طرحی برای ساماندهی کدهای USSD در حوزه پرداخت/ شرکت های پرداخت هویت خود را برونسپاری نکنند

شرکت شاپرک به دنبال تهیه طرحی است تا کدهای USSD را ساماندهی کند. این شرکت بعد از رایزنی های خود با شرکت های PSP به این نتیجه رسید که برای پیش گیری از تخلفات لازم است طرحی جامع را پیاده سازی کند/کارشناسان اعتقاد دارند که بهترین روش برای ساماندهی هماهنگی شاپرک با اپراتور برای شناسایی مالکین کدهای USSD است. همچنین کدهایی که قرار است با هدف انجام امور پرداخت فعال باشند یا خریداری شوند ضرورتا مجوز شاپرک و بانک مرکزی را باید همراه داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک شرکت شاپرک به دنبال تهیه طرحی است تا کدهای USSD را ساماندهی کند. این شرکت بعد از  رایزنی های خود با شرکت های PSP به این نتیجه رسید که برای پیشگیری از تخلفات لازم است طرحی جامع را پیاده سازی کند.
طرح مسئله

مسئله زمانی آغاز شد که برخی از شرکت های غیر پرداخت فعال در حوزه کسب وکار اینترنتی وموبایلی دارای کد یا با خرید کد از اپراتور با انعقاد قرار داد با شرکت های  PSP  اقدام به ارائه خدمات پرداخت با بستر USSD کردند.  شاپرک در ابتدا تلاش کرد تا این شرکت ها را شناسایی و به شرکت های پرداخت هشدار دهد که این اقدام خلاف مقررات است. اما این روش چندان چاره ساز نشد. بر همین اساس متولی شبکه پرداخت وارد فاز جدیدی شده که بر اساس ان در حال  تهیه طرحی است تا به صورت اصولی زمینه ساماندهی خدمات  پرداخت در بستر USSD  فراهم شود.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند که  بهترین روش برای ساماندهی ، هماهنگی شاپرک با اپراتور برای شناسایی مالکین کدهای USSD است. همچنین کدهایی که قرار است با هدف انجام امور پرداخت فعال باشند یا خریداری شوند  ضرورتا مجوز شاپرک و بانک  مرکزی را باید همراه داشته باشد.

مشکلات و چالش های وضعیت فعلی

اما  سوال این است که  روال فعلی چه مشکلاتی را ایجاد می کند.در حال  حاضر حدود 10 شرکت هستند که خدمات پرداخت را از کانال انعقاد قراداد با شرکت های  پی اس پی انجام می دهند یا در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد هستند.این شرکتها معمولا 90درصد درآمدهای حاصل از کارمزد  260 ریالی که از تسهیم کل کارمزد 76 تومانی هر تراکنش به شرکت پرداخت می رسد را خود برمیدارند و 10  درصد سهم شرکت پرداخت می شود. به عبارتی هر شرکت پرداخت از هر تراکنش موبایلی با روش مورد اشاره تنها 26 ریال کسب درآمد می کند.در عوض شرکت پرداخت خوشحال است که  آمار تراکنش های خود را بالا می برد.

وضعیت تراکنش های موبایلی
 بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی بانک مرکزی سهم تراکنش های موبایلی در کل تراکنش های شاپرکی در سال 93 حدود 19 درصد و معادل 1.4 میلیارد تراکنش در کل سال است.بر این اساس  مجموع درآمد حاصل از کارمزد  برای شرکت های پرداخت عددی حدود 36 تا 37 میلیارد تومان  درآمد خواهد بود.در همین حال  در حال حاضر دو شرکت آسان پرداخت و پرداخت الکترونیک سامان حدود 80 تا 90 درصد بازار را در اختیار دارند. بنابراین حدود 10 درصد  و نزدیک 200 میلیون تراکنش از طریق دیگر شرکت ها  انجام می شود که اگر خود انجام  دهند 5.2 میلیارد تومان در سال درآمد دارند اما اکنون می تواند تا حدد 520 میلیون هم کاهش یابد.البته برخی شرکتهای پرداخت نیز خود کد دارند ولی سهم زیادی در بازار ندارند.  اما این حرکت شرکت های پرداخت باعث می شود تا عملا وابسته به این شرکت ها باشند و از سوی دیگر اگر از لحاظ امنیتی اتفاقی رخ دهد مسئولیتی بر دوش شرکت های صاحب کد نیست واین شرکت دارای مجوز است که با مشکل مواجه خواهد شدو از همه مهمتر آن است که آینده را ممکن است از دست بدهند.

آینده از دست می رود

تردیدی نیست که آینده از آن موبایل است. اگر امروز ظرفیت اصلی پرداخت موبایلی بر بستر USSD استوار است شرکت های پرداخت باید روی آن سرمایه گزاری موثر انجام دهند  زمانی هم که کیف پول الکترونیک و سپاس راه اندازی شد باز هم کانال اصلی موبایل است و طبعا کسانی که اکنون سرمایه گداری موثر کرده اند برنده بازار خواهند شد. به تعبیر دیگر کسانی که از هم اکنون خود را برای اینده آماده نکنند طبعا در بازار آینده با چالش مواجه می شوند به طوری که یا مجبور به قناعت به سهم کمتر یا  ترک بازار می شوند. از بعد دیگر وقتی شرکتی شاهراه حیاتی کسب و کار خود را به نهادی خارج از خود می سپارد در واقع خود را خلع سلاح کرده است. بر همین اساس در حالی که آینده  شرکت  به مخاطره افتاده است. از سوی دیگر ساختار صنعت پرداخت نیز به مورد تهدید قرار گرفته است وامکان نظارت و مدیریت موثر عملا غیر ممکن خواهد شد.

نکته مهم
 به نظر می رسد شرکت های پرداخت باید به نقطه ای برسند که هویت و ماهیت خود را برونسپاری نکنند.اما چگونه این امر  محقق خواهد شد و شرکت های پرداخت به این نقطه از خودشناسی و استقلال هویت دست پیدا می کنند  سوالی است که باید در آینده بررسی شود.اما خلاصه اینکه   شرکت های پرداخت باید به نقطه ای از اعتماد به نفس در بازار دست یابند که از دچار بودن به روزمرگی رهایی یابند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  +    =  26