۵ثروتمند نخست جهان تکنولوژی

فوربس منتشر کرد

این نسل جدید میلیاردرها عموما در دهه سوم زندگی خود هستند و نمایانگر مسیر جدید موفقیتی هستند که صنعت تکنولوژی پیش روی استعدادهای جدید گشوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک زمانی تنها ثروتمند دنیای تکنولوژی که در لیست ثروتمندان جهان قرار می‌گرفت بیل‌گیتس بود. گیتس و به دنبال او مدیران موفقی از صنعت تکنولوژی مانند لری الیسون به همه نشان دادند که این صنعت تا چه اندازه می‌تواند پولساز باشد.
 حالا اما از زمان زورآزمایی اولیه صنعت تکنولوژی با دیگر صنایع بر سر کسب ثروت خیلی گذشته است.

حالا 5 نفر از 10 ثروتمند آمریکایی از صنعت تکنولوژی آمده‌اند. این نسل جدید میلیاردرها عموما در دهه سوم زندگی خود هستند و نمایانگر مسیر جدید موفقیتی هستند که صنعت تکنولوژی پیش روی استعدادهای جدید گشوده است. مروری بر لیست 400 ثروتمند جدید جهان و آمریکا که همه ساله توسط فوربس منتشر می‌شود حالا تغییرات جدیدی را به همه نشان می‌دهد.
از میان ۴۰۰ ثروتمند آمریکایی هم اکنون ۵۳ نفر آنان در صنعت تکنولوژی هستند و پنج نفر از 10 ثروتمند بالای لیست را ثروتمندان دنیای تکنولوژی تشکیل می‌دهند.

جف بزوس: خوشحال‌ترین ثروتمند جهان
زمانی که آمازون سود فصل دوم مالی اش را اعلام کرد نتایج اعجاب آور بود. عملکرد عالی آمازون باعث شد قیمت سهام آمازون نسبت به یک سال قبل ۶۴ درصد افزایش یابد و این 5/ 16 میلیارد دلار را به ثروت جف بزوس اضافه کرد. این میزان ثروت باعث شد که بنیان‌گذار آمازون بالاترین درآمد سال ۲۰۱۵ را در لیست ۴۰۰ میلیاردر جهان از آن خود کند و در جایگاه سومین ثروتمند صنعت تکنولوژی در آمریکا بایستد.
افزایش سهام آمازون که در آغاز به 20 درصد رسید باعث پیشی گرفتن این خرده فروش اینترنتی از بزرگ‌ترین فروشگاه فیزیکی آمریکا یعنی وال مارت شد. جف بزوس در همان نخستین روزهای این افزایش سهام به دلیل در اختیار داشتن 83 میلیون سهم از این شرکت 8 میلیارد دلار به ثروتش اضافه شد که برای قراردادن او در لیست 200 ثروتمند اول جهان کافی بود.

موفقیت آمازون بسیار بالاتر از پیش‌بینی تحلیلگرانی چون تامسون رویترز بود و بسیاری آن را نتیجه توجه به سرویس‌های رایانش ابری می‌دانند که درآمد آن در این فصل به 82/ 1 میلیارد دلار رسید. این یعنی 81 درصد رشد نسبت به سال قبل. اعلام حضور در بازارهای جدیدی چون هند نیز به افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به این خرده فروش آنلاین کمک کرد.

فروش آمازون تنها در آمریکای شمالی ۲۶ درصد نسبت به سال قبل رشد نشان داد و به 79/ 13 میلیارد دلار رسید.  البته رشد فروش شرکت در جهان ۳ درصد اعلام شده است. آمازون پیش‌بینی کرده که فروش این شرکت در فصل مالی بعدی بین 5/ 23 تا 5/ 25 میلیارد دلار خواهد بود.
چنین موفقیتی جف بزوس را از نظر ثروت بالاتر از مارک زوکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک و سرگی برین و لری پیج قرار داد.

بیل گیتس؛ کمتر از قبل ولی همچنان اول
شاید اگر هرکس دیگری به جز بیل گیتس5 میلیارد دلار از ثروتش را در یک سال از دست می‌داد، الان یک ناکام و شکست خورده واقعی لقب می‌گرفت اما بیل گیتس آنقدر ثروت طی سال‌های قبل اندوخته که چند میلیارد دلار نه تاثیری در ثروتش دارد و نه در رتبه اولش در لیست 400 ثروتمند فوربس. ارزش دارایی بیل گیتس هم اکنون 76 میلیارد دلار است. اما در سپتامبر 2014 او 81 میلیارد دلار ثروت داشت. بیل گیتس طبیعتا در لیست 10 ثروتمند صنعت تکنولوژی هم رتبه نخست است.

لری الیسون؛ روی جاده افت
اگر بیل گیتس طی یک سال 5 میلیارد دلار از ثروتش کاسته شد، لری الیسون در ماه مارس 2015 (حدود اردیبهشت 94) چیزی در حد 54 میلیارد دلار ثروت داشت  اما ثروت او الان با افت 5/ 6 میلیارد دلار به 5/ 47 میلیارد دلار رسیده است.
لری الیسون سال گذشته از مدیرعاملی شرکت اوراکل کنار کشید اما هنوز یکی از قوی‌ترین تصمیم‌گیران این شرکت که خودش آ‌ن را بنا گذاشته، محسوب می‌شود. لری الیسون در لیست 400 ثروتمند آمریکا در رتبه سوم (پس از وارن بافت) و در جایگاه دومین ثروتمند صنعت تکنولوژی است.

افت چند ماه اخیر اوراکل در حالی رخ می‌دهد که این شرکت برنامه‌های جدیدی را برای رایانش ابری به اجرا درآورده است.

زوکربرگ؛ در لیست 10 ثروتمند اول آمریکا
مارک زوکربرگ 31 ساله در سال 2011 یعنی چهارسال قبل 17 میلیارد ثروت داشت اما حالا ثروت او به 40 میلیارد دلار رسیده است. مدیرعامل فیس‌بوک از سال قبل تا حالا 3/ 6 میلیارد دلار به ثروتش افزوده شده و برای نخستین‌بار به لیست 10 ثروتمند اول آمریکا راه پیدا کرده و در رتبه هفتم این لیست ایستاده است.

زوکربرگ در دنیای تکنولوژی در رده چهارم ثروت است.  در ماه آگوست تعداد کاربران فیس‌بوک به یک میلیارد نفر رسید.
خرید استارت‌آپ واقعیت افزوده OCULUS در سال گذشته و اعلام اینکه هدست‌های Rift این شرکت از اوایل 2016 وارد بازار می‌شود یکی از دلایل رشد سهام و موفقیت 3/ 6 میلیارد دلاریزوکربرگ است. 

لری پیج؛ ثابت و بدون تغییر
ثروت لری‌پیج طی چند سال اخیر روند ثابتی را طی کرده و روی حدود 30 میلیارد دلار بوده است. در ماه آگوست لری پیج گفت که بخشی از مسوولیت‌هایش را به ساندار پیچی، مدیر بخش جست‌وجوی خود سپرده است.
همچنین تغییرات ساختاری جدیدی نیز در گوگل شکل گرفت که تاسیس یک شرکت مادر به نام آلفابت از آن جمله بود. این تغییرات منجر به استقلال بیشتر استارت‌آپ‌های زیر مجموعه گوگل و تمرکز این شرکت روی تجارت اصلی خود شد. لری‌پیج هم اکنون دهمین ثروتمند آمریکا و پنجمین ثروتمند صنعت تکنولوژی است.

تازه واردان
اما سه بنیان‌گذار Airbnb یعنی Brian Chesky, Nathan Blecharczyk  و Joe Gebbia تازه واردهای ۴۰۰ ثروتمند فوربس هستند. آنها هر سه در دهه سوم زندگی‌شان به سر می‌برند و استارت‌آپی که در زمینه اجاره اتاق و خانه و آپارتمان تاسیس‌ کرده‌اند، حالا ۲۵ میلیارد دلار ارزش دارد. شرکت‌های مشابه مانند VBRO نیز در برخی بازارهای خاص و نواحی محدود در جهان  توانسته‌اند خودی نشان دهند اما هنوز هیچ‌یک از این شرکت‌ها نتوانسته‌اند خدماتی مشابه Airbnb ارائه کنند.

جالب است که در سال 2008 در زمان راه‌اندازی Airbnb بنیان‌گذاران آن در اندیشه افزایش سرمایه خود به 5/ 1 میلیون دلار بودند. آنها از هفت سرمایه‌گذار تقاضای 150 هزاردلار در ازای 10 درصد از سهم این شرکت را کردند اما هیچ‌کدام از آن سرمایه‌گذاران به این پیشنهاد پاسخ ندادند.

همچنین Evan Spiegel و  Bobby Murphy بنیان‌گذاران اسنپ‌چت یک‌سال و نیم پس از آنکه به فیس‌بوک برای پیشنهاد ۳ میلیارد دلاری‌اش نه گفتند حالا ارزش این استارت‌آپ را به ۱۶ میلیارد دلار رسانده‌اند و همزمان خود را به لیست ۴۰۰ میلیاردر فوربس وارد کرده‌اند.

ایوان اشپیگل اخیرا در یک سخنرانی گفته  من همواره با این پرسش مواجه می‌شوم؛ چرا این شرکت را نمی‌فروشید؟ چرا مثل بقیه به فکر درآمد و پول از تجارت نیستیم و مشکلم کجاست؟ خب، این (تعبیر) درست است. این دنیایی است که ما آن را خلق کردیم و نسبت به آن مسوولیت داریم بنابراین طبیعی است که نسبت به آن حس داشته باشیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

28  −  19  =