سرانه شعب بانک‌ها در ایران

مدیر عامل بانک پاسارگاد گفت: سرانه تعداد شعب بانک‌ها در ایران به ازای هر یک میلیون نفر ۲۷۷ شعبه بانک، در انگلیس در سال ۲۰۱۲ ، ۲۲۲ شعبه و در ژاپن و آمریکا ۱۳۸ شعبه وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد امروز در بیست و ششمین همایش بانکداری اسلامی در تهران به سرانه تعداد شعب بانک‌ها، به ازای افراد اشاره کرد و گفت: در ایران به ازای هر یک میلیون نفر 277 شعبه بانک، در انگلیس در سال 2012 ، 222 شعبه و در ژاپن و آمریکا 138 شعبه وجود دارد.

وی ادامه داد: قطعا نظام بانکداری الکترونیکی کشورهای گفته شده پیشرفته‌تر از ما بوده و در مجموع نیز نسبت به افراد شعب کمتری داریم.

قاسمی به اثرات تحریم اشاره کرد و گفت: هزینه واردات افزایش یافت و ضمانت‌های ارزی متوقف شد به طوری که هیچ بانک خارجی حاضر نبود برای ما ضمانت‌نامه صادر کند. در بحث صادرات نیز خدمات فنی و مهندسی در بحث ضمانت‌نامه با مشکل مواجه شد، زیرا در کشورهای دیگر این ضمانت‌نامه‌ها پذیرفته نمی‌شد.
وی ادامه داد: وقتی ارزهای غیر معتبر جزء ذخایر بانک قرار گیرد ریسک آن بالا می‌رود، سال 92 و 93 سال سختی برای واردات بود زیرا مشکلات تامین ارز و چند نرخی بودن آن وجود داشت.

 مدیرعامل بانک پاسارگاد به دیگر اثرات تحریم اشاره کرد و یادآور شد: هزینه انتقال ارز که بانک‌های ایرانی را مجبور کرد که با نرخ‌های بالاتر ارز متعارف را خریداری کنند، همچنین از دیگر مباحث محدود شدن خریدهای مدت‌دار باعث بروز مشکلاتی برای نظام بانکی شد.

قاسمی با اشاره به اینکه چند سال پیش تصویب شد 49 درصد سهام شرکت‌های ایرانی را بتوانند خارجی‌ها خریداری کنند، گفت: این در حالی است که یک شرکت حقوقی تا 10 درصد سهام بانک را می تواند خریداری کند.

وی به موضوع نظارت بر فعالیت‌ بانک‌های خارجی اشاره کرد و گفت: تامین و نظارت در کنار اجرای مقررات و اجازه دادن بر فعالیت‌های بانکی خارج از کشور تحت نظارت بانک مرکزی و تاسیس شعبه یا کارگزاری در کنار تقویت همکاری‌ بین‌المللی، عضویت در بانک‌های جهانی،‌انتشار اوراق ارزی و همچنین داشتن استانداردهای حسابرسی بین‌المللی ضرورت‌ لازم برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  7  =