بانک دی در گزارش نهایی تبرئه شد؟

عضو هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، ابعاد تازه ای از گزارشی را که هنوز به صحن علنی مجلس ارائه نداده اند، تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  به نقل از خبرآنلاین بهروز نعمتی که تا پنجم خرداد امسال سخنگوی هیئت رئیسه مجلس بود،  نماینده مردم اسدآباد در مجلس نهم است و اولین دوره نمایندگی خود را می گذراند. وی که پیش از حضور در خانه ملت سابقه فرمانداری شهرستان بیجار را در کارنامه دارد، هم اکنون عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس است.

او یکی از منتقدان جدی دولت احمدی نژاد بود واز طراحان سئوال از رئیس جمهور دهم به شمار می رفت. وی در دوره جدید از حامیان دولت حسن روحانی و از اعضای شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس و از یاران نزدیک علی لاریجانی است.

انگیزه دعوت از نعمتی به “کافه خبر” اطلاع یافتن از آخرین وضعیت تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید بود. نعمتی که به عنوان یکی از اعضای کمیته تحقیق و تفحص از این نهاد با خبرآنلاین گفتگو می کرد، از قرائت گزارش این کمیته تا دو ماه آینده در صحن علنی مجلس خبر داد.

با او همچنین در خصوص سرنوشت برجام در مجلس، انتخابات مجلس 94 و برنامه اصولگرایان برای این انتخابات، ترکیب سیاسی مجلس دهم و.. گفتگو کردیم.

مشروح این گفت و گو را در ادامه بخوانيد:

آقای نعمتی، به عنوان یکی از اعضای هیئت تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید درباره آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از این نهاد خبر جدیدی دارید؟ و اینکه چرا این روند بیش از دو سال به طول انجامیده است؟

تحقیق و تفحص از بنیاد شهید دامنه گسترده ای داشته و با توجه به گستردگی بنیاد، این کار عملا بسیار گسترده و پیچیده شد. این موضوع باعث می شد حساسیت های خاصی که در مجموعه وجود داشت، بیشتر شود. از آنجا که بنیاد شهید یک نهاد انقلابی است، به حساسیت ها اضافه می شود.

چندین بار گزارشاتی از جریان تحقیق و تفحص  از این نهاد تهیه شد اما این گزارش ها آن چیزی نبود که باید ارائه می شد تا اینکه در نهایت یک ماه پیش جلسه ای در دفتر مهندس باهنر با حضور اعضای تحقیق و تفحص برگزار شد و بحث های جدی در آن جا مطرح شد که به عنوان مثال نوع نگارش گزارش هایی که ارائه شده بود نه در شان مجلس بود و نه در شان بنیاد شهید.

ما مسئولیم که اگر تخلفاتی وجود دارد به طور قاطع، آن تخلفات را مستند و مستدل بیان کنیم اما اینکه در جایگاه قضاوت بنشینیم، هرگز! مجموعه تحقیق و تفحص در مقام قضاوت نیست در حالی که این گزارش به گونه ای نوشته شده بود که انگار ما از پیش قضاوت کرده بودیم. به همين دليل متن گزارش با مخالفت بنده و تعدادی از اعضای هیئت تحقیق مواجه شد.

 چه کسانی آن گزارش را نوشته بودند؟

حالا دیگر نمی خواهیم به این بحث ورود کنیم اما گزارش، گزارشی نبود که بتوان آن را از تريبون مجلس قرائت کرد. جلسات هيات تحقيق و تفحص به صورت منظم تقریبا دو هفته دیگر تشکیل شد اما الان با توجه به بحث بررسی برجام در مجلس و مسائل دیگری که پیش آمد، با روند برگزاری این جلسات کمی کند شده است.

بعضی از تخلفاتی که در بخشی از این گزارش وجود دارد، انصافا غیر قابل پوشش است و نمی شود از آن ها چشم پوشی کرد. اما از سوی دیگر، باید گزارش به نوعی تنظیم و منتشر شود که خدای نکرده طوری نشود که با آبروی یک سیستم و نهاد انقلابی خدوم بازی شود. بالاخره ما شرعا و قانونا مکلفیم آنچه که اتفاق افتاده را منعکس کنیم. به نظر می رسد که این گزارش تا دوماه آینده جمع بندی شده و آماده قرائت در صحن علنی مجلس شود.

از میزان هزینه این تحقیق و تفحص اطلاع دارید؟

هزینه را باید اعضای هیئت رئیسه تحقیق و تفحص اعلام کنند ولی فکر می کنم که رقم، رقم درشتی باشد.

یعنی  این رقم به آن 350 میلیونی که آقاي يوسفيان ملا پیش بینی کرده بود، رسیده است؟

به این رقم نرسیده ولی در همان حدود است.

یعنی به 100 میلیون رسیده است؟

بله، بیشتر از 100 میلیون است.

بحث تبرئه بانک دي در گزارش نهايي تحقيق و تفحص نیست، چون ما در مقام قاضی نیستیم اما در گزارشی که از سوی هیئت تحقیق به مجلس ارائه می شود بعید می دانم که موضوعی از بانک دی در آن مطرح شود. چون واقعا در اطلاعات، اسناد و مدارکی که مدیران این بانک به ما دادند، مشکل آنچنانی وجود ندارد.

 

گفته شده که نگرانی از ارقام تخلفاتی که ممکن است در این گزارش بیاید، یکی از دلایل تاخیر در ارائه آن گزارش هيات تحقيق و تفحص است. در حالی که مجلس گزارش تحقیق و تفحص درباره تخلفات مالی کم نداشته، از تفحص از ايران خودرو گرفته تا صداوسيما و …. ایا این دلیل می تواند، دلیل موجهی برای تاخیر در ارائه گزارش تحقيق و تفحص از بنياد شهيد باشد؟

نه واقعا، اینطور نیست. حساسیت هایی که در این پرونده وجود دارد، اصلا حساسیت های مالی نیست. بالاخره بنیاد شهید یک مجموعه ای است که به خانواده های شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران خدمات می دهد و افراد مختلفی از این طیف را تحت پوشش قرار داده است، این مسئله حساسیت ها را بیشتر می کند. به این معنی که باید این گزارش به نحوی تهیه شود که خدای نکرده موجب کدورت مجموعه نشود. چون بعضی وقت ها ممکن است که موضوعی عادی در جایی مطرح شود و خیلی هم اثر نداشته باشد، اما طرح همان موضوع، در مجموعه دیگری چنان حساسیتی ایجاد کند که باعث مشکل شود. در این زمینه نیز حساسیت ها از این جنس است. یعنی نباید با این گزارش، اجر و زحمت کسانی که به طور شبانه روزی در حال تلاش و خدمت بوده و هستند، نادیده گرفته شود.

یعنی شما نگران واکنش بنیاد شهید هستید؟

 نه ما واقعا نگران واکنش بنیاد شهید نیستیم. نگران این هستیم که این قشر عظیم زحمتکش از کاری که انجام می دهند، دلسرد شوند.

تا اسم تحقیق و تفحص می آید، از هر نهادی باشد آن نهاد دلگیر می شوند. در همین رابطه آقای زریبافان گفته اند که این تحقیق بر اساس اغراض شخصی نمایندگان است، پاسخ شما چیست؟

ما دنبال این نیستیم که خدای نکرده به کسی آسیب بزنیم. بالاخره یک سری اتفاقات واقعی در مجموعه بنیاد شهید رخ داده است که وی به عنوان کسی که در این نهاد مسئولیت داشته، باید پاسخگو باشد. در جلسات متعددی از هيات تحقيق و تفحص وی حضور داشته و ما حرفشان را شنیده ایم. درباره اینکه گفته اند در اين باره اغراض شخصی مطرح است؛ به نظر می رسد آقای زریبافان آدم کوچکی نیست و نباید از این حرف ها بزند و آن را تکرار کنند. بنابراین این حرف ها از آقای زریبافان و دیگران پذیرفته نیست.

بالاخره مجلس مسئولیتی دارد و بر مبنای مسئولیتش  رفتار می کند. چون بر اساس قانون اساسی ما نمایندگان قسم خورده ایم و مکلف هستیم هر حرفی را که می زنیم و هر کاری که انجام می دهیم بر اساس آن قسمی باشد که در مراسم تحلیف یاد کرده ایم.

راجع به آمار تخلفاتی که در این گزارش کشف کرده اید، رقم مشخصی وجود دارد؟

در حال حاضر، عدد و رقم ها جمع بندی شده است و ما نشسته ایم خط به خط  کار را پیش می بریم؛ شاید باور نکنید که ما روی یک صفحه از این گزارش دو روز کار کرده ایم. همه اسناد به صورت مستند باید ارائه شود. نمي توانم عدد و رقمی را اعلام کنم. ولی می توان گفت که تخلفات محرزی در این پرونده وجود دارد و انشاء الله تا دو ماه آینده نتیجه آن مشخص خواهد شد.

تا کنون یکی دو رقم البته اعلام شده است ولی مربوط به گذشته است؛ یک رقم 170 میلیارد  تومان بوده است که متعلق به بانک دی و یک رقم 15 میلیارد تومان؛ آیا حجم تخلفات نهایی بیش از این هاست؟

درباره مواردی که در خصوص فعالیت بانک دی تا الان مطرح شده است؛ بسیاری از آن ها را مسئولان اين بانک پاسخ داده اند و فکر نمی کنم که این عدد و رقم ها وجود داشته باشد.

یعنی کمتر از این است؟

نه، اصلا چنين ارقامي وجود ندارد.

در سخنان يکي از اعضاي هيات تحقيق و تفحص عنوان شده بود که موجودی بانک دی از فاصله اردیبهشت تا دی سال 91 به 100 هزار میلیارد رسیده است، این موارد را چگونه پاسخ می دهید؟

خوب برسد چه ایرادی دارد؟! بالاخره یک موسسه بانکی، مالی و اعتباری می تواند از طرق مختلف جذب اعتبار کند.

ماجرای شکایت ایثارگران از بانک دی و سازمان اقتصادی کوثر چه بود؟

در بحث کوثر ما هنوز ورود نکرده ایم اما بررسی موارد تخلف بانک دی را در اولین جلسه آینده تمام خواهیم کرد. ولی آنچه که مسلم است در بانک دی مشکلات آنچنانی که بعضا در رسانه ها مطرح شده است، وجود ندارد.

یعنی به نوعی بانک دی در تحقیق و تفحص مجلس تبرئه می شود؟

بحث تبرئه نیست، چون ما در مقام قاضی نیستیم اما در گزارشی که از سوی هیئت تحقیق به مجلس ارائه می شود بعید می دانم که موضوعی از بانک دی در آن مطرح شود. چون واقعا در اطلاعات، اسناد و مدارکی که مدیران این بانک به ما دادند، مشکل آنچنانی وجود ندارد.

گزارش تحقيق و تفحص از بنياد شهيد بايد به نوعی تنظیم و منتشر شود که خدای نکرده طوری نشود که با آبروی یک سیستم و نهاد انقلابی خدوم بازی شود. بالاخره ما شرعا و قانونا مکلفیم آنچه که اتفاق افتاده را منعکس کنیم.

 

این به نوعی تبرئه می شود، دیگر؟

 ما در جایگاه قضاوت نیستیم که بخواهیم حکم صادر کنیم. ما فقط گزارش می دهیم. درباره مورد دیگر سئوال شما هم بگویم که اطلاعات کوثر نیز جمع آوری شده است و ما در حال بررسی تک تک موارد آن هستیم.

پس ماجراي اعتراض ایثارگران چه بود؟

گلایه هایی وجود دارد، برخی اعتقاد دارند که مثلا مجموعه های اقتصادی که فعالیت دارند باید به طور مستقیم سود آن ها به سهام داران و  کسانی که تحت پوشش قرار دارند، برسد. ولی شاید بنگاه های اقتصادی هدفشان چیز دیگری باشد. البته من الان اساسنامه کوثر را در ذهن ندارم که آیا اساسنامه آن می گوید که حتما باید سود را بین سهامداران ایثارگر تقسیم کرد یا نه. ولی در مجموع، هر بنگاه اقتصادی قواعدی دارد و هیئت مدیره آن نیز باید درباره تعهدات آن پاسخ گو باشد.

علاوه بر آقاي زریبافان فرد دیگری از مسئولان بنياد شهيد در جریان تحقیق و تفحص از اين نهاد به شما کمک کرد؟

بسیاری از عزیزان به جلسات ما تشریف می آورند اما اسامی شان در ذهنم نمی ماند.

چقدر این جلسات می تواند سئوالات ایثارگران را پاسخ دهد آیا تا به حال با آن ها هم جلسه داشته اید؟

بله، با مجموعه ای از آن ها هم جلساتی داشته ایم.

 آنها از نتيجه تلاش هاي شما راضی بودند؟

هنوز گزارشی از کار ما منتشر نشده است و ما فعلا در حال جمع بندی هستیم. براي همين از اینکه آن ها رضایت دارند یا نه اطلاعی نداریم.

تعدادی از اسامی در رابطه با این پرونده در فضاي رسانه اي منتشرشد؛ مثلا گفتند که رد پای “سلطان شکر” هم در این پرونده دیده شده است. این نگرانی وجود داشت که ممکن است اسامی برخی مسئولان گذشته دراین گزارش باشد. چقدر نام اشخاص را در این موضوع پررنگ می بینید؟

در مورد سلطان شکر، بايد بگويم که افراد زيادي از بانک دی وام گرفته و رفته اند. بالاخره آن موسسه یک موسسه مالی و اعتباری است. اگر فرض کنید بنده  بخواهم بروم با توجه به قواعدی که آن بانک دارد، وام بگیرم این چه ضرری دارد؟ باید موضوع را کلان ببینیم. بانک مکانی است که همه افراد می توانند به آنجا مراجعه کنند. حالا ممکن است “سلطان شکر” باشد یا “سلطان قند”؟! و دیگران هم آنجا بروند. اصلا این طوری به موضوع نگاه کنید.

آیا وام ها پس داده شده است،سقف آن ها چقدر بوده است؟

وام هایی مثلا 4 میلیارد و 5 میلیارد بوده است و خیلی کلان نبوده است.

با اين اوصافي که شما مي فرماييد، اصلا از این گزارش تحقیق و تفحص چیزی بیرون می آید؟

در موضوع بانک دی تا الان هیچ تخلفی بیرون نیامده است. بقیه قسمت ها را هم باید بررسی کنیم. ما به ادبیات و بعضا به موارد متعدد گزارش هیئت تحقیق اشکال داشتیم و اگر ایراد نداشتیم همان گزارش را تائید می کردیم. انشاء الله بررسی دقیق تری در این زمینه انجام خواهد شد و گزارش یک بار دیگر بازنگری، تنظیم و تکمیل می شود تا هر چه سریع تر برای قرائت در مجلس آماده شود.

اگر موافق باشيد، به موضوعات ديگري هم بپردازم. به عنوان یکی از اعضای اصلی فراکسیون رهروان ولایت که در مجلس با تفکر اعتدالی آقای لاریجانی شناخته شده و اکثریت مجلس را نیز تشکیل می دهند، برنامه انتخاباتی یاران لاریجانی برای انتخابات مجلس دهم چیست؟ و اینکه مطرح می شود “رهروان” تا پیش از انتخابات مجلس دهم قالب حزبی پیدا می کند چقدر جدی است؟

ما جلسات بسیار متعددی دراین زمینه با اعضای فراکسیون داشته ایم و بحث‌های مختلفی شد که برای انتخابات آتی، به صورت جبهه یا حزب وارد عمل شویم. حضور ما در انتخابات حتما قطعی خواهد بود و ما به عنوان “رهروان ولایت” حتما حضور خواهیم داشت.

یعنی در سراسر کشور لیست انتخاباتی می دهید؟

بله حتما لیست انتخاباتی خواهیم داد.

به عنوان فراکسیون یا حزب؟

برای ارائه فهرست انتخاباتی حتما از قالب فراکسیون خارج می شویم اما اینکه به صورت جبهه وارد شویم یا حزب باید به جمع بندی برسیم.

 

تفکر آقای لاریجانی، تفکری بسیار سازنده است و متاسفانه باید گفت بسیاری از کسانی که امروز با این تفکر مخالف هستند، افراد اقتدارگرایی اند که فقط به دنبال اثبات خودشان هستند.

تا به حال سابقه نداشته که فراکسیونی از مجلس بخواهد برای انتخابات لیست بدهد، درست است؟

 بله، ولی ما فراکسیونی لیست نمی دهیم؛ بلکه به صورت جبهه یا حزب اقدام می کنیم.

یعنی برای گرفتن مجوز حزب اقدام کرده اید؟

 بله، کارهای مربوط به آن در حال انجام شدن است.

 آیا این مجوز به انتخابات مجلس دهم می رسد؟

 بله ، بعید می دانم که نرسد. چون همه کارهای آن انجام شده و دوستانی که باید اساسنامه را تهیه می کردند این کار را انجام داده اند.

این حزب با همین ترکیب فراکسیون رهروان ولایت در مجلس یعنی با محوریت آقای لاریجانی شکل خواهد گرفت یا افراد دیگری به آن اضافه خواهند شد؟

این موضوع با دوستان مختلفی خارج از مجموعه فراکسیون نیز مطرح شده است و آن ها نیز نسبت به این موضوع اقبال خوبی نشان داده اند. چرا که ما معتقدیم اولین بار بحث اعتدال را ما به عنوان طیف آقای لاریجانی در کشور مطرح کردیم اما بیشترین آسیب را هم در این زمینه از جانب تندروها، طیف ما دید. با توجه به نگاه اعتدالی این گروه و استقبالی که از شده است در حال حاضر افراد بزرگی در نظام پشت این موضوع هستند و به نظر رسد که رهروان، گستردگی و فراگیری خوبی در کشور خواهد داشت.

براي ارائه ليست مستقل “رهروان ولایت” آیا با شورای هماهنگی اصولگرایان و جامعتین هماهنگ هستید و در انتخابات تابع نظر آن ها خواهید بود؟

بعضی ها در مجموعه اصولگرایی وزن بالایی ندارند اما تریبون های بسیار خوبی در اختیار آن ها قرار گرفته که آن ها نیز با استفاده از این تریبون ها اهداف و مقاصد خاص خود را پیش می برند که ما نسبت به این موضوع منتقدیم. اما هرجایی که بحث جامعتین باشد، ما قطعا در کنار جامعتین خواهیم بود و تلاش مان بر این است که بتوانیم با احزاب و گروههای معتدل، کار را به پیش ببریم. درعین حالی که قطعا با گروههای تند و افراطی اصولگرا وحدت نخواهیم کرد و در کنار آن ها هم نخواهیم نشست.

به نظر شما، در حال حاضر چهره های محوری که می توانند مورد اجماع گروه های اصولگرا قرار بگیرند، چه کسانی هستند؟

من فکر می کنم که در جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) آیت الله یزدی به عنوان یک وزنه می تواند به مجموعه اتحاد بین گروه های اصولگرا کمک کند و پیش بینی من این است که این اتفاق رخ خواهد داد.

یعنی آیت الله یزدی، همان نقش مرحوم آیت الله مهدوی کنی در همگرایی اصولگرایان را ایفا کند؟

به نظر می رسد که بتواند در برهه حساس کنونی این نقش را ایفا کند.

آیت الله یزدی عضو شورای نگهبان هم هستند و آیا ايفاي چنني نقشي که شما مي فرماييد به نوعي دخالت این شورا در انتخابات تلقی نمی شود؟ از طرفی آقای یزدی تاکنون نزدیکی هایی به جبهه پایداری داشته اند، در حالی که این موضوع در زمان آقای مهدوی کنی وجود نداشت. با این حال در شرایط حاضر، آقای یزدی می تواند جانشین خوبی برای آقای مهدوی کنی برای همگرا کردن اصولگرایان باشد؟

بله؛حداقل به عنوان یک گزینه می تواند مطرح شود.

آیا شما به عنوان “رهروان ولایت” به دنبال آقای ناطق نوری هم رفته اید و با ایشان صحبت کرده اید ببنید که ایشان حاضر است برای وحدت جریان اصولگرایی ورود کند؟

بحث هایی که قرار است با بزرگان شود را آقای لاریجانی مطرح می کنند و ما ورود نمی کنیم.

آیا شما در جریان مذاکرات آقای لاریجانی هستید که ایشان خودشان برای همگرا کردن اصولگرایان در انتخابات چه فعالیت هایی را شروع کرده اند؟

بله آقای لاریجانی مذاکرات را پیش می برند؛ حالا اینکه این مذاکرات با چه افراد یا مجموعه هایی است، بماند.

 می دانید که وی برای این موضوع، با چه افرادی مذاکره کرده است؟

 بله می دانم اما نمی گویم!

با توجه به اینکه اصولگرایان در انتخابات مجالس هشتم و نهم از دو الگوی 6+5 و 7+8 برای وحدت نیروهای خود استفاده کردند که در آن ها آقای لاریجانی به عنوان یکی از اضلاع اصولگرایی کمتر دیده شده بود، شما برای انتخابات آتی چه فرمولی را پیشنهاد می دهید و این الگو چقدر مورد اجماع قرار خواهد گرفت؟

آقای لاریجانی سال ها در این کشور زحمت کشیده و در پست های بسیار حساسی همچون صداوسیما، شورای عالی امنیت ملی و مجلس مسئولیت داشته است. اما بالاخره در این میان حتما مشکلی وجود دارد که برخی از اصولگرایان مشی اعتدال گرایانه چنین فردی را نمی پسندند. در حالی که تمام تلاش آقای لاریجانی برای این است که مجموعه نیروهای نظام در کنار هم بنشینند. اما بعضی ها تمامیت خواه هستند و مسائل را سفید و سیاه می بینند. در حالی که این نگاه جواب نمی دهد. اما تفکر آقای لاریجانی، تفکری بسیار سازنده است

و متاسفانه باید گفت بسیاری از کسانی که امروز با این تفکر مخالف هستند، افراد اقتدارگرایی اند که فقط به دنبال اثبات خودشان هستند و نتیجه این اقتدار گرایی را امروز نیز می توان مشاهده کرد.

مجلس آینده مجلسی خواهد بود که از هر طیفی آدم های معقول و منطقی آن ها به مجلس راه پیدا خواهند کرد. یعنی ترکیبی از معتدلین جناحین خواهد بود و تندروها از هر دو گروه اصولگرا و اصلاح طلب در مجلس آینده جایی نخواهند داشت.

 

منظورتان از نتیجه اقتدار گرایی چیست؟

زمانی که طیفی کاندیدایی را معرفی می کند که آن کاندیدا نهایتا 4 میلیون رای می آورد، معلوم است که اوضاع چگونه است و نتیجه چه می شود. این دیگر آخر خط است. نمونه دیگرآن، همین بحث برجام است. مگر دولت برای برجام تصمیم گرفته است؟ خیر. برجام  تصمیمی از طرف نظام است، اما سئوال این جاست که چرابعضی ها وقتی که موضوع نرسیدن به اهداف شان پیش می آید می خواهند بازی را به هم بزنند؟ آقای لاریجانی با این مسائل مخالف است و طبیعی است که آن افراد باید از خود واکنش نشان دهند که معمولا هم دیده ایم واکنش های تندی نشان می دهند. شما ببینید مثلا در حادثه قم در حرم حضرت معصومه (س) مهر به پیشانی آقای لاریجانی می زنند. چه کسانی این کار را انجام دادند؟ افرادی که مشخص بود از کجا خط می گیرند. یا در جاهای مختلف دیگری که ایشان را تخریب کردند.

پس چرا با متخلفان این حادثه هیچ گاه برخورد نمی شود؟

متخلفین از حمایت برخی افراد برخوردار هستند و آن کسانی که حامی این حرکت ها بودند،حلقه ای بودند که همیشه سعی بر این داشتند تنها خودشان را ثابت کنند. متاسفانه آن ها در برخوردهای گروهی نیز همین برخوردها را داشتند و اگر حتی نزدیک ترین افراد به آن ها هم حرف حقی بزنند، آن افراد را نیز از خودشان طرد می کنند. ضمن اینکه زمان، دیگر زمانی نیست که ما به دنبال این مسائل باشیم بلکه باید بیشتر به دنبال وحدت و همدلی باشیم که جزء اصلی ترین شعارها نظام است.

در حادثه 22 بهمن قم ، پرونده خودسرها مطرح شد و افرادی دنبال مشخص شدن خودسرها بودند اما چرا هیچ وقت تکلیف این ها روشن نمی شود؟

البته برخوردهای مختلف قضایی با آن ها شده است و اتفاقاتی هم در این رابطه افتاده است. خودسرها هر لحظه از خود واکنشی نشان می دهند در حالی که اگر دارای پشتوانه منطقی باشند، قطعا به صورت خودسرانه کاری را انجام نمی دهند.

ولی این موضوع، مشروط بر این است که خودسرها شناسایی نشوند در حالی که آن ها در حادثه قم شناسایی شدند؟

الان پرونده در جریان است و این طور نیست که کاری انجام نشده باشد.

یعنی به نظرتان این موضوع به نتیجه ای که افکار عمومی از آن، قانع شود، می رسد؟

امیدواریم که برسد.

با توجه به اینکه به پایگاه رای آن گروهی که شما آن ها را اقتدار گرا می دانید، اشاره کردید به نظر شما در آستانه انتخابات مجلس نیز، آن ها چه حرکتی خواهند داشت؟

من فکر می کنم که مجلس آینده مجلسی خواهد بود که از هر طیفی آدم های معقول و منطقی آن ها به مجلس راه پیدا خواهند کرد. یعنی ترکیبی از معتدلین جناحین خواهد بود و تندروها از هر دو گروه اصولگرا و اصلاح طلب در مجلس آینده جایی نخواهند داشت. چراکه به نظر می رسد مردم  نیز از فضای فعلی خسته شده اند و بعید می دانم که تندروهای جناحین بتوانند در مجلس آینده سهم خوبی داشته باشند. حالا به صورت محدود ممکن است چند کرسی را بگیرند اما اینکه سهم قابل توجهی از این کرسی ها داشته باشند بعید است.

نظرتان راجع به تحرکات انتخاباتی دولت گذشته چیست؟ فکر می کنید که آقای احمدی نژاد و تیم وی چگونه وارد این عرصه شوند و احتمال توفیق آن ها در انتخابات دهم چقدر است؟

احمدی نژاد بعد از انتخابات ریاست جمهوری92، فعالیت های انتخاباتی خود را شروع کرده است و با توجه به حضوری که در برخی استان ها و شهرستان ها داشته است، نشان می دهد که تحرکات انتخاباتی خود را با قوت انجام می دهد. او در حال معرفی گزینه هایی از افراد شاخصی است که در دولت های نهم و دهم حضور داشته اند. اما باید دید که استقبال مردم از این موضوع چگونه خواهد بود اما در همه دولت‌ها اینگونه بوده که وقتی دولتی رفته است معمولا عقبه آن هم با دولت رفته است. به عنوان مثال در زمان آقای هاشمی رفسنجانی، حزب کارگزاران سازندگی دارای جایگاهی بود، اما پس از اتمام دولت وی، این حزب دیگر جایگاه گذشته را ندارد و در زمان آقای خاتمی، حزب مشارکت فعالیت می کرد که بعد از دولت هشتم نیز این حزب با دولت اصلاحات رفت و فعالیتش بسیار کمرنگ شد؛ در رابطه با دولت احمدی نژاد نیز همین گونه خواهد بود و بعید می دانم که دیگر از مجموعه وی استقبالی شود. چون بالاخره آن ها 8 سال هرچه در چنته داشتند، ارائه کردند.

بعضی ها معتقدند که در شهرستان ها احمدی نژاد همچنان پایگاه رای دارد، فکر می کنید آن ها می توانند چند درصد مجلس آینده را به خود اختصاص دهند؟

الان زود است که بخواهیم پیش بینی کنیم. بالاخره افرادی که احمدی نژاد در استان ها معرفی کرده است افراد شناخته شده ای هستند اما روی همان افراد حساسیت های ویژه ای نیز وجود دارد. باید این مسائل را کنار هم بگذاریم و بعد از آن نتیجه گیری کنیم. 

فکر می کنید شخص احمدی نژاد برای مجلس دهم نامزد خواهد شد؟

من شخصا بعید می دانم که وی این کار را انجام دهد.

مهم ترین چهره های جریان احمدی نژاد برای انتخابات آینده را چه کسانی می دانید؟

آن چه که در حال حاضر در رسانه ها مطرح است برخی وزرای دولت دهم از جمله شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد، محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان، حمیدرضا حاج بابایی، وزیر آموزش و پروش و عده ای دیگر از اعضای کابینه دولت سابق مطرح هستند. ولی در مجموع از الان اظهار نظر واقعا سخت است. ضمن اینکه مردم با توجه به بحث هایی که در مذاکرات هسته ای اتفاق افتاده است نگاهشان چیز دیگری شده باشد.

اشاره کردید که مجلس دهم می تواند مجلس معتدلین دو جناح باشد با این حال برخی معتقدند که اصلاح طلب ها با وجود فیلترهای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها، خیلی شانس ورود به این عرصه را ندارند. پیش بینی شما از این موضوع چیست؟

اختیار شورای نگهبان با خود این شور و نظارت استصوابی است که آن ها دارند. اما خیلی از اصلاح طلبان همین امروز در مجلس حضور دارند.

 

احمدی نژاد بعد از انتخابات ریاست جمهوری92، فعالیت های انتخاباتی خود را شروع کرده است و با توجه به حضوری که در برخی استان ها و شهرستان ها داشته است، نشان می دهد که تحرکات انتخاباتی خود را با قوت انجام می دهد.

ولی تعدادشان 9 نفر است! به همین دلیل است که ما در این دوره اصلا فراکسیونی به نام فراکسیون خط امام(ره) نداریم!

البته تعدادشان بیشتر است اما اگر 9 نفر هم باشد. اگر در مجلسی که مجلس اصولگرا است 9 نفر از اصلاح طلبان حضور داشته باشند، در دوره بعد با توجه به تغییر فضای سیاسی کشور، این تعداد بیشتر خواهد شد. ولی طیف اصلاح طلبانی که تائید می شوند از همین طیفی است که امروز در مجلس حضور دارند، و همگی معتدل هستند. به عنوان مثال آقایان تاج گردون، پزشکیان، تابش و پورفاطمی از افرادی بوده و هستند که نسبت به نظام، انقلاب، قانون اساسی، مقام معظم رهبری واقعا مقیّد هستند. بنابراین طیف جدیدی هم که از اصلاح طلبان بخواهد وارد مجلس آتی شود قطعا در همین پارامتر خواهد بود وگر نه اگر فکر کنید باز هم اعضای مشارکت بخواهند وارد مجلس شوند، بعید و جزء محالات است.

منظورتان این است که آن ها با اسم و عنوان جدید هم نمی توانند به مجلس راه پیدا کنند؟

با هر اسم و رسمی نمی توانند. البته نه اینکه فرضا بگوییم اعضای این حزب چنین و چنان هستند، بلکه بحث این است که نگاه مردم دیگر نگاه 15 سال قبل نیست و بسیاری از مسائل تغییر کرده است. با این همه اتفاقات جدید که در دنیا رخ می دهد طبیعی است که بسیاری از نگاه ها متفاوت شده است.

برای ریاست مجلس آینده در حال حاضر، گزینه های مختلفی مطرح می شوند، از عارف گرفته تا لاریجانی و حدادعادل، ارزیابی شما از این موضوع چیست و شانس کدام یک را بیشتر می دانید؟

با توجه به عملکرد خوبی که آقای لاریجانی داشته است مشروط به اینکه در انتخابات آینده حضور داشته باشداستقبال و اقبال به وی از همه بیشتر خواهد بود.

شانس گروهی که آنها را اقتدارگرا می دانید برای کسب کرسي ریاست مجلس چقدر است؟

من شانس شان را از این دوره کمتر می بینم. ضمن  اینکه آن ها در دوره قبل شانس خود را با  گزینه هایی همچون اقایان حسینیان و حدادعادل امتحان کرده اند که سقف رايشان 85 رای و کف رای آن ها 36 رای بود.

پس چرا رای آن ها در استیضاح ها و کارت زردها به وزراء از شما رهروانی ها بالاتر است؟

اصلا این طوری نیست و من روی این موضوع بحث جدی دارم. چرا که خیلی وقت ها عنوان می کنند که دوستان فراکسیون اصولگرایان (طیف حدادعادل و جبهه پایداری) در زمان استیضاح‌ها خیلی فعال هستند و نهایتا مجلس با آنها همراه می شود. در حالی که اینگونه نیست بلکه نوع عملکرد وزراء باعث می شود افرادی که یا مستقل هستند و رای خاکستری دارند و افرادی که بعضا هم طیف ما هستند، از عملکرد وزیر مربوطه نگران و گله مند شده و این گله مندی از وزراء، طبیعتا آن ها را با طرح استیضاح همراه می کند. شما در این زمینه می توانید استیضاح شیخ الاسلامی، وزیر کار دولت گذشته را در نظر بگیرید که وی از نظر وابستگی، وابسته به جریان اصولگرا و طیف آقای حداد عادل بود پس چرا استیضاح  وی رای آورد؟

 بالاخره اتفاقات آن روز خاص (یکشنبه سیاه مجلس) در جریان استیضاح وی تاثیر گذار بود؟

بحث همین جاست که به غیر از آن اتفاقات، بعضی از افرادی که به لحاظ جناحی نزدیکترین افراد به آقای شیخ الاسلامی بودند نیز به استیضاح وی رای دادند. اما در مورد فرجی دانا، وی در چند جلسه با نمایندگان قول هایی داد که به آن ها عمل نکرد و طبیعی است که وقتی وزیری به قولش عمل نکند، نمایندگان بسیاری به استیضاح وی رای بدهند. بنابراین بحث استیضاح ها و سئوال ها از سوی نمایندگان مستقیما مرتبط با عملکرد وزراست.

یعنی آقای فانی به قولش عمل کرد و رای مجدد آورد؟

بله، آقای فانی به قولش عمل کرد. ضمن اینکه من یک روز قبل از استیضاح، در نطقی که داشتم به نمایندگان گفتم که اگر مشکلات آموزش و پرورش مربوط به آقای فانی است، او را استیضاح کنید و ما هم رای می دهیم. ولی شما بودجه ای در اختیارش قرار نداده اید، حالا چه دلیلی دارد که او را استیضاح کنید؟ و این کار شما مصداق این ضرب المثل که می گوید: ” گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری”. چرا باید سر فانی را بزنیم؟ بالاخره مشکلات آموزش و پرورش سال هاست که وجود دارد و حداقل این مشکلات 30 ساله است و تنها به فانی بر نمی گردد. از این رو مجلس نیز با تدبیر مجددا به وی رای داد و فانی ابقا شد.

سرنوشت استیضاح هایی که در حال حاضر در مجلس مطرح شده همچون استیضاح آقايان آخوندی و طیب نیا به کجا رسید؟

اعتقاد شخصی من این است که آقای آخوندی جزء وزرای پرکار و با برنامه دولت است. مخصوصا با توجه به مسائل اعتبارات و بودجه ای، طبیعی است که وی نتواند همه خواست نمایندگان را برآورده کند. ولی انصافا از وزرای قوی دولت روحانی است و  طرح استیضاح وی اگر به صحن علنی هم بیاید، بعید می دانم که رای بیارود. درباره استیضاح طیب نیا نیز احتمال می دهم که دوستان استیضاح کننده منصرف شده باشند،چون جلسات متعددی را با آقای ابوترابی داشته اند و احتمالا در آن جلسات انصراف خود را اعلام کرده اند.

موضوع برجام تصمیمی نیست که فقط دولت، مجلس یا شورای عالی امنیت ملی بخواهد درباره آن  تصمیم بگیرد، بلکه این تصمیم، تصمیم کل نظام است. اگر به این تصمیم واحد رسیده باشیم که رسیده ایم، بالاخره مجلس هم جزئی از نظام است و نظر نظام را لحاظ می کند.

 

به نظر شما تا آخر دوره مجلس نهم شاهد استیضاحی خواهیم بود؟ یا رویکرد نمایندگان  دیگر استیضاح نیست؟

اصلا این پیش بینی، پیش بینی درستی نیست. بالاخره ممکن است موضوعی پیش بیاید که این اتفاق بیفتد و به فراخور موضوع و شرایط کشور، درباره استیضاح جدیدی تصمیم گیری خواهد شد.

واکنش مجلس به صحبت های اخیر نعمت زاده که جنجالی هم شد، چیست؟

آقای نعمت زاده باید بپذیرد که نظام ما یک نظام مردمسالار دینی است و مردم حق دارند حرفشان را بزنند و باید همه ما نقد منصفانه را بپذیریم. بالاخره عده ای خودرویی را که شما تولید کرده اید، نمی پسندند. این که ایرادی ندارد! آقای نعمت زاده به جای موضع گیری باید سیستم را اصلاح کند و شرکت هایی را که متاسفانه زیان ده هستند و از کنار ایران خودرو و سایپا ارتزاق می کنند، منحل کرده و این دو مجموعه را نجات دهند. البته اینکه نوع نگاه مجلس چگونه خواهد بود، باید ببنینم در آینده چه خواهد شد.

نظرتان درباره لیست مشترک دو فراکسیون اصلی مجلس در جریان انتخاب اعضای کمیسیون برجام و ترکیب فعلی این کمیسیون چیست و اینکه بعضی ها ترکیب این کمیسیون را 9 به 6 با اکثریت اصولگرایان می دانند را قبول دارید؟

 من جزء منتقدین تهیه لیست مشترک بودم چون ما در گذشته چندین بار با دوستان اصولگرا در خصوص مسائل مختلف، مباحثی داشتیم که در نهایت، منتج به نتیجه نشده بود. با این حساب، نسبت به اینکه 5 نفر از فراکسیون رهروان باشد، 5 نفر از فراکسیون اصولگرایان و 5 نفر نیز مرضی الطرفین باشند، از اول مخالف بودم. چون وزن فراکسیون ها باید این موضوع را مشخص می کرد. در جلساتی که داشتیم گفتم اگر قرار است کمیسیون برجام تشکیل شود، این کمیسیون باید بر مبنای وزن فراکسیون ها و تخصص افراد تشکیل شود . حتی گفتم بعضی از دوستان صرف اینکه دو تا سخنرانی کرده اند، خود را متخصص مسائل هسته ای می دانند. در حالی که اصلا این گونه نیست. در جمعی که نشسته  بودیم، به حاج آقای ابوترابی فرد که استاد مبرز حوزه هستند، گفتم ممکن است ایشان در رابطه با بحث های هسته ای سخنرانی های خوبی داشته باشند و یا اینکه بعضی دوستان لیسانس الهیات و بعضی فوق لیسانس معماری دارند اما این نیست که به صرف داشتن چهار سخنرانی در چند مسجد، بگوییم که متخصص امور هسته ای اند! اما نتیجه آن شد که امروز ترکیب کمیسیون برجام را تشکیل داده است! البته ترکیب 9 به 6 را قبول ندارم بلکه معتقدم که ترکیب 8 به 7 با اکثریت نمایندگان عضو فراکسیون رهروان ولایت به واقعیت نزدیک تر است.

اما مواضع برخی نمایندگان با وجود عضویت در فراکسیون رهروان، به فراکسیون اصولگرایان نزدیک تر است؟

اگر منظورتان آقای نقوی حسینی است، باید بگویم که وی جزء اصلی ترین اعضای فراکسیون رهروان و جزء حلقه 10 نفره اول تشکیل این مجموعه بوده  است. اما ممکن است بعضی مواقع وی نظراتی شبیه به نظر ما نداشته باشد. ما که نمی توانیم بگوییم شما نظر خودتان را نگویید. ما اصلا بحثمان در فراکسیون همین است . بعضی دوستان به ما انتقاد می کردند که چرا آقای تاج گردون عضو فراکسیون رهروان است که ما می گوییم اتفاقا می شود این افراد با دیدیگاه های متفاوت سیاسی کنار هم باشند. قرار نیست که همه ما مثل هم باشیم. ولی بعضی از دوستان دیگر را من عضو فراکسیون نمی دانم. چون از اول نبودند و به خاطر برخی مسائل است که عضو شده اند اما نام آن ها را هم نمی برم. چون در سال آخر مجلس قصد حاشیه سازی ندارم.

پیش بینی شما از روند بررسی برجام در مجلس چیست؟ مجلس قرار است واقعا چه کاری انجام دهد؟ اگر آن را رد کند، تکلیف دولت چیست؟ 

موضوع برجام تصمیمی نیست که فقط دولت، مجلس یا شورای عالی امنیت ملی بخواهد درباره آن  تصمیم بگیرد، بلکه این تصمیم، تصمیم کل نظام است. اگر به این تصمیم واحد رسیده باشیم که رسیده ایم، بالاخره مجلس هم جزئی از نظام است و نظر نظام را لحاظ می کند و مشکلی از این بابت در برررسی برجام در مجلس وجود ندارد.

ممکن است تصمیم نظام خارج از مجلس به نمایندگان اعلام شود؟

نه قطعا خارج از مجلس نظری به نمایندگان اعلام نمی شود. بلکه وقتی تصمیم گرفته می شود، مجموعه کلیت نظام با هم آن تصمیم را می گیرند.

در حال حاضر تصمیم مجموعه نظام در این زمینه چیست؟

اگر قرار نبود که اين توافق را بپذیریم، از ابتدا قطعنامه و توافق را قبول نمی کردیم. در حالی که به یک تفاهمی رسیده ایم و امروز داریم روی آن بحث می کنیم که من فکر می کنم این تفاهم، فصل الخطاب باشد.

با این حساب؛ این تصور ایجاد می شود که طرح بحث ارائه لایحه برجام از سوی دولت بهانه و فرمالیته است!

 اصلا بحث فرمالیته بودن مطرح نیست. یک موضوع به اهمیت انرژی هسته ای که ما از اول انقلاب داریم روی آن با کشور های زورگوی دنیا دعوا می کنیم، امروز به جایی رسیده که دنیا پذیرفته است ما انرژی صلح آمیز هسته ای داشته باشیم. این بزرگترین پیروزی برای انقلاب است؛ بنابراین این موضوع متعلق به دولت و مجلس نیست. بلکه متعلق به نظام است و کلیت نظام آن را پذیرفته اند.

پس چرا مجلس اصرار دارد که آن را تصویب کند؟

مجلس می خواهد بررسی کند و چون در جایگاه تصمیم گیر است می خواهد نظر خود را اعلام کند و خواهید دید که اظهار نظر مجلس درباره برجام شفاف خواهد بود.

تندروها در دوره قبل شانس خود را براي تصاحب کرسي رياست مجلس با گزینه هایی همچون اقایان حسینیان و حدادعادل براي رياست مجلس امتحان کرده اند که سقف رايشان 85 رای و کف رای آن ها 36 رای بود.

 

 یعنی مجلس نظر کلی می دهد و برجام را  یا رد و یا تائید می کند؟

 بله نظر مجلس رد یا تائید برجام خواهد بود و به جزئیات آن ورود نخواهد کرد.

اگر برجام در مجلس رد شود چه اتفاقی می افتد؟

 من بعید می دانم رد شود.

رئیس جمهور معتقد است که  در صورت تصویب برجام در مجلس، اين مصوبه برای دولت الزامات قانونی ایجاد می کند؟

 بالاخره همه تفاهم نامه ها و توافق نامه های بین المللی باید به تائید مجلس برسد.

 البته ما موارد نقض هم داشته ایم؟

 من سراغ ندارم.

 از قطعنامه  598 گرفته تا تفاهم نامه پاریس، این ها تفاهم بین المللی محسوب نمی شود؟

 قطعنامه 598 هم تصمیم نظام بود که حضرت امام (ره) از حکم حکومتی استفاده کرده و این کار را انجام دادند.

 اما هیچ یک از تفاهم نامه های سعد آباد و پاریس که بحث های هسته ای گذشته بوده مصوبه یا تائید مجلس را نداشته است؟

 ما در این موارد تفاهم نامه ای نداشتیم. ما فقط مذاکراتی را انجام دادیم اما به جمع بندی نرسیدیم.

 

ولی آنجا ما پذیرفتیم که تعلیق را انجام دهیم و  8 سال این کار را انجام دادیم .پذیرفتن آن برای ما بار حقوقی داشت، ولی به تصویب مجلس نرسید.

کیفیت این موضوع دقیقا در خاطرم  نیست ولی نکته اینجاست که در زمان حیات حضرت امام (ره)، ایشان با توجه به جمیع جهات قطعنامه 598 را پذیرفتند. در این جا هم من فکر می کنم که به همین صورت باشد و مسئولین نظام با توجه به جمیع جهات برجام را خواهند پذیرفت. در حال حاضر هم نگاه کلی مجلس نگاهی نخواهد بود که آقای زاکانی و برخی دوستان تندروی وی در کمیسیون برجام دارند.

به مجلس نهم  در مقایسه با مجالس گذشته چه نمره ای می دهید؟

در مجموع، در مجلس نهم کارهای خوبی انجام شد و سه ، چهار قانون خوب از این مجلس خارج شد ولی نمره را باید مردم به ما نمایندگان بدهند و نباید ما به خودمان نمره بدهیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  12