فناوری های مالی برای بانکها فرصت یا تهدید است/نظرخواهی از ۲۵مدیر ارشد بانک

شرکت تحقیقاتی Accenture آینده فینتک و بانکداری را بررسی کرد:

سرمایه گذاری های جهانی در فینتک (تکنولوژی های مالی) از رقم 4.05 میلیارد دلار در سال 2013 به 12.2 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است./با توجه به مطالعه ای که بر روی 25 مدیر ارشد بانک ها انجام گرفت؛ 72 درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه، احساس می کنند بانک آن ها رویکردی فرصت طلبانه برای رویارویی با نوآوری های دیجیتال در پیش گرفته است /در میان شرکت کنندگان در این مطالعه، چهار پنجم از افراد اذعان داشتند که بانک آن ها در مورد مهارت ها و فرهنگ های مورد نیاز حداقل ها را دارد و در زمینه تجهیزات عصر دیجیتال بسیار ضعیف عمل کرده است/ سرمایه گذاری های عظیم انجام گرفته در حوزه فناوری های مالی، نشان می دهد که تحول دیجیتال پیشرفته ای در سرویس های مالی روی می دهد و این برای بانک ها هم فرصت است و هم تهدید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  براساس گزارش جدیدی از سوی شرکت تحقیقاتی Accenture، با عنوان «آینده فینتک و بانکداری»؛ با وجود این که هزینه های نوآوری و سرویس های مالی به سرعت افزایش می یابند، بسیاری از بانک ها هنوز درباره اجرا و به کارگیری تکنولوژی های جدید نگرانی هایی دارند و احساس می کنند سازمان از هم گسسته آن ها در این مسیر قرار گرفته است.

سرمایه گذاری های جهانی در فینتک (تکنولوژی های مالی) از رقم 4.05 میلیارد دلار در سال 2013 به 12.2 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است. اروپا در کل جهان سریعترین رشد را در میزان سرمایه گذاری های فینتک داشته است. البته با توجه به مطالعه ای که بر روی 25 مدیر ارشد بانک ها انجام گرفت؛ 72 درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه، احساس می کنند بانک آن ها رویکردی فرصت طلبانه برای رویارویی با نوآوری های دیجیتال در پیش گرفته است و 40 درصد معتقدند زمانی که صرف به کارگیری تکنولوژی های جدید در بانک آن ها می شود، بسیار کند است و این موضوع بر توانایی آن ها برای درک ارزش ها تاثیر منفی دارد و یا اینکه اصلا هیچ مزیت خالصی ندارد.

از همه بدتر این که؛ اکثریت افراد معتقدند هیچ کدام از مهارت ها و فرهنگ های مورد نیاز برای موفقیت در عصر دیجیتال را ندارند. در میان شرکت کنندگان در این مطالعه، چهار پنجم از افراد اذعان داشتند که بانک آن ها در مورد مهارت ها و فرهنگ های مورد نیاز حداقل ها را دارد و در زمینه تجهیزات عصر دیجیتال بسیار ضعیف عمل کرده است. علاوه بر این، اگرچه، 80 درصد از افراد، همکاری با استارتاپ ها را روش ارزشمندی برای تزریق ایده های جدید به کسب و کار خود می دانند، 56 درصد نیز مدعی هستند که فرهنگ سازمانی آن ها نیازمند تغییر است و در حال حاضر آمادگی همکاری مؤثر با استارتاپ ها را ندارند. 44 درصد از مدیران اجرایی مورد مطالعه، اذعان داشتند که بانک های آن ها به اندازه کافی بر تکنولوژی های نوآورانه سرمایه گذاری نمی کند. فقط نیمی از افراد گفتند بانک های آن ها رویکرد استراتژیکی برای جایگزین کردن کلیه تکنولوژی ها در پیش گرفته است.

با این حال، سطح کلی سرمایه گذاری های حوزه فینتک در حال افزایش است. در ایالات متحده، بر حسب مناطق مختلف، میزان سرمایه گذاری در این حوزه در حدود 10 میلیارد دلار است. اروپا بیشترین نرخ رشد را تجربه کرده و با رشد 215 درصدی در سال 2014، در حدود 1.48 میلیارد دلار در فناوری های مالی سرمایه گذاری کرده است. از آن جا که سرمایه گذاری در کشورهای انگلستان و ایرلند از 264 میلیون دلار در سال 2013 به 623 میلیون دلار در 2014 رسیده است، این دوکشور، بیش از دو پنجم (42 درصد) از مجموع سرمایه گذاری های اروپا را به خود اختصاص داده اند. در سایر مناطق اروپا نیز، سطح قابل توجهی از سرمایه گذاری در تکنولوژی های مالی مشاهده شده است. در سال 2014، کشورهای اسکاندیناوی (345 میلیون دلار)، هلند (306 میلیون دلار) و آلمان (82 میلیون دلار) سرمایه گذاری کرده اند.

اکثریت (72 درصد) شرکت کنندگان در این مطالعه، انتظار دارند بانک آن ها در دو سال آینده، سرمایه گذاری خود در زمینه فناوری های مالی را افزایش دهد. 56 درصد از افراد گفتند بانک آن ها نوآوری های موجود را کاوش می کند. تخصص ها، دارایی ها و سرمایه خود را در اختیار نوآوران خارج از سازمان قرار می دهد تا در خلق ایده های جدید، به آن ها کمک کنند و زمینه ها و فرصت های جدید رشد را بهتر شناسایی کنند. 32 درصد از افراد، اعلام کردند که بانک آن ها در دو سال آینده یک بازوی سرمایه گذاری جدید ایجاد خواهد کرد.

ژولین اسکان، مدیر ارشد شرکت تحقیقاتی Accenture با نظارت بر آزمایشگاه نوآوری های مالی لندن، اذغان داشت: « سرمایه گذاری های عظیم انجام گرفته در حوزه فناوری های مالی، نشان می دهد که تحول دیجیتال پیشرفته ای در سرویس های مالی روی می دهد و این برای بانک ها هم فرصت است و هم تهدید. فینتک رقیبان و استارتاپ های جدید را توانمندتر می سازد و آن ها می توانند به کسب و کار بانکی وارد شوند. این موضوع در ایجاد محصولات بانکی و ارائه سرویس های جدید به مشتریان به کمک بانک ها می آید و همکاری فزاینده ای میان بانک های سنتی و استارتاپ های مبتکر و هم چنین کسب و کارهای تکنولوژی ایجاد خواهد کرد. بنابراین مدل های کسب و کاری جدید و جریان های درآمدزایی متفاوتی ایجاد خواهد شد.»
هم چنین این گزارش نشان می دهد که بانک ها از همکاری با همتایان و مؤسسات خارج از صنعت نیز استقبال می کنند تا بتوانند تکنولوژی های نوآورانه و مؤثرتری ارائه کنند. تقریبا همه شرکت کنندگان در این مطالعه برای این همکاری مشتاق هستند.

علاوه بر این، 60 درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند که با به خطر انداختن درآمد فعلی خود برای رسیدن به مدل های کسب و کار جدید اقدام می کنند. علیرغم سال ها مذاکره درباره تهدیدهای زمان های گذار به مرحله جدید که از سوی رقیبان جدیدی مانند Alibaba، Google، Facebook، Amazon، Paypal و سایرین صورت می گیرد، سه پنجم از شرکت کنندگان در این مطالعه معتقدند بانک ها و رقیبان جدید باید در کنار یکدیگر و ارائه خدمات متمایز به رقابت بپردازند و بانک ها بازیگران جدید این عرصه خواهند شد.
ریچارد لامب، مدیر اجرایی گروه سرویس های مالی در Accenture می گوید: « بانک ها شروع به تحقق بخشیدن به پتانسیل های کامل تکنولوژی های دیجیتال و پتانسیل تحول صنعت بانکداری کرده اند . رهبران، تشخیص می دهند که دیجیتالی شدن معنایی فراتر از کانال ها و فرایندهای نوآوری دارد. هم چنین مرزهای صنعت را از بین می برد و فرصت هایی برای مدل های کسب و کاری جدید و رقیبان جدید ایجاد می کند. بنابراین، بانک ها هیچ انتخابی ندارند؛ مگر این که برای مرتبط ماندن با مشتریان خود مبتکر و خلاق باشند. هم اکنون بسیاری از بانک ها از ایده های جدید و نوآوری ها، همکاری ها و سرمایه گذاری فینتک استقبال می کنند و حتی آماده قربانی کردن جریان درآمدزایی فعلی به منظور حرکت به سوی کسب و کارهای جدید هستند. اما بانک ها باید در این امر سریع تر و زیرک تر پیش بروند و فرهنگ کارآفرینانه خود را تقویت کنند تا بتوانند به طور مؤثر رقابت کرده و نیازهای مشتریان را برطرف کنند.»

این گزارش حاوی یافته هایی است که در سومین مراسم سالانه «روز سرمایه گذار» در آزمایشگاه فینتک لندن برگزار شد. رویدادی سالانه که توسط شرکت Accenture در سال 2012 راه اندازی شد.  این رویداد، همکاری میان Accenture و مؤسسات مالی را بیشتر کرد و توسط شهردار شهر لندن نیز پشتیبانی می شود.

از زمان راه اندازی آزمایشگاه نوآوری های لندن، 14 شرکت این برنامه را با موفقیت طی کرده اند و بیش از 35 میلیون دلار در سرمایه گذاری های جدید به دست آورده اند. 50 قرارداد کسب و کار با بانک ها منعقد شده است و درآمدزایی ها تا 170 درصد افزایش یافته است. در سال 2014، شرکت Accenture آزمایشگاه نوآوری آسیا-اقیانوسیه را نیز در هنگ کنگ و آزمایشگاه نوآوری دوبلین را نیز در ایرلند برپا کرد.
ترجمه سمانه سمیعی
منبع:بانکداری آینده

منبع : http://www.bankingtech.com/287492/banks-scramble-to-keep-up-with-digital-race-for-pace/

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  28