برنامه‌های بانک توسعه صادرات در پساتحریم

صالح آبادی اعلام کرد

مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره اثرات رفع تحریم با اشاره به این که این بانک مذاکرات خود را با کشورهای متعدد آغاز کرده است، گفت: توسعه خطوط اعتباری، امکان انجام نقل و انتقال وجوه، ایجاد ضمانت‌های ارزی برای صادرکنندگان خدمات، توسعه‌ پیمان‌های پولی دو جانبه، گشایش اعتبار اسنادی و همچنین افزایش تعداد کارگزاران بین‌المللی از جمله برنامه‌های این بانک در پساتحریم است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی صالح‌آبادی در نشست خبری امروز با اشاره به برنامه راه‌اندازی خط سوم برق ارمنستان اظهار کرد: سرمایه مورد نیاز برای این طرح 107 میلیون یورو است که بخشی از آن را تسهیلات بانک توسعه تجارت ارائه می‌دهد و قرار است تا اوایل سال 1396 این طرح کامل شود.
وی ادامه داد: ایجاد خط سوم برق ارمنستان کمک می‌کند که صادرات گاز به این کشور چند برابر شود و ظرفیت انتقال برق به ارمنستان نیز دو برابر خواهد شد.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات همچنین با اشاره به این که بانک طی سال گذشته 44 هزار میلیارد ریال تسهیلات ارائه داده است که این میزان نسبت به سال پیش از آن 16 درصد رشد دارد، عنوان کرد: همچنین بانک توسعه صادرات در 5 ماهه نخست امسال نیز 23 هزار میلیارد ریال تسهیلات ارائه کرده که این میزان تسهیلات شامل 60 درصد سرمایه در گردش و 40 درصد تسهیلات مربوط به طرح‌ها و پروژه‌ها است.
صالح‌آبادی با تاکید بر این که سیاست این بانک ارائه تسهیلات بیشتر به سرمایه در گردش و بنگاه‌های صادراتی است که ظرفیت خالی دارند، خاطرنشان کرد:‌مانده تسهیلات ما در پایان مرداد ماه 98 هزار میلیارد ریال است که این میزان نیز 10 درصد افزایش در مانده تسهیلات را نشان می‌دهد. 80 درصد از این میزان شامل ارز و 20 درصد آن ریالی است.
وی همچنین درباره سهم هر بخش از تسهیلات بانک توسعه صادرات اظهار کرد: ‌سهم کشاورزی و شیلات 6 درصد، صنعت و معدن 57 درصد، برق، آب و گاز 11 درصد، حمل و نقل 15 درصد، بازرگانی و خدمات 10 درصد بوده است.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات در ادامه با اشاره به این که این بانک در سراسر کشور به علاوه مناطق آزاد و مرزی 40 شعبه دارد، گفت: با توجه به این که تعداد شعبات این بانک کم است با بانک ملی و صادرات قراردادهایی امضاء کرده‌ایم که شعبات این بانک‌ها امکان وصول چک‌های بانک توسعه را داشته باشند.
صالح‌آبادی همچنین درباره شرایط جدید بعد از تحریم، خاطرنشان کرد:‌ بانک توسعه صادرات در حال حاضر مذاکرات خود را بانک‌های متعدد خارجی شروع کرده است که بتواند در پسا تحریم با آنها ارتباط داشته باشد بانک چین یکی از این بانکها است.
وی با اشاره به استفاده از خطوط اعتباری بانک‌های خارجی برای پروژه‌های کشور و منابع اعتباری نیز از جمله برنامه‌های این بانک است، عنوان کرد:‌ با استفاده از این خطوط اعتباری می‌توانیم صرفا متکی به منابع صندوق توسعه ملی نباشیم و از منابع خارجی برای پروژه بهره ببریم.
وی همچنین اظهار کرد:‌ بحث سوئیفت نیز در پسا تحریم مطرح می‌شود و به محض انجام توافق امکان اتصال سوئیفتی به بانکهای دیگر کشورها ایجاد خواهد شد.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات با اشاره به این که در پسا تحریم همه بانک‌ها امکان انتقال وجوه را خواهند شد،‌گفت:‌بنابراین تلاش می‌کنیم که با حداقل هزینه در پسا تحریم این کار را انجام دهیم تا به صادر کنندگان کمک شود.
صالح‌آبادی با اشاره به آزاد شدن وجوه بلوکه شده در خارج از کشور با برداشته شدن تحریم‌ها خاطرنشان کرد: پس از این که این وجوه آزاد شد تلاش می‌کنیم از آن برای صادرات استفاده کنیم و از این وجوه برای ایجاد ضمانت ارزی برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی استفاده خواهیم کرد چرا که بر اساس برآوردها ظرفیت صادرات خدماتی ایران 20 تا 25 میلیارد دلار است.
وی افزود:‌برای آن که پیمانکاران ایرانی بتوانند در پروژه‌های خارجی برنده شوند به ضمانتنامه مشارکت و حسن انجام کار نیاز دارند که ما این ضمانتنامه‌های ارزی را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.
وی همچنین با اشاره به این که توسعه پیمان‌های پولی دو جانبه و چند جانبه طبق برنامه ششم در دستور کار این بانک قرار دارد، گفت: علاوه بر آن تصمیم داریم بانکداری شرکتی را نیز پیگیری کنیم چرا که عمده مشتریان ما شرکتها هستند تا اشخاص حقیقی. این طرح تا پایان امسال در سه شعبه میرداماد، اراک و تبریز به صورت پایلوت اجرا خواهد شد.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر این که این بانک از سال 1386 تاکنون هیچ گونه افزایش سرمایه‌ای نداشته است، گفت: امیدواریم در بودجه سال آینده بتوانیم به نحو مناسب افزایش سرمایه به صورت نقدی دهیم.
صالح‌آبادی در ادامه با اشاره به این که طبق اساسنامه بانک توسعه صادرات پیش‌بینی شده است که این بانک به صادرکنندگان خوش حساب برای استفاده از تسهیلات سایر بانک‌ها ضمانت‌نامه ارائه دهد، تصریح کرد:‌با این حال این موضوع تاکنون اجرایی نشده است و ما تلاش می‌کنیم علاوه بر این ضمانتنامه برای مشتریانی که منابع سنگین مالی می‌خواهند، جهت انتشار اوراق مشارکت در سکوت در بازار سرمایه تضمین دهیم.
وی همچنین با اشاره به این که بانک توسعه صادرات پس از رفع تحریم‌ها امکان راه‌اندازی ال‌سی برای صادر کنندگان را خواهد داشت، گفت: میزان فعالیتهای ارزی ما به میزان سرمایه بستگی دارد و تا 12 برابر میزان سرمایه بانک می‌توانیم فعالیت ارزی داشته باشیم.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات همچنین با اشاره به این که این بانک تا پیش از تحریم با 400 کارگزار بین‌المللی مرتبط بوده است، گفت: پس از اجرای برجام تلاش می‌کنیم با کارگزاران بیشتری در کشورهای مختلف قرارداد ببندیم.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا کاهش میزان صادرات طی 5 ماهه نخست امسال ارتباطی با کاهش تسهیلات این بانک داشته است، تصریح کرد: تسهیلات بانک توسعه صادرات درصد کمی از کل صادرات کشور را پوشش می‌دهد بنابراین نمی‌تواند در این مورد چندان تاثیر گذار باشد.
صالح‌آبادی در ادامه با اشاره به این که میزان مطالبات معوق این بانک 16.2 درصد است، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از این مطالبات معوق، به تسهیلات به دولتهای خارجی برمی‌گردد که به خاطر محدودیتهای ارزی قادر به بازپرداخت نبوده‌اند. سودان، سریلانکا و تاجیکستان از جمله این کشورهای بدهکار هستند.
وی در ادامه درباره ادامه فعالیت بانک ایران و ونزوئلا پس از لغو تحریم‌ها با اشاره به این که این بانک حداقل سرمایه خود را طبق مجوز بانک مرکزی به 400 میلیارد تومان افزایش داده است، گفت‌: اگر چه این بانک همکاری چندانی با ونزوئلا نداشته است، اما بیشتر کارهای ارزی انجام داده است که تجربه‌های آن می‌تواند در پسا تحریم مورد استفاده قرار گیرد و در این مدت می‌تواند با کشورهای بیشتری ارتباط برقرار کند.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات درباره نحوه حمایت بانک توسعه صادرات از فعالیتهای دانش بنیان از ایجاد صندوقی با همکاری دانشگاه شریف خبر داد و گفت:‌ این صندوق برای حمایت از پروژه‌های دانش بنیان است که به همین منظور بانک توسعه یک خط اعتباری با سقف 10 میلیارد تومان برای تجاری سازی پروژه‌های این دسته از شرکتها اختصاص داده است.
وی در پایان درباره تسویه بدهی بدهکاران بانکی گفت:‌ بانک توسعه صادرات برای آن دسته از بدهکاران که خارج از کتاب ذخیره ارزی هستند، به صورت ارز بدهی‌های خود را پس می‌گیرند.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  ⁄    =  8