ناگهان احتمال جنگ ارزی کم شد

بانک مرکزی که در گزارش هفته پیش تحولات بازار جهانی ارز از احتمال آغاز جنگ ارزی خبر داده بود، در گزارش هفته جاری اعلام کرد احتمال جنگ ارزی کم‌رنگ شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک نتایج بررسی بانک مرکزی از بازار ارزهای عمده در هفته منتهی به 23 اوت 2015 ــ اول شهریور 94 نشان می‌دهد که در روزهای ابتدایی هفته گذشته دلار آمریکا تقویت شده است.

اما از روز چهارشنبه به بعد ارزش دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای عمده کاهش یافت. علت تضعیف دلار کمرنگ شدن احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر بود.

بر همین اساس، متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر ین، یورو، فرانک و پوند به‌ترتیب 0.75، 0.67، 1.49 و 0.35 درصد تضعیف شد.

به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، در هفته گذشته هر یورو در محدده 1.1389 ــ 1.1025 دلار و هر پوند در محدوده 1.5691 ــ 1.5586 دلار در نوسان بود. همچنین هر دلار نیز در دامنه 124.41 ــ 122.05 ین متغیر بود.

عوامل تقویت دلار در مقابل اسعار عبارتند از کمرنگ شدن احتمال جنگ ارزی و اخبار مثبت بازار مستغلات ایالات متحده، ضمن آنکه عوامل تضعیف دلار در مقابل اسعار نیز انتشار صورت‌جلسه فدرال رزرو، کم شدن احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه سپتامبر و نگرانی در مورد رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی به‌دلیل ضعف فعالیت‌های کارخانه‌ای چین اعلام شده است.

مشروح نوسانات روزانه بازار ارزهای عمده در هفته گذشته را در ادامه بخوانید؛

ارزش دلار آمریکا روز دوشنبه در برابر سبدی از ارزهای عمده افزایش یافت. این سومین روز معاملاتی پیاپی بود که دلار آمریکا تقویت می‌شد. این رشد از آن رو رخ داد که معامله‌گران بیشتر در پی اخبار مربوط به افزایش نرخ بهره آمریکا بودند و نگرانی در مورد جنگ ارزی که چین آغازگر آن بود، به‌طور چشمگیری کاهش یافت. عدم تضعیف بیشتر یوان توسط بانک مرکزی چین، این گمانه را بین بازیگران بازار تقویت کرد که دیگر در چند هفته آتی، خبری از کاهش ارزش یوان و واکنش احتمالی از سوی دیگر بانک‌های مرکزی نیست.

روز سه‌شنبه، ارزش دلار آمریکا در برابر یورو تقویت شد. اخبار مثبت از بازار مستغلات ایالات متحده به گمانه‌زنی در مورد افزایش زودهنگام نرخ بهره فدرال رزرو دامن زد و از همین رو دلار آمریکا بالا رفت. البته با وجود افت شدید بازار سهام چین و روی آوردن معامله‌گران به ارزهای امن مانند ین ژاپن و فرانک سوئیس، ارزش دلار آمریکا در برابر این ارزها افت کرد. درحالی که در معاملات اولیه روز، شاخص دلار آمریکا افت کرده بود، با انتشار آمار بازار مستغلات ایالات متحده، شاخص دلار آمریکا رشد 0.2درصدی را ثبت کرد.

روز چهارشنبه، انتشار صورت‌جلسه روزهای 28 و 29 ژوئیه فدرال رزرو موجب شد تا معامله‌گران از انتظارات خود مبنی بر افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر عقب‌گرد داشته باشند. از همین رو، دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای عمده تضعیف شد. این صورت‌جلسه نشان داد که تنها یک عضو کمیته بازار باز فدرال رزرو حاضر به افزایش نرخ بهره است. البته دیگر اعضای کمیته نیز معترف بوده‌اند که بهبود در بازار نیروی کار و شرایط اقتصادی، ایالات متحده را آرام آرام برای افزایش نرخ بهره پس از قریب یک دهه آماده می‌کند. در این روز شاخص دلار آمریکا به‌میزان 0.7 درصد کاهش داشت.

روز پنجشنبه، همانند روز معاملاتی قبل، ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو کاهش یافت، زیرا انتظار از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر کمرنگ‌تر از گذشته شد. در این روز ارزش هر یورو با افزایش بیش از یک درصد، به 1.12 دلار آمریکا رسید. بازار اوراق قرضه آمریکا و نرخ بهره کوتاه‌مدت در این بازار حکایت از آن داشت که معامله‌گران احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را یک‌سوم می‌دانستند درحالی که در هفته قبل از آن این احتمال 48 درصد بود. شاخص دلار آمریکا در این روز با 0.35 درصد افت مواجه بود.

روز جمعه، با انتشار آمار ضعیف کارخانه‌ای در چین، ارزش دلار آمریکا باز هم در برابر یورو تضعیف شد، زیرا این آمار به نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصاد جهانی دامن زد و باعث شد تا بار دیگر معامله‌گران از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه آتی میلادی ناامید شوند. در این روز شاخص دلار آمریکا یک درصد از ارزش خود را از دست داد و به سطح روز 30 ماه ژوئن رسید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1