طلای جهانی برای صعود زور می‌زند

طلا در بازار جهانی با وجود آشفتگی اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخ های بهره آمریکا که تقاضا برای این فلز زرد را محدود کرده است، تحت فشار قرار دارد و برای جبران سقوط هفته گذشته به سختی تلاش می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 1134 دلار در مقایسه با 1133 دلار در روز جمعه معامله شد.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر پس از رشد یک درصدی در روز جمعه، تغییر چندانی نداشت و روز جاری 1133 دلار معامله شد.

استنلی فیشر، نایب رییس بانک مرکزی آمریکا روز جمعه در کنفرانس بانک مرکزی که در جکسون هال وایومینگ برگزار شد، اظهار کرد نوسان اخیر بازارهای جهانی احتمالا کمتر می‌شود و راه را برای افزایش نرخ‌های بهره هموار می‌کند. اظهارات مذکور انتظارات را برای افزایش نرخ‌های بهره بالاتر برد.

نرخ‌های بهره بالاتر از ارزش دلار پشتیبانی کرده و قیمت طلا را که دارایی بدون بازده به شمار می‌رود، تحت فشار قرار می‌دهد.

سقوط شدید بازارهای بورس جهان طی هفته گذشته تاثیر چندانی برای جذب دوباره خریداران به بازار طلا نداشت و این فلز ارزشمند به جای صعود با چهار کاهش روزانه متوالی روبرو شد و هفته گذشته را با 2.2 درصد کاهش به پایان رساند. سرمایه گذاران به جذابیت طلا به عنوان پناهگاه مطمئن سرمایه بی‌اعتنا شده و در عوض به دورنمای افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا معطوف شده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سرمایه گذاران طلا که برای نخستین بار در آوریل سال 2013 روند نزولی خود را آغاز کرد، دو سال گذشته سال دشواری را پشت سرگذاشتند و از آن زمان بیش از 52 میلیارد دلار از ارزش صندوقهای سرمایه گذاری طلا کاسته شده است.

استفن واکر از موسسه آر بی سی کپیتال مارکتس که در میان پیش بینی کنندگان سه ماهه گذشته صحیح‌ترین پیش بینی را داشته است، انتظار دارد قیمت طلا در سال 2015 ضعیف باقی بماند و قیمت مورد پیش بینی برای هر اونس طلا در نیمه دوم امسال را 13 درصد کاهش داد و 1125 دلار برآورد کرده است.

معامله گران طلا در پی سقوط هفته گذشته بازارهای مالی جهان احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست سپتامبر بانک مرکزی آمریکا را 38 درصد ارزیابی کردند که پایین‌تر از 48 درصد در دو هفته پیش است. بعضی از تحلیلگران اکنون پیش بینی می کنند زمان احتمالی افزایش نرخهای بهره اکتبر باشد. طلا در فاصله دسامبر سال 2008 تا ژوئن سال 2011 که بانک مرکزی آمریکا برای تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی این کشور نرخهای بهره را نزدیک صفر رساند، 70 درصد صعود کرد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم با 1.3 درصد کاهش، به 580 دلار رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.3 درصد کاهش، به 14.5553 دلار رسید در حالیکه هر اونس پلاتین با یک درصد کاهش، 1007 دلار بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  ⁄    =  10