صاعقه داده‌های گوگل را پاک کرد

گوگل اعلام کرد داده‌های موجود روی دیسک‌های حافظه یکی از مراکز داده‌هایش در بلژیک به دلیل اصابت چهار صاعقه به شبکه برق محلی به کلی از بین رفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک گوگل اعلام کرد داده‌های موجود روی دیسک‌های حافظه یکی از مراکز داده‌هایش در بلژیک به دلیل اصابت چهار صاعقه به شبکه برق محلی به کلی از بین رفته‌اند.

براساس گزارش BBC، درپي اين رويداد برخي از كاربران درسترسي به فايل‌ها و اطلاعاتشان را از دست دادند. با اين‌همه پس از گذشت مدتي امكان دسترسي به اطلاعات چند ديسك حافظه در اين مركز داده‌ها براي كاربران امكان‌پذير شد.

به طور كلي،‌ مراكز داده‌ها نسبت به ديگر ساختمان‌ها به محافظت بيشتري در برابر صاعقه نيازمندند. گوگل اعلام كرده صاعقه‌ها مستقيما مركز داده‌هايش را مورد اصابت قرار نداده،‌بلكه سيستم شبكه برق‌رساني محلي را تحت تاثير خود قرار داده‌است و كاربران تنها با استفاده از فناوري‌هاي پشتيبان توانسته‌اند اطلاعات پاك‌شده را دوباره احيا كنند.

اگرچه برخورد چهارصاعقه پشت‌سرهم پديده‌اي غيرمنتظره به شمار مي‌رود، اما صاعقه‌ها براي مخرب بودن حتمن نبايد يك نقطه مشخص را مورد اصابت قرار دهند. به گفته مارتين گيل مدير مركز خدمات محافظت در برابر صاعقه اوريون صاعقه مي‌تواند از فاصله دور  به كابل‌هاي ارتباطاتي و يا برق‌رساني متصل به يك ساختمان برخورد كرده و منجر به بروز اختلال در توزيع برق يا برقراري ارتباط شود.

موتور محاسباتي گوگل GCE به كاربران امكان مي‌دهد تا داده‌هاي خود را در رايانه‌هاي مجازي سيستم ابري ذخيره‌سازي و فعال سازند. هنوز مشخص نيست كدام كاربران تحت تاثير اين صاعقه‌‌زدگي قرار گرفته‌اند اما گوگل در بيانيه‌اي آنلاين اعلام كرد اطلاعات از دست رفته 0.000001 درصد از كل اطلاعاتي بوده كه در اين مركز ذخيره‌سازي شده‌است. در اين بيانيه آمده‌است اگرچه سيستم خودكار كمكي به سرعت شبكه برق را احيا كرده و سيستم‌هاي ذخيره‌سازي به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه از پشتيباني باتري برخوردارند، اما برخي از اطلاعاتي كه به تازگي در اين مركز ثبت شده تحت تاثير قطعي برق قرار گرفته‌اند./همشهری آنلاین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

60  ⁄  6  =