد، افزود: بانک مرکزی سعی می کند با تسهیلات، تعادل را در بازار پولی برقرار کند.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه این روزها در آستانه رفع تحریم ها قرار داریم و با توجه به شرایط جدید هر روز شاهد حضور شرکت های خارجی از کشورها هستیم، گفت: ما از فضای جدید برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، داخلی و خارجی استفاده می‌کنیم و تلاش می کنیم تا این شرایط به واردات کالاهای مصرفی به کشور تبدیل نشود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  5  =