هیجانات درباره« اپل پی» فروکش کرد/انقلاب کیف پول موبایل بار دیگر منتظر بماند/احتمال پیروزی سامسونگ پی درمیدان پرداخت

تحقیقات درباره چشم انداز پرداخت های موبایلی چه نشان می دهد:

با وجود تمام هیجانی که سال گذشته درباره آغاز ارائه خدمات اپل پی و اخیرا راه اندازی اندروید پی بوجود آمد، واقعیت این است که بسیاری از فروشگاه ها هنوز نمی توانند پرداخت از طریق تلفن های همراه هوشمند را بپذیرند و در آینده دور هم چنین امکانی پیدا نخواهند کرد./یکی از موانع بزرگ به نصب پایانه ها و آموزش مربوط است. مانع دیگر این است که بسیاری از مردم آمریکا به تازگی دارای کارت شده اند و هنوز نمی دانند چطور باید از آنها استفاده کنند./مهمترین مانع در برابر گسترش پرداخت با سیستم اپل پی، مشتری ها هستند. / در آینده نزدیک بین دو شرکت اپل و سامسونگ رقابتی شدید بوجود خواهد آمد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک با وجود تمام هیجانی که سال گذشته درباره آغاز ارائه خدمات اپل پی و اخیرا راه اندازی اندروید پی بوجود آمد، واقعیت این است که بسیاری از فروشگاه ها هنوز نمی توانند پرداخت از طریق تلفن های همراه هوشمند را بپذیرند و در آینده دور هم چنین امکانی پیدا نخواهند کرد.

این پیش بینی حاصل بررسی های انجام شده توسط شرکت مشاوره مدیریت استراکر گروپ در حوزه پرداخت هاست. در گزارش این تحقیق آمده است، اول اکتبر سال جاری میلادی تنها 27 درصد فروشگاه ها آمادگی پذیرش کارت های بدهی و اعتباری چیپ و پین را خواهند داشت.

این تاریخ مهلتی است که شرکت های پردازشگر پرداخت نظیر یوروپی، مسترکارت و ویزا ( که به EMV شناخته می شوند) برای فروشگاه ها تعیین کرده اند. پس از این تاریخ، اگر سیستم های جدید پرداخت در فروشگاه ها پذیرفته نشده باشد، مسئولیت تراکنش های متقلبانه بر عهده خود فروشگاه ها خواهند بود. کارت هایی که به این شرکت ها تعلق دارند از کارت های مغناطیسی کنونی امن تر هستند.

رقم 27 درصد نسبت به 34 درصد یعنی رقم مربوط به ماه مارس بسیار پایین تر است و این یک مشکل بزرگ برای شرکت های ارائه کننده کیف پول الکترونیک نظیر اپل و گوگل است که امیدوار بودند مهلت اول اکتبر سبب خواهد شد سیستم های جدید با سرعت بیشتری جایگزین سیستم های قبلی خواهند شد. سیستم های جدید، هم کارت های مغناطیسی کنونی را می پذیرند و هم پرداخت های بدون تماس موبایل را. حال به نظر می رسد انقلاب کیف پول الکترونیک موبایل باید یکبار دیگر منتظر بماند.

دو شرکت اپل و گوگل امیدوار هستند سیستم های اپل پی و اندروید پی سبب سهولت تجارت الکترونیک در اپلیکیشن ها و فروشگاه ها شود، انگیزه جدیدی برای خرید گوشی های نو پدید آورد و فرصت های جدید بازاریابی و تبلیغات در داخل فروشگاه ها بوجود آورد.

در این میان یکی از کارشناسان می گوید: “در حوزه پرداخت موبایل در داخل فروشگاه ها، ما در قدم نخست یک مسابقه ماراتون هستیم.”

در تحقیق یاد شده آمده است، در پذیرش گسترده تر پایانه های جدید مواضعی وجود دارد و یکی از موانع بزرگ به نصب پایانه ها و آموزش مربوط است. از طرف دیگر برخی مراکز نظیر رستوران ها که خیلی در معرض اعمال متقلبانه نیستند انگیزه کمی برای کنار گذاشتن پایانه های قبلی و نصب دستگاه های جدید برای قبول پرداخت با کارت های جدید یا کیف پول موبایل دارند.

مانع دیگر این است که بسیاری از مردم آمریکا به تازگی دارای کارت شده اند و هنوز نمی دانند چطور باید از آنها استفاده کنند. به رغم وجود این موانع، روند جایگزین کردن پایانه های کنونی با پایانه های جدید به تدریج در حال انجام است. تا ماه دسامبر یعنی پایان سال جاری میلادی، 44 درصد فروشگاه های آمریکا سیستم EMV را می پذیرند. این رقم تا سال 2017 به 90 درصد افزایش خواهد یافت. در بررسی ها مشخص شد مشکل اصلی با فروشگاه های کوچک است زیرا اکثر فروشگاه های بزرگ پایانه های جدید را نصب کرده اند. در فروشگاه ها و رستوران های بزرگ این پایانه ها نصب شده اند.

تیم کوک مدیر شرکت اپل سه ماه پیش در یکی از سخنرانی های خود اعلام کرد هر ماه 80 هزار فروشگاه و مرکز کوچک و متوسط به سیستم های جدید پرداخت موبایل مجهز می شوند. پایانه های پرداخت که برای شرکت های کوچک تر در نظر گرفته شده اند ارزان تر هستند تا مدیران این مراکز مشکلی در قبول آنها نداشته باشند.
اپل پی یک خدمت پرداخت موبایل و کیف پول دیجیتال است که از سوی شرکت اپل ارائه شده و به استفاده کنندگان امکان می دهد با استفاده از گوشی آیفون 6،  6 پلاس، 6 اس، 6 اس پلاس، ابزارهای سازگار با اپل واچ (آیفون 5 و مدل های بعدی)، آیپد ایر 2، آیپدپرو و آیپد مینی 3 و 4 پرداخت انجام دهند.

این مزیت که از 20 اکتبر سال گذشته میلادی ارائه شده به استفاده کنندگان در آمریکا و انگلستان امکان می دهد در فروشگاه ها با استفاده از چیپ NRC  در گوشی آیفون 6 و … پرداخت داشته باشند.

برای امن نگه داشتن تراکنش ها، اپل از روشی که به tokenization مشهور است، استفاده می کند. در این روش، اعداد کارت اعتباری به شکل بی سیم منتقل نمی شود. همچنین پرداخت ها با استفاده از سیستم تاچ آی دی در گوشی های آیفون 6، آیفون 6 پلاس، آیپد ایر 2 و آیپد مینی 3 امن تر می شود.

 شرکت اپل قصد دارد کیف پول را با اپل پی جایگزین کند و این رویه یک مرحله ای سبب می شود استفاده کنندگان مجبور نباشند برای یافتن کارت اعتباری، کیف پول خود را زیر و رو کنند. از آنجا که این سیستم بر فناوری کنونی NFC مبتنی است هر جا که پرداخت های بدون تماس مبتنی بر NFC امکان پذیر باشد می توان از آن استفاده کرد.
تیم کوک، مدیر عامل شرکت اپل، می گوید، “اپل پی برای همیشه شیوه خرید را دگرگون خواهد کرد.”

سیستم جدید یعنی اپل پی شیوه سنتی پرداخت الکترونیک از طریق NFC (یا تماس میدان نزدیک) را تغییر می دهد. این سیستم پرداخت الکترونیک، امنیت Touch ID را به همراه راحتی استفاده از اپلیکیشن Passbook به کاربر در هنگام خرید به ارمغان می‌آورد.

موانع گسترش استفاده از اپل پی
تیم کوک در گزارش اخیر خود از عملکرد شرکت اپل اعلام کرد، “از هر 3 دلار که در تراکنش های بدون تماس پرداخت می شود 2 دلار در سیستم های ویزا، مسترکارت و آمریکن اکسپرس انجام می گیرد.” رستوران های بزرگ در ماه های اخیر شاهد افزایش 400 درصدی پرداخت های بدون تماس بوده اند. اما وضعیت پرداخت بدون تماس در آمریکا امیدبخش نیست و ضروری است زمینه های مختلف برای گسترش استفاده از این نوع پرداخت فراهم شود.

واقعیت این است که تراکنش های بدون تماس در آمریکا بخشی بسیار کوچک از حجم پرداخت ها را تشکیل می دهند و این درحالیستکه میزان فروش گوشی های اپل در آمریکا و سرتاسر جهان بسیار بالاست. این شرکت در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی 75 میلیون گوشی جدید فروخت.

مهمترین مانع در برابر گسترش پرداخت با سیستم اپل پی، مشتری ها هستند. میزان پرداخت ها با این سیستم برای خرید اقلام مختلف خرده فروشی، کمتر از 10 درصد است. بیش از 30 درصد کسانی که گوشی آیفون 6 دارند از پذیرش سیستم پرداخت اپل پی در فروشگاه ها بی خبر هستند و 25 درصد از مشتری های فراموش کردند از این شیوه پرداخت استفاده کنند.

این آمار نشان می دهد اطلاع رسانی در حوزه فناوری جدید به اندازه کافی انجام نشده و نیز تغییر رفتار مشتری ها بسیار دشوار و زمانبر است. شرکت اپل اعلام کرده برای افزایش اطلاع مردم از خدمات اپل پی برنامه هایی تدوین کرده است.

نحوه نصب
پس از نصب iOS 8.1 می توان اپل پی را در اپلیکیشن پس بوک (Passbook) نصب کرد. استفاده کننده با کلیک آیکون ” + ” در پس بوک، می تواند شماره کارت اعتباری یا بدهی را به اپل پی اضافه کند. اعتبار کارت های اعتباری ظرف چند ثانیه تایید می شود. البته در برخی کارت ها، به یک تماس تلفنی، ایمیل یا دانلود اپلیکیشن نیاز است تا اعتبار کارت تایید شود و سپس می توان آن را به اپل پی اضافه کرد. پس از تایید کارت فورا می توان از سیستم اپل پی برای پرداخت در فروشگاه ها یا در اپلیکیشن استفاده کرد. در یک زمان می توان هشت کارت را در اپل پی ثبت کرد. مدیریت اپل پی در منوی تنظیمات قابل انجام است.

رقیبی به نام سامسونگ پی
سیستم پرداخت گوشی های شرکت سامسونگ یعنی سامسونگ پی، در کره جنوبی به سرعت در حال گسترش است و این شرکت قصد دارد در آینده خدمات پرداخت سامسونگ پی را در آمریکا نیز ارائه کند. گزارش های منتشر شده در باره فعالیت این شرکت نشان می دهد در حال حاضر 500 هزار نفر در کره جنوبی از سامسونگ پی برای پرداخت استفاده می کنند و این درحالیستکه تنها یک ماه از آغاز ارائه خدمات یاد شده می گذرد. اگر افزایش استفاده از این خدمات با همین سرعت ادامه پیدا کند در یک تا دو ماه آینده تعداد استفاده کنندگان از این خدمات به یک میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

شرکت سامسونگ قصد دارد در چین، آمریکا، اسپانیا و انگلستان خدمات سامسونگ پی را ارائه کند. شرکت سامسونگ برای تسهیل ارائه خدمات سامسونگ پی و ایجاد شبکه توزیع برای آن، قراردادهایی با شرکت های مالی بزرگ منعقد کرده است. در آمریکا قراردادهایی با بانک آمریکا، یو اس بانک، ویزا و مسترکارت منعقد شده است. در چین نیز شرکت سامسونگ قصد دارد قراردادی در همین زمینه با شرکت یونیون پی که بزرگ ترین شرکت صادرکننده کارت های اعتباری در چین است منعقد کند.

تحلیلگران بازار پرداخت های بدون تماس معتقدند در آینده نزدیک بین دو شرکت اپل و سامسونگ رقابتی شدید بوجود خواهد آمد و هر یک این شرکت ها که بهتر بتواند زمینه ارائه خدمات خود را فراهم کند و سیستم امن تری ارائه نماید در این رقابت موفق تر خواهد بود. هر دو شرکت در حال برنامه ریزی در همین زمینه هستند.

ترجمه  از واحد ترجمه پیاگاه خبری بانکداری الکترونیک- احسان آذری نیا
منبع:
http://www.forbes.com/sites/roberthof/2015/09/17/most-stores-still-arent-ready-for-apple-pay-or

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  ⁄  2  =