به تورم تک رقمی پایداردست خواهیم یافت/به فابیوس گفتم ما دنبال تکنولوژی هستیم نه کالا

روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی:

به مردم گفتیم تورم را در پایان سال ۹۲ به ۲۵ درصد کاهش می دهیم که به ۱۵ درصد رسید و گفتیم در سال ۹۳ نیز به رشد ۳ درصدی اقتصادی می رسیم و رسیدیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک رئیس جمهور با بیان اینکه آنچه که در مذاکرات هسته ای بدست آوردیم بیش از آن است که ۲ سال پیش فکر می کردیم، گفت: اگر مقاومت ملت نبود ما پیروز نمی شدیم.

حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیسجمهور، امشب در گفتگوی مستقیم تلویزیونی با مردم از شبکه اول سیما با بیان اینکه باید به خاطر ایستادگی، صبوری و مقاومت ملت ایران به آنها خسته نباشید بگویم، اظهار داشت: همچنین باید به خاطر موفقیت‌های بزرگ آنها در تاریخ بعد از انقلاب و در دفاع مقدس و در مذاکرات هسته‌ای اخیر به آنها تبریک بگویم.

رئیسجمهور با طرح این سئوال که چرا ما مذاکره را انتخاب کردیم و آن را جدی دانستیم، ادامه داد: آنچه من در رقابت‌های انتخاباتی فکر می‌کردم این بود که ملت ایران در صحنه‌های مختلف موفق بوده و امکان شکست یا تسلیم آن وجود ندارد؛ همان وقت هم گفتم که پیروزی در سایه حمایت مردم، هدایت رهبری و تدبیر دولت امکان‌پذیر است.

وی افزود: در گام اول دیدیم که مذاکره می‌تواند موفق باشد، اما شرایط موفقیت آن را یک ملت و یک رهبر و همه دست‌اندرکاران باید فراهم کنند، اگر مردم ایستادگی نمیکردند حتما پیروز نبودیم.

روحانی گفت: کار دانشمندان ما یک دستاورد بود؛ اگر ما در زنجیره‌های مختلف ناموفق بودیم و در ساخت رآکتور موفق نبودیم، معنایی نداشت که دنیا با ما صحبت کند.

رئیسجمهور در ادامه با بیان اینکه در دو سال اخیر چند سرمایه مهم به صحنه آمد، اظهار داشت: مهمترین سرمایه، حضور ۷۳ درصدی مردم ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری بود؛ انتخابات دو سال گذشته یک رفراندوم درباره نوع رفتار با دنیا بود.

وی خاطرنشان کرد: ۷۷۷ روز پیش (گفتگوی ویژه خبری در رقابت‌های انتخاباتی ۹۲) گفتم که درشت‌گویی پیروز نمی‌شود، درست‌گویی پیروز می‌شود و ما آن را انتخاب کردیم.

رئیسجمهور ادامه داد: یک ماه بعد از انتخابات ریاستجمهوری من به نیویورک رفتم و در مجمع عمومی سازمان ملل، موضوع «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» را پیشنهاد کردم که بعد از چند ماه مورد تصویب دولت‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفت.

روحانی تصریح کرد: آن دیدارها در سازمان ملل فضای تعامل را به اوج رساند و اولین دیدار وزیر خارجه ایران و وزرای خارجه ۱+۵ در نیویورک انجام شد که اولین قدم برای مذاکره بود.

وی با بیان اینکه در محضر ملت ایران که صاحب اختیار این کشور هستند، اغراق نمی‌کنم، ادامه داد: اما دستاورد امروز بیش از تصور دیروز است؛ در واقع آنچه امروز به دست آورده‌ایم بیش از آن مقداری است که دو سال پیش من فکر می‌کردم.

روحانی تصریح کرد: این موفقیت از آن ملت ایران و موفقیت هدایت‌های مقام معظم رهبری و از همه مهمتر به خاطر توجهات حضرت ولی‌عصر (عج) و در نهایت فداکاری، هنر و دانش لازم بوده است که مذاکره‌کنندگان ما داشته‌اند و موفق شدند که در مقصد اول این کار را به سرانجام برسانند و من امید دارم که این راه را به خوبی ادامه می‌دهیم.

رئیس‌جمهور در ادامه و در پاسخ به سئوال مجری برنامه درباره قابل اعتماد نبودن طرف‌های مقابل و سابقه عهدشکنی آنها، گفت: ما با هر کشوری که مذاکره می‌کنیم بر مبنای چارچوب و اهداف مشخصی است و قدم به قدم مذاکره برای آن کسی که فن مذاکره را بلد است، قابل سنجش است.

وی گفت: البته برخی طرف‌های مقابل کسانی هستند که ملت ایران به آنها اعتماد ندارند و خصومت آنها با ملت ایران همچنان ادامه دارد، اما معنای این مسئله آن نیست که نمی‌توان درباره مسائل مهم جهان با آنها مذاکره کرد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: بنابراین این مسئله منافات ندارد که کشوری دوست ما نباشد، اما درباره مسائل مهم جهانی با آنها مذاکره کنیم؛ هیچ‌کس نمی‌تواند درباره چگونگی اعتماد به طرف مقابل مطمئن صحبت کند و نمی‌توان گفت که اعتماد صددرصدی است.

روحانی ادامه داد: ۶ قدرت بزرگ با ما مذاکره داشتند و ما در توافق ژنو در آذر ۹۲ تا امروز که ادامه دارد، در عمل آنها را آزمایش کرده‌ایم؛ ما عمل کردیم و آنها نیز عمل کردند، آنها برخی از تحریم‌ها را رفع کردند و ما نیز برخی محدودیت‌ها را قبول کردیم.

وی با بیان اینکه توافق اخیر یک توافق ۱۰ ساله  و ۵ برابر مدت توافق ژنو است، تصریح کرد: اگر یک پنجم مدت توافق امروز را تاکنون انجام داده‌ایم، این می‌تواند علامتی باشد که بقیه را هم می‌توانیم انجام دهیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به وجود دو تفکر تسلیم در برابر دنیا یا شکست دادن دنیا، گفت: این تفکر منطقی نیست و راه تعامل سازنده و در چارچوب منافع ملی و به صورت برد- برد نیز وجود دارد.

روحانی خاطرنشان کرد: همیشه معتقد بوده‌ام که برد-باخت نه شدنی است و نه پایدار می‌ماند. تعامل باید برد- برد باشد که هر دو طرف به اهداف خود دست یافته باشند.

اعتماد صد درصد به طرف غربی نداریم

رئیس جمهور گفت: ما نمی توانیم بگوییم که اعتماد صد درصد به طرف غربی داریم اما می توانیم مکانیزمی برای توافق در نظر بگیریم که در نهایت هیچ کدام ضرر نکنیم و بتوانم توافق را ادامه بدهیم.

وی با اشاره به تجربه اجرای توافقنامه ژنو گفت: امیدواریم اجرای توافق اخیر نیز خوب پیش برود و انشاالله توافق اجرایی شود و مردم ثمره توافق را ببینند.

طرف مقابل احساس می کند ما را از بمب اتم بازداشته است

روحانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه غرب مدعی است که ثمره مذاکرات این بود که ایران بمب اتم را فروخت و تلاش کرد امنیت را بخرد و برخی در داخل کشور معتقدند اگر زمینه بازرسی ها با توجه به برجام فراهم شود مثل مین هایی است که پیش روی سیستم دفاعی کشور گذاشته اند، گفت: طرف مقابل ما احساس می کند ما را از بمب اتم بازداشته اند و پیروزی خود را در این امر می داند.

غرب مدعی است بین ایران و بمب اتم یک سال فاصله انداخته/ این اظهارت توهم است

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: طرف غربی مدعی است که ما با توافق کاری کرده ایم که بین ایران و بمب اتم یک سال فاصله بیفتد. این اظهارات خیال پردازی و توهم است.

روحانی به بررسی تاریخی این موضوع پرداخت و گفت: طرف مقابل احساس می کرد ما بدنبال بمب اتم هستیم دلیش این بود که در نمونه برداری اولیه در سال ۸۲ به این نتیجه رسیدند که در ایران آثاری وجود دارد که نشان می دهد غنی سازی بالاتر از ۷۰ درصد در داخل انجام شده است که این نکته برای ما هم عجیب بود و علت را نمی دانستیم.

وی افزود: دلیلش این بود ما سانتریفیوژهای دست دوم خریده بودیم که با آنها در کشورهای دیگر غنی سازی بالای ۷۰ درصد شده بود. بازرسان آژانس به آن کشور رفتند و بازرسی کردند و قضیه روشن شد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما اساسا دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم گفت: آن زمان که صدام با سلاح شیمیایی علیه ما حمله کرد ما از سلاح شیمیایی استفاده نکردیم.

روحانی با تاکید بر اینکه ملت ایران شرافتمندانه دفاع می کند گفت:خلبانی درزمان جنگ رفته بود پل استراتژیکی را در عراق بزند، دیر کرد، ما نگران شدیم پس از بازگشت علت را جویا شدیم. به گفته وی هنگامی که می خواسته پل را بزند ماشین سواری از روی پل رد می شده بنابراین خلبان یک دور زده و پس از خالی شدن پل اقدام به شلیک کرده است.

بر اساس فتوای رهبری ساخت سلاح شیمیایی حرام است

وی با تاکید بر اینکه جنگ ما نیز جنگ شرافتندانه ای بود گفت: بر اساس فتوای مقام معظم رهبری ساخت و نگهداشت سلاح شیمیایی حرام است.

رئیس جمهور خروج از تحت فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد و ماده ۴۱ را دستاورد بزرگ مذاکرات و قطعنامه اخیر خواند و گفت: طبق تشخیص سازمان ملل کشوری که صلح و امنیت جهان را تهدید کند ذیل فصل ۷ منشور ملل متحد می رود.

روحانی اظهار داشت: قبل از صدور قطعنامه اخیر شورای امنیت، ایران به عنوان تهدید کننده جهان ذیل این فصل قرار داشت اما پس از صدور قطعنامه شورای امنیت، ما به عنوان کشوری که بدنبال تحقیق و توسعه است و می تواند با همه کشورها تعامل داشته باشد شناخته شدیم.

وی در خصوص سرانجام کشورهایی که ذیل فصل ۷ هستند، خاطرنشان کرد: هر کشوری که ذیل فصل ۷ قطعنامه ای برایش صادر شده سالها ذیل این فصل بوده و رژیم آن نیز سرنگون شده است.

روحانی، کشور عراق را نمونه ای از این فرجام خواند و تصریح کرد: کشور عراق ذیل فصل ۷ رفت، آمریکا به این کشور حمله کرد و سالها بعد از اشغال نیز ذیل این فصل قرار داشت.

بدون خواهش و تسلیم قطعنامه ضدایرانی شورای امنیت لغو شد

رئیس جمهور تصریح کرد: ایران بدون جنگ، خواهش و تسلیم در برابر سازمان ملل با منطق و دیپلماسی کاری کرد که سازمان ملل قطعنامه قبلی را لغو کند.

وی تاکید کرد: این دستاورد بزرگ حقوقی و سیاسی ما است که برایش نظیری نمی شناسیم.

رئیس جمهور گفت: معمولا صدا و سیما خیلی در مورد برجام کار می کند. از صبح تا شب برنامه پخش می کند. اعلام کند که آیا کشوری بوده که با مذاکره و منطق و بدون عقب نشینی از ذیل فصل ۷ خارج شود.

روحانی تاکید کرد: با این قطعنامه، غنی سازی و حقوق ملت ما تصویب شد.

با اجرای توافق، پروتکل الحاقی را هم پذیرفته‌ایم

رئیس جمهور با بیان اینکه طرف مقابل هم می‌گوید من پیروزی‌هایی را به دست آورده‌ام، گفت: بین رسیدن ایران به بمب اتم یک سال فاصله انداختند، خب این پیروزی آنها و این هم پیروزی ما. اما نکته‌ای که شما گفتید که ممکن است برخی نگران نظارت‌ها و بازرسی‌ها باشند، ما که چیز عجیب و غریبی را قبول نکرده‌ایم و اینکه از قبل ایران پذیرفته است NPT و پادمان بوده است. آنچه هم که امروز ما باید با این توافق اجرا کنیم، پروتکل الحاقی است.

روحانی ادامه داد: پروتکل الحاقی را که تنها ما قبول نکرده‌ایم و بیش از ۱۴۰ کشور دنیا این پروتکل را قبول کرده و در حال اجرا است، اینجا هم اجرا خواهد شد و فرقی نمی‌کند و هیچ‌کس در دنیا امنیت ملی و اسرار نظامی خود را معامله نمی‌کند. ما نخواهیم گذاشت کوچکترین سرّ این کشور از اسرار نظامی گرفته تا اسرار تجاری و اسرار اجتماعی در سایه اجرای این توافق یا هر توافق دیگری خدشه‌دار شود.

وی خاطرنشان کرد: ما یک‌بار داوطلبانه پروتکل الحاقی را دو سال اجرا کرده‌ایم و همان موقع داستان‌هایی در برخی از روزنامه‌ها در مورد اینکه اگر پروتکل را بپذیرید، زیرزمینهای ریاستجمهوری و مجلس را نیز خواهند گشت، اینها اشتباه کرده بودند با آنسکام که در عراق بود  مقایسه می کردند که آن بازرسی‌هایی مصوب شورای امنیت سازمان ملل بود نه این بازرسی‌هایی که قانونی بوده و در چارچوب پروتکل الحاقی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیچ‌گونه نگرانی به هیچ‌عنوان وجود ندارد، تصریح کرد: قدرت دفاعی ما به هیچ‌عنوان کاسته نخواهد شد و در اینجا به مردم ایران عرض می‌کنم که برخی‌ها که در گوشه و کنار می‌گویند دولت دنبال اقتصاد، مهار تورم، رفع رکود، بهداشت و درمان، سلامت و سیاست خارجی است، ولی دنبال تقویت بنیه دفاعی نیست، ما در سلاح‌های استراتژیک و تقویت بنیه دفاعی‌مان کاری که دولت در این دو سال انجام داده است، به اندازه ۸۰ درصد ۱۰ سال قبل است.

وی افزود: این دولت ظرف دوسال ۸۰ درصد آن ۱۰ سال گذشته سلاح و تجهیزات لازم را آماده کرده و انبار کرده است، حتی در زمینه هسته‌ای اولین تست مکانیکی IR۸ که بزرگترین دستاورد ما است، در این دولت انجام شده، بنابراین ما روی امنیت ملی خود بسیار حساس هستیم.

یکی از دستاوردهای این توافق، تقویت امنیت ملی ما است

روحانی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای این توافق، امنیت ملی ما است، اظهار داشت: معنی آن این است که با وجود اینکه کشور ما از تهدید نمی‌ترسد، اما کشوری که در گذشته شبهِ تهدید یا شبح تهدیدی برای این مردم بود، در آینده دیگر شبه تهدید و یا شبح تهدید نخواهد بود. امنیت ملی ما به مراتب بهتر از گذشته است و این امنیت تنها جنگ نیست و باید فضای مناسبی برای فعالیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی درست شود و امروز این فضا از هر روز دیگری و نسبت به سال‌های گذشته امن‌تر و بهتر است. بنابراین این توافق و حتی این قطعنامه نه تنها مشکلی را برای امنیت ملی ما و قدرت دفاعی ما ایجاد نمی‌کند، بلکه حتی در همین قطعنامه تحریم تسلیحاتی ما به محدودیت تبدیل شده است و آن هم برای ۵ سال بوده و ما موردی طبق مقرراتی که در این قطعنامه آمده، می‌توانیم معامله کنیم.

رئیسجمهور گفت: بحث موشکی ما به لحاظ زمانی محدود شده است، اما در عین حال این قطعنامه هیچ‌گونه محدودیتی برای ما ایجاد نمی‌کند و بیانیه جمهوری اسلامی ایران بعد از این قطعنامه به صراحت اعلام کرد که ما اجازه هیچ‌گونه تضعیف امنیت ملی و قدرت دفاعی خودمان را نمی‌دهیم و اتفاقا طبق این قطعنامه، قدرت موشکی ما نیز تهدید نمی‌شود.

وی افزود: این قطعنامه می‌گوید موشکی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده باشد، محدود می‌شود که ما هیچ‌وقت به دنبال آن نبوده‌ایم، زیرا به دنبال بمب اتم نیستیم. در قطعنامه ۱۹۲۹ آمده بود که اگر موشکی امکان و توان حمل سلاح هسته‌ای را داشته باشد، ممنوع است، ولی امروز می‌گوید موشکی که برای این کار طراحی شده باشد و ما هیچ‌گاه این طراحی را انجام نداده‌ایم. نگرانی‌ای وجود ندارد و این دستاورد بسیار خوبی است که ملت ما با هدایت‌های مقام معظم رهبری به دست آورده‌ است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این دولت از آغاز و در شرایط تحریم به دنبال حل و فصل مسائل اقتصادی بود، گفت: اتفاقا یکی از دلایل پیروزی ما در این مذاکرات همین است، اگر ما در شرایط تحریم نمی‌توانستیم تورم ۴۲ یا ۴۳ درصدی را کاهش دهیم، نمی‌توانستیم در مذاکرات پیشرفتی داشته باشیم و دشمن امیدوار مانده و می‌پنداشت که تحریم‌ها اثر دارد و یا اینکه بالعکس این می‌شد و ۴۲ درصد به ۴۵ درصد افزایش پیدا می‌کرد، اصلا پیروز نمی‌شدیم. قول‌هایی که این دولت به مردم داده است، که یکی از آنها رساندن تورم تا پایان سال ۹۲ به ۳۵ درصد بود و در آغاز سال نیز به مردم گفتیم که تا پایان سال تورم به ۲۵ درصد خواهد رسید، در عمل به ۱۵ درصد رسید.

به تورم تک رقمی پایدار تا پایان دولت دست خواهیم یافت

روحانی در ادامه با  اشاره به کاهش نرم تورم در ۲ سال اخیر و همزمان با مذاکرات هسته ای گفت: این ازعنایات حق است که قول هایی را که دولت به مردم داده، عمل کرده است.

وی افزود: به مردم گفتیم تورم را در پایان سال ۹۲ به ۲۵ درصد کاهش می دهیم که به ۱۵ درصد رسید و گفتیم در سال ۹۳ نیز به رشد ۳ درصدی اقتصادی می رسیم و رسیدیم و قول داده ایم که تا پایان این دولت، به تورم یک رقمی پایدار که آرزوی ۴۰ ساله مردم ایران بوده است دست می یابیم و انشاالله دست خواهیم یافت.

رئیس جمهور در عین حال تصریح کرد: در حال حاضر در زمینه فروش نفت تحت فشار هستیم و انشاالله سال بعد شرایط بهتری خواهیم داشت.

روحانی با بیان اینکه تحریم هیچگاه موفق نخواهد بود اما موثر خواهد بود، گفت: در دوران تحریم جنسی را که وارد می کردیم باید برای آن بیمه واسط ایجاد می کردیم و به دلیل تحریم کشتیرانی، کشتی را در یک بندر واسط بارگیری می کردیم و باید پول های مضاعفی می دادیم و جنسی را می خریدیم و حتی حق پرچم نیز می دادیم که این ۱۰ درصد هزینه حمل و نقل را شامل می شد.

اوباما به من گفت در مذاکرات جدی هستم

وی خاطرنشان کرد: این تحریم ها ظالمانه و ضد حقوق بشر بوده و من نیز آن را به ۱+۵ گفتم و در مذاکره تلفنی با اوباما نیز به او گفتم آیا شما در مذاکرات جدی هستید و گفت جدی هستیم.

رئیس جمهور با اشاره مجدد به برخی از مشکلات تحریم ها تصریح کرد: گاهی جنسی را وارد می کرد که ۲۵ الی ۴۰ درصد گرانتر تما م می شد؛ یعنی اگر قرار بود جنسی با ۱۰۰ میلیارد هزینه وارد کشور شود، حداقل ۲۵ میلیارد آن تلف می شد که این از جیب مردم بود البته برای کاسبان تحریم در دبی و اروپا و چین و تهران خیلی سود داشت و آنها نیز از توافق عصبانی هستند.

روحانی با بیان اینکه مردم به خاطر تحریم ها هزینه می دادند، گفت: ما باید این تحریم های ظالمانه را بر می داشتیم تا دروازه های دنیا به روی ما گشوده شود؛ یکی از اهداف مذاکره این بود که دروازه‌های دنیا به روی ما باز شود که بتوانیم کالا را به خوبی صادر کنیم و فناوری را وارد کشور کنیم.

وی با اشاره به تدوین برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تصریح کرد: وقتی که توافق عملیاتی و اجرایی شد، بلافاصله تمام تحریم های اقتصادی شامل بیمه، بانک، حمل و نقل و به طور کلی هم تحریم های اقتصادی لغو می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه تیم اقتصادی و سیاسی و فنی ما کار بزرگی کردند و تیم خبری نیز به آنها کمک کرد، خاطرنشان کرد: همه دست به دست هم دادند وگرنه یک گروه نمی توانست موفق باشد.

روحانی با بیان اینکه روزهای پرفراز و نشیبی در این دو سال بر ما گذشت که بعدها برای مردم توضیح خواهم داد، اظهار داشت: روزی آقایان ظریف، عراقچی و تخت روانچی پیش من آمدند و وقتی خط قرمزهای جدید را به آنها ابلاغ کردم، گفتند مذاکره دیگر تمام است و نمی شود به توافق رسید؛ موقع خداحافظی که دست یکی از آنها در دست من بود گفتم که مطمئن باشید که ما موفق می شویم.

وی با بیان اینکه هیچ وقت در ۲۳ ماه اخیر در موفقیت تردید نکرده ام و الان نیز لحظه ای تردید ندارم افزود: تمام مشکلات  را به حول و قوه الهی حل خواهیم کردم.

رئیس جمهور در همین رابطه تصریح کرد: ما رهبری بزرگ و با کفایت و با هوشی داریم؛ مقام معظم رهبری در انتخابات ریاست جمهوری گفتند که اگر کسی با نظام هم مسئله ای دارد به خاطر کشورش پای صندوق رای بیاید و امروز هم همه از پیروزی بدست آمده خوشحال هستند و کسی که عصبانی است، صهیونیست ها و برخی کشورهای منطقه هستند.

روحانی خاطرنشان کرد: اوباما نیز گفت: برخی ها میلیاردها دلار در کنگره خرج می کنند تا جلوی توافق را بگیرند و معلوم است که چه کسانی این خرج ها را می کنند.

وی ادامه داد: تمام روسای کشورها که بعد از توافق تلفنی با من صحبت کردند یا نامه نوشتند همه از این توافق خوشحال بودند و کشوری در منطقه نیست که از توافق بدست آمده ناراحت باشد، به استثنای صهیونیست ها غاصب و جنگ طلب ها.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم ما نه به خاطر رفع تحریم ها بلکه به خاطر تثبیت حقوق آنها خوشحال هستند گفت: کار بزرگی انجام شده و مسیر ما نیز مسیری است که نسبت به آن مطمئن هستیم، به شرط توکل به خداوند و اعتماد و انسجام.

روحانی تاکید کرد: اگر ملت ایران تحت پرچم ایران و زیر خیمه رهبری باشند و اعتماد آنها به حق باشد، این ملت در صحنه اقتصاد نیز پیروز خواهد شد.

نگرانی در مورد واردات بی رویه کالا بجا است

در ادامه این نشست خبری، روحانی در پاسخ به این سئوال که  با لغو تحریم ها و رفت و آمدهای هیئت های اقتصادی غرب، عده ای نگران واردات بی رویه کالا به کشور هستند، گفت: این نگرانی کاملا بجا است و این برخلاف آن نگرانی است که در مورد بنیه دفاعی و اسرار نظامی ما وجود دارد.

وی افزود: با رهبری که ما داریم با نیروهای مسلح قدرتمند سپاه، ارتش، بسیج و پشتیبانی ملت به هیچ وجه در مورد بنیه دفاعی مان نگرانی نداریم اما در این موردی که شما گفتید (واردات بی رویه کالا) جای نگرانی وجود دارد چراکه ما در گذشته، سابقه خوبی در این زمینه نداشته ایم.

رئیس جمهور گفت: در گذشته وضع درآمد ارزی ما خوب بود ۷۰۰ میلیارد دلار پول نفتی داشتیم که در همان شرایط و در اوج درآمدهای دلاری، ۲۵۰۰ بنگاه اقتصادی تعطیل شد و با واردات بی رویه اشتغال برای دیگران درست کردیم.

روحانی با اشاره به ضرورت واردات برخی از محصولات کشاورزی همچون گندم، گفت: به غیر از محصولات کشاورزی، وارد کردن کالاهای مصرفی اشتباه است.

وی تاکید کرد: اگر تحریم ها لغو شود ، دروازه های کشور باز شود و دوباره تجربه قبلی تکرار شود مصیبت است و در این صورت جای تبریک ندارد بلکه جای تسلیت دارد.

به فابیوس گفتم ما دنبال سرمایه و تکنولوژی هستیم نه کالا

رئیس جمهور با اشاره به سفر رئیس جمهور فرانسه به ایران تصریح کرد: من در دیدار با فابیوس تاکید کردم که ما با هر کشوری که حاضر باشد سرمایه و تکنولوژی به ایران بیاورد خوش آمد می گوییم . وی نیز در جواب من گفت: «اتفاقا قبل از اینکه به ایران بیایم به شرکت های فرانسوی گفتم که دوره ای که در گذشته در ایران داشته اید تمام شده و شما باید سرمایه و تکنولوژی به این کشور ببرید.»

روحانی با اشاره به جلسات ویژه اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: من مخصوص این کار (بررسی شرایط اقتصادی کشور بعد از رفع تحریم ها) با ستاد اقتصادی دولت جلسه گذاشته ام که هر زمان این توافق عملیاتی شود ما چه کاری باید انجام دهیم و اولویتمان چیست و بارها هم تاکید داشته ام که باید حواسمان باشد که تنها هدف ما ورود سرمایه است.

وی یکی از دلایل مذاکره با ۱+۵ را ورود سرمایه و افزایش اشتغال در کشور نامید و گفت: بعضی ها فکر می کنند ما رفت و آمدهای خارجی ها را دوست داریم و دلمان لک زده! نه ؛ آنچه که می خواهیم اشتغال جوانان و رونق اقتصادمان است.

رئیس جمهور با اشاره تاثیر توافق در برنامه ششم توسعه گفت: رهبری بیان داشتند که باید بدنبال رشد ۸ درصدی باشیم لذا باید این دستور ایشان عملیاتی شود. اگر این دستور اجرایی شود در سال ۱۴۰۰ درآمد کشور ۵۹ درصد اضافه می شود و اگر در ۲۰ سال آینده ما با همین رشد ۸ درصدی جلو برویم درآمد کشور ۴.۵ برابر خواهد شد.

روحانی اشتغال جوانان را یکی از اولویت اقدامات دولت نام برد و گفت: ۳۲ میلیون جوان ۲۰ تا ۴۰ ساله در کشور داریم. همچنین ما رتبه پنجم دنیا را در فارغ التحصیلان رشته مهندسی داریم لذا باید از این قدرت بزرگ در نیروی انسانی استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سیاست ما بعد از تحریم عوض نمی شود گفت: مسیر ما بعد از تحریم نیز همان اقتصاد مقاومتی خواهد بود و تولید و واردات را بالا می بریم.

رئیس جمهوربا تشکر از منتقدین دولت گفت: من از حمایت جوانهای عزیز در شبکه های اجتماعی و همچنین انتقادهای سازنده آنان تشکر می کنم حتی طنزهای قشنگی که برای مذاکرات ساخته بودند.

روحانی گفت: برخی از این دستگاهها می خواستند که این شبکه ها را تعطیل کنند که من مخالف بودم البته ما بدنبال طرح های هوشمند برای تامین اخلاق در این شبکه ها هستیم.

وی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی نیز کار بزرگی در توافق کردند، تصریح کرد: ما انتقاد منصفانه را حق مردم می دانیم اما نقد باید مبرا از تخریب، دروغ، افترا و تشویش افکار عمومی باشد.

رئیس جمهور با اشاره به شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم در اقتصاد موفق شویم باید همدل و همزمان باشیم.

تاکنون هیچ یک از اسرار ما فاش نشده است

رئیس‌ شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص تدبیر دولت برای عدم استفاده آژانس از ابزار بازرسیها برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی، گفت: آلودگیهایی که نام بردم به خاطر یک سانتریفیوژ نبود، چندصد سانتریفیوژ ما از سانتریفیوژهایی بود که آلودگی داشت و این آلودگی باعث شده بود که انبارها و مناطقی که از آنجا سانتریفیوژها را آورده بودیم و نطنز ما آلوده شوند.

روحانی گفت: دوستان ما در سازمان انرژی اتمی فکر می‌ کردنداین سانتریفیوژها نو است، چون در بستهبندیهای جدید بود.

وی تاکید کرد: آژانس یا هر نهاد بینالمللی که انجام وظایف را برعهده دارد، اینطور نیست که در ترکیب آنها افراد ناجور نباشند.

رئیس‌‌جمهور افزود: در سلاحهای شیمیایی کنوانسیون منع گسترش سلاحهای شیمیایی وجود دارد که سالهاست که این کنوانسیون را امضا کردهایم و هیچزمانی مشکلی نداشتیم و هیچیک از اسرار ما هم فاش نشده است.

روحانی تاکید کرد: ما باید با دقت با بازرسان برخورد کرده و کاملا قانون و مسائل ریز حفاظتی را بلد باشیم.

وی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی و نیروهای مسلح ما در این مدت با این موضوع کاملا آشنا شدهاند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اظهارات مجری مبنی بر اینکه بازرسی از کرهجنوبی یک بعدازظهر تمام شد، گفت: در کرهجنوبی یک گروهی میخواستند غنیسازی غیرقانونی انجام دهند، آژانس فهمید و در بازرسیها آلودگی با سطح بالا کشف شد، دولت کرهجنوبی نیز همه آنها را دستگیر کرد و عذرخواهی کرد. کره‌جنوبی دنبال غنیسازی و سانتریفیوژ نبود و متخلفان را مجازات کرد.

روحانی گفت: ما هم اگر میخواستیم این کار را بکنیم، پرونده ما همان روز حل میشد، اما ما کار خلافی نکرده بودیم که کسی را به دادگاه ببریم، آن آلودگی هم مال کشوری بود که سانتریفیوژ را به ما فروخته بود.

وی تاکید کرد: ما باید کاملا با دقت کار را پیش ببریم، به گونهای عمل کنیم که هم قانون اجرا شود و هم اسرار کشور و هم عزت ما حفظ شود.

به همه اهدافمان در توافق دست یافتیم

رئیس‌جمهور تصریح کرد: عزت ملی یکی از موضوعاتی است که ما در این توافق توانستیم حفظ کنیم. همه دنیا امروز عزت ملت ایران را لمس میکنند. پیروزی ما، پیروزی غرور ملی و عزت ماست. مردم ما احساس میکنند با ۶ قدرت بزرگ روبرو شدند و توافقی را امضا کردند که این توافق برد- برد است.

روحانی با تاکید بر اینکه در توافق ما به اهداف اصلیمان دست یافتیم، گفت: ملت ما از این توافق احساس غرور و افتخار میکند.

وی افزود: ما به همه دیپلماتها، حقوقدانها و دانشمندان خود افتخار میکنیم. از همینجا به روان پاک شهدای هستهای درود میفرستیم که جان خود را فدا کردند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: عزتی که در این توافق به دست آوردیم، بسیار مهم است.

روحانی با بیان اینکه دستاوردهای این توافق تنها سیاسی و حقوقی نیست، گفت: در این توافق ما از لحاظ فرهنگی پیروز شدیم، ما در دنیا اثبات کردیم که گفتمان تعامل پیروز است. ما چرخش گفتمانی را در منطقه و جهان به وجود آوردیم. ما به دنیا ثابت کردیم که گفتمانی که مبنایش تعامل سازنده با کشورهای دیگر است و مذاکرهای که بر مبنای احترام و تکریم است نه تهدید، پیروز میشود.

وی با اشاره به اینکه فردا سالگرد تنفیذ دولت یازدهم است، گفت: در مجلس و در مراسم تنفیذ گفتم که با زبان تهدید با ملت ما حرف نزنید، با زبان تکریم با ما حرف بزنید. امروز دنیا به این نتیجه رسید که تکریم می‌تواند مسئله را حل کند، نه تحریم و تهدید.

روحانی اظهار داشت: ما در مذاکرات از لحاظ گفتمانی و فرهنگی پیروز شدیم و ثابت کردیم که افراط غلط بوده و اعتدال درست است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از این مصاحبه تلویزیونی در خصوص فضای اقتصادی بعد از تحریم گفت: مردم بدانند که بعداز تحریم، ما دو اقدام می توانیم انجام دهیم اول قرص مسکن برای همه بیاوریم و با پول های آزاد شده کالا وارد کشور کرده و بدین وسیله اجناس را ارزان کنیم یا از این دلارها و قدرت استفاده کنیم برای سرمایه گذاری در صنعت، کشاورزی و خدمات.

وی با ذکر مثالی در این خصوص گفت: یک زمان شما جعبه میوه می خرید و بدین وسیله بلافاصله میوه به شما می رسد یا اینکه باغ می خرید، نهال می کارید و بدین وسیله خودکفا می شوید.

روحانی تاکید کرد: این توافق انسداد را برداشته و شرایط را باز می کند اما دولت هم حواسش است که چطور عمل کند. هدف مردم ما  دستیابی به منافع آنی و مضر نباشد. دنبال این باشند که رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد شود که همان درون زایی و اشتغالزایی است.

تا پایان دولت نرخ تورم تک رقمی خواهد شد

رئیس جمهور تصریح کرد: تا پایان دولت انشاالله نرخ تورم تک رقمی خواهد شد.

روحانی از مردم خواهش کرد که در فعالیت های اقتصادی مشارکت کنند و گفت: ما بدون مشارکت مردم به جایی نمی رسیم.

رئیس جمهور ادامه داد: من ۲۰ سفر استانی رفته ام و در این سفرها ۶۰۰ پروژه میانی و مهم بدست مردم طراحی شده است که بخشی از آن در حال اجرا است و بخشی نیز در حال توافق هستد.

وی ادامه داد:  ۵۰۰ نفر از کارآفرینان ایرانی مقیم در خارج از کشور در این ۲۰ استان حضور یافتند و برای رونق استانها از طریق کمکهای اقتصادی، تجاری، فنی و عملی وارد شدند.

روحانی گفت: اولین انتظار ما از ایرانیان داخل و خارج از کشور است که فناوری و ثروت را به کشور بیاورند. ما باید ورود سرمایه به کشور را تسهیل کنیم.

واکنش روحانی به اعتراضات سفر فابیوس به تهران

رئیس جمهور از مردم خواهش کرد که فضا را امن کنند و تصریح کرد: یک وزیر خارجه که به ایران می آید نباید بگوییم این دولت ۱۰ تا ۲۰ سال پیش فلان کارهای خطا را کرده است. ما اگر بخواهیم پرونده های قدیمی را الان رو کنیم و آنها نیز این اقدام را انجام دهند این کار اشتباه است.

وی اظهار داشت: باید از فرصت ها استفاده کرد و وقت تلف نکنیم. فضای بسیار مهمی ایجاد شده است.

روحانی با بیان اینکه نقد برجام اشکالی ندارد، گفت: ما در حال طی مراحل قانونی در کشور هستیم و به آن روزی خواهیم رسید که ۱+۵ رسما لغو همه تحریم ها را آغاز کرده و ما نیز تعهدات خود را ظرف حدود یک ماه انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور افزود: آژانس هم آن اقدامات را تیک می زند زیرا تعهدات ما شکلی است و محتوایی نیست آژانس هم در مرحله بعد تایید کرده و لغو تحریم ها آغاز می شود.

باید منتظر میوه توافق باشیم

وی تاکید کرد: با تغییر فضا، نشاط و تکنولوژی، سرمایه گذار ایرانی و خارجی به کشور وارد خواهند شد گفت: دست ما برای فروش نفت باز خواهد شد و شرایط کاملا عوض خواهد شد اما این که کسی فکر کند که امروز که توافق شد فردا آثارش را خواهیم دید درست نیست. این نهاد غرس می شود و باید منتظر بمانیم تا میوه دهد.

روحانی تصریح کرد: در این دوران باید همدل و همزبان باشیم و همه حمایت کنند. ما در همه جا به مردم نیاز داریم.

رئیس جمهور اظهار داشت: دولت هیچ کجا بدون حضور و حمایت مردم موفق نخواهد بود و همه جا با حضور و حمایت مردم موافق است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص سیاست خارجی ایران در فضای پس از تغییرات گفت: ایران اصولی دارد که این اصول هیچگاه تغییر نمی کند. در مذاکرات هم معلوم شد اصول ما تغییر نمی کند.  اصول ما به ما می گفت که برای توسعه کشور به غنی سازی نیاز داریم و روی آن ایستاد گی می کنیم.

روحانی تصریح کرد: ما به تحقیق و توسعه نیاز داریم و آن را حفظ خواهیم کرد.

بر اصول خود در منطقه می ایستیم

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما بر اصول خود در منطقه نیز خواهیم ایستاد گفت: حتما توافق فضای جدیدی را برای حل سیاسی سریع تر مسائل ایجاد خواهد کرد. راه حل ما در مسئله یمن و سوریه سیاسی است.

روحانی در پایان وعده داد که در آستانه سالگرد روی کار آمدن دولت یازدهم گفتگوی اقتصادی را با مردم داشته باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  2  =