مشکلات پرداخت LC رفع می‌شود

رئیس‌ کل بانک مرکزی خبر داد

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تقاضای تاسیس بانک خارجی در ایران گفت: هم‌اکنون طبق قانون، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند تا 40 درصد سهامدار بانک‌ها باشد اما به دنبال این هستیم این محدودیت برای سرمایه‌گذاران خارجی رفع شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ولی‌الله سیف در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به شرایط به وجود آمده بعداز توافق هسته‌ای اظهار داشت: یکی از برنامه‌های دولت ‌که آقای رئیس جمهور هم بر آن تاکید کردند، دستیابی به تورم تک رقمی است که تحقق آن البته کار بسیار سختی است.

وی با بیان اینکه نظام بانکی هم‌اکنون شرایط خاصی دارد، افزود: تامین مالی کشور نزدیک به 90 درصد از طریق نظام بانکی انجام می‌‌شود و سقف تامین در بازار سرمایه پایین است. در سال‌های اخیر اقداماتی در جهت افزایش تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام گرفته اما همچنان بخش عمده تامین مالی بر دوش نظام بانکی است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه مسائل دیگری از جمله بدهی دولت به نظام بانکی منابع بانک‌ها را محدود کرده است، افزود: برای کاهش بدهی دولت به نظام بانکی اقداماتی که در دست اجراست و امیدواریم به تدریج بدهی دولت به بانک‌ها به صفر برسد.

وی اضافه کرد: خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری برنامه دیگری است که هم‌اکنون در حال اجرا است و یکی از دغدغه‌های ما برای امکان پرداخت تسهیلات بیشتر به تولید، حذف تبصره‌های تشکیلات تکلیفی برای نظام بانکی در بودجه‌های سالیانه است به طوری که نظام بانکی بتواند همه منابع خود را به بخش اقتصاد تزریق کند.

وی تصریح کرد: با همه اینها باز هم نباید انتظار داشت که نظام بانکی همه تقاضاها را پوشش دهد چراکه باز هم منابع در مقایسه با تقاضا در برابر منابع بانکی محدود است. به همین دلیل نظام بانکی باید حق تسهیلات را اولویت‌بندی کند و بخش‌هایی باید در اولویت قرار گیرند که از ارزش افزوده بیشتری برخوردار بوده و رشد اقتصادی را افزایش دهد.

رئیس‌کل بانک مرکزی ضعف ساختاری نظام بانکی را مشکل دیگر تامین مالی دانست و گفت: ساختار نظام بانکی معیوب است به طوری که تنها در بخش سرمایه‌ بانک‌ها نرخ کفایت سرمایه 4 درصد است؛ سالم‌سازی در بازسازی ساختار مالی بانک‌ها یکی از برنامه‌های جدی بانک مرکزی است.

وی با اشاره به فضای جدید به وجود آمده برای سرمایه‌گذاری خارجی گفت: برای ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاری نیاز به یک بستر قوی بانکی داریم اما با توجه به تحریم‌ها بیش از 10 سال است که بانک‌های کشور با ارتباط بین‌المللی بانک‌های جهان نداشته‌اند و همین مسئله موجب عقب‌ماندگی نظام بانکی از تحولات جدید است.

وی تصریح کرد: برای از بین بردن این شکاف کمیته بانکی برنامه جامع اقدام مشترک در بانک مرکزی راه‌اندازی شده تا بانک‌ها را با شرایط جدید بانکی و مسائل روز آشنا کنیم.

رئیس بانک مرکزی در مورد امکان تضعیف و فعالیت بانک‌های خارجی در ایران گفت: هم‌اکنون طبق قانون بانک‌های خارجی در مناطق آزاد تا صددرصد می‌توانند سهامدار بانکم باشند و در واقع بانک خارجی تاسیس کنند و در سرزمین اصلی می‌توانند شعبه تاسیس کنند اما برای تاسیس بانک خارجی در ایران سهم سرمایه‌گذار خارجی باید حداکثر 40 درصد باشد. البته سرمایه‌گذاران خارجی همکاری با سرمایه‌گذاران داخلی را ترجیح می‌دهند اما ما در صدد هستیم که با ارائه پیشنهاداتی که دولت محدودیت تاسیس بانک خارجی در کشور را رفع کنیم. 

سیف با اشاره به پیشنهاد فعال شدن کارت اعتباری در کشور توسط اعضای اتاق بازرگانی اظهار داشت: قطعا گسترش کارت اعتباری موجب تقویت تقاضا خواهد شد و به نظر می‌رسد برای ایجاد رونق اقتصادی باید به تقاضا هم توجه کرد. به همین دلیل دستورالعمل کارت اعتباری در قالب عقد مرابحه تدوین شده و عملیاتی خواهد شد.

وی در خصوص مشکلات گشایش السی گفت: اگر مواردی در این باره مشاهده می‌کنید به بانک مرکزی اطلاع دهید و ما حتما این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی همچنین در مورد کاهش نرخ السی از 30 درصد به 10 درصد اظهار داشت: این کار حتما باید انجام شود زیرا روابط تعیین شده برای السی که هم‌اکنون در حال اجراست در فضای تحریم تدوین شده بود و با توجه به اینکه شبکه کارگزاری وجود نداشت اگر با نرخ پایین گشایش السی می‌کردیم منابع زیادی درگیر واردات می‌شد. 

وی تاکید کرد: حتما بعد از اتصال شبکه کارگزاری بانکی روابط جدید برای السی تدوین و نرخ آن کاهش خواهد یافت.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص بدهی بدهکاران ارزی و نحوه  تسویه آن گفت: براساس آیین‌نامه ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر بدهکاران ارزی که تا قبل از 4 مهرماه سال 91 (قبل از تشکیل مرکز مبادلات ارزی) براساس نرخ 1226 تومان تسویه ارزی می‌کنند و البته این نرخ در کنار سود 20 درصد که نرخ حداقل برای سود بانکی است جمع شده و در ظرف زمانی مشخص شده (حداکثر 3 ماه آینده) قابل تسویه با شبکه بانکی است.

سیف درباره تک نرخی کردن ارز گفت: قطعا یکی از برنامه‌های ما تک‌ نرخی کردن ارز است اما در غیاب کارگزاری بانکی بین‌المللی نمی‌توان این سیاست را با موفقیت پیش برد و ممکن است تک نرخی کردن ارز یک اقدام شکننده باشد. 

وی ادامه داد: الان با توجه به تفاهم به وجود‌ آمده به تدریج روابط کارگزاری بانکی ایجاد خواهد شد و منابع ارزی تقویت می‌شود؛ 6 ماه بعد از اجرای توافق برجام برنامه تک نرخی کردن ارز عملیاتی خواهد شد.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه بعداز تک نرخی کردن ارز نظام ارزی کشور شناور مدیریت شده است، گفت: بانک مرکزی نرخی برای ارز تعیین نخواهد کرد و نرخ ارز براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود اما بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد عده‌ای با هدف ثبت بازی نرخ‌های کاذب در بازار به وجود بیاورند.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد یکی از نتایج اجرای این سیاست است که پیش‌نیاز توسعه کشور خواهد بود.

منبع:فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =