سود بانکی تولید ۳۰ و ۴۰ درصد شد؟

در حالی مسئولان بانک مرکزی و بانک ها از نرخ‌ سود بانکی زیر ۲۰ درصد خبر می دهند که وزیر صنعت نرخ سود تسهیلات بانکی برای تولید را ۳۰ درصد و رئیس خانه صنعت و معدن نیز این نرخ را ۴۰ درصد اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن در تبریز با اشاره به صادرات 50 میلیارد دلاری محصولات غیرنفتی کشور در سال 94گفت : دولت تلاش می کند این میزان صادرات را در سه سال آینده به چهار برابر برساند .  

محمدرضا نعمت زاده افزود : دولت برای دوران پس از تحریم برنامه دارد و باید مذاکرات هسته ای به انتقال فناوری ، افزایش صادرات و جذب سرمایه گذاری در کشور منجر شود.

وی گفت: بازار80 میلیونی ایران بهره های زیادی برای طرفهای مقابل دارد اما ما نیز باید به فکر منافع خود باشیم و  پیش از  ایجاد روابط جدید با خارجی ها ، نوسازی زیرساختهای صنعتی و دستیابی به دانش و فناوری روز را محقق و بازارهای جدیدی را برای فروش کالاهای ایرانی پیدا کنیم .

وزیرصنعت، معدن و تجارت با اشاره به مذاکره و دیدار با سرمایه گذاران خارجی گفت: شرط اول گسترش همکاری های تجاری با کشورهای خارجی، سرمایه گذاری مشترک و انتقال دانش فنی مفید برای رفع نیازهای داخلی است .

وی توافق هسته ای اخیر را فرصتی برای جبران عقب ماندگی های ایجاد شده برای کشور در چند سال گذشته دانست و تصریح کرد : سعی می شود  درصورت حصول توافق جامع، دانش و فناوری روز دنیا را به کشور وارد کنیم.

نعمت زاده  با بیان اینکه رفع تحریم ها به معنی تقدیم بازار داخلی به شرکت های خارجی نیست، گفت : در کنار سرمایه گذاری های مشترک، با تمام توان از بخش خصوصی حمایت می کنیم تا بیشترین نیاز بازارهای داخلی را از تولیدات با کیفیت داخلی تامین کنیم.

به گفته وی، کمبود نقدینگی و نرخ تسهیلات بیش از30 درصدی بانک ها ، از مهمترین مشکلات فعلی حوزه تولید و صنعت کشور است و ساختار بانکی کشور باید به نفع حمایت از تولید، تغییر کند .

آیت الله مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی هم در این مراسم گفت : تامین منافع جامعه در گرو تولید و اشتغال است و به همین دلیل صنعت ، ریشه توسعه کشور و پایه اصلی اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

وی افزود : رفع تحریم ها تنها راه پیشرفت ما نیست  و باید  با ترویج فرهنگ کار در جامعه ، اهداف ملی تحقق یابد.

وی با تاکید بر استاندارد بودن و افزایش مرغوبیت کالای تولید داخل گفت : مقررات صادرات و واردات باید مطابق با شرایط روز تغییر کند  و نمایندگان مجلس باید دقت لازم را دراین زمینه داشته باشند همچنین کنترل بازار و تثبیت قیمتها هم از مطالبات اصلی مردم است که باید در برنامه ریزی کلان کشور لحاظ شود .

جبارزاده ، استاندار آذربایجان شرقی هم  امنیت اقتصادی و اجتماعی را  از عوامل اصلی بهبود فضای کسب و کار و جذب سرمایه گذاری در استان دانست .

وی افزود : اغلب تولید کنندگان نگران هستند که برقراری ارتباطات با کشورهای غربی  سبب تنگ شدن فضای تولید در کشور شود  اما اینچنین نیست و دولت قصد دارد از گسترش روابط تجاری و صنعتی با خارجی ها برای ارتقای صنایع داخلی بهره بگیرد.

حسن زاده ، رئیس خانه صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم در این  مراسم گفت : برای افزایش تولید ، برنامه مدون لازم است  و تا زمانی که مالیات بر ارزش افزوده به صورت عادلانه تعریف نشده و قاچاق کالا وجود دارد و بانکها نیز سرمایه در گردش و نقدینگی را در اختیار تولید کننده قرار نمی دهند ، نمی توان تولید را گسترش داد.

سهل آبادی ، رئیس خانه صنعت معدن و تجارت ایران هم گفت : تا زمانی که  شبکه توزیع در کشور به دنبال کالاهای قاچاق و ارزان قیمت است و  تبلیغات کالاهای خارجی از رسانه ها گرفته تا  شهرها روز به روز افزایش می باید   نمی توان انتظار داشت تولید کننده انگیزه داشته باشد و مردم هم کالای ایرانی مصرف کنند.

وی افزود : بانکها با بهره 40 درصد به واحدهای تولیدی وام می دهند و  این نرخ بهره در هیچ جای دنیا برای بخش تولید وجود ندارد.

شیری رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی گفت : اگر نتیجه مذاکرات  صدور مجوز واردات را آسانتر و سریعتر از صدور مجوز برای بخش تولید کند ، تمامی تلاشهای ما برای خودکفایی بی ثمر خواهد شد .

وی افزود : فرش، کفش، چرم و خشکبار تبریز اگر چه از برندهای باسابقه در جهان هستند اما هم اکنون هیچکدام وضع مطلوبی  ندارند و برای احیای آنها حمایت دولت  لازم است.

رحمانی ، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم گفت : آنچه بعد از به سرانجام رسیدن  مذاکرات اهمیت زیادی خواهد داشت  ، نحوه مدیریت منابع آزاد شده است و امروز باید با بهره گیری از فرصتهای به وجود آمده ، ساختارهای اقتصادی کشور اصلاح شود .

وی افزود: حمایت از تولید ملی تنها ابعاد مالی را شامل نمی شود بلکه کار فرهنگی و اجتماعی هم لازم است  تا هم تولید کننده کیفیت و تنوع کالاهای ارائه شده به مردم را افزایش دهد و هم مردم تولید ملی را باور کنند.

منبع:تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

58  ⁄    =  58