بازار پول به راحتی از موضوع های دستوری پیروی نمی کند

مدیرعامل بانک ملی :

وقتی کل دنیا، ایران را تحریم کرد نمی‌توان انتظار داشت دولت کاری به منابع بانک مرکزی نداشته باشد و در برخی مواقع دولت مجبور است از بانک مرکزی کمک بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  عبدالناصر همتی- مدیر عامل بانک ایران درگفتگو با شبکه پنج سیمابا بیان اینکه اولویت ما همیشه حمایت از تولید بوده است و هیچ طرح بزرگ و کوچک عمرانی و توسعه ای در کشور دیده نمی شود که بدون حمایت شبکه بانکی اجرا شده با شد گفت: در دوره جدید باید انضباط پولی و مالی افزایش یابد.  همتی گفت: باید سازمان های نظارتی بر همه بازارهای مالی اعم از پول ،‌بیمه، بورس و دیگر نهادهای مالی و همچنین موسسات پولی و اعتباری به طور کامل نظارت کنند و همه رفتارها در نظام مالی کنترل شود.

وی افزود: نباید برخی ها انتظار داشته با شند که نهادهای ملی را به حال خود رها کنیم.

همتی گفت:‌ متاسفانه نظام مالی کشور بانک محور است و امروزه همه بنگاههای اقتصادی اعم از کوچک و بزرگ برای تامین نیازهای گردش مالی خود و همچنین سرمایه گذاری های کوتاه و بلند مدت خود به بانکها مراجعه می کنند.

مدیر عامل بانک ملی ایران افزود:‌امیدواریم در دوره جدید و پساتحریم با توسعه بازار سرمایه و همچنین جذب سرمایه های خارجی ؛ نیازهای تامین مالی پروژه های بزرگ اقتصادی و بلندمدت از سمت بانکها به سوی این دو بخش هدایت شود در آن صورت بانک های کشور هم فرصت خوبی برای تامین تسهیلات خرد و همچنین سرمایه در گردش بنگاههای تولیدی و تامین مالی بنگاههای کوچک و متوسط خواهد داشت.
همتی با بیان اینکه تامین سرمایه در گردش بنگاههای تولیدی در اولویت شبکه بانکی است ، گفت:‌ با این حرکت میزان تولید این واحد ها افزایش می یابد که در رونق اقتصاد هم موثر خواهد بود.

وی افزود: اگر مذاکرات هسته ای به خوبی پیش رود انتظار داریم از سال 95 تحریم ها بانکی حذف شود و بانکها باید خودشان را برای حضور رقابتی و موثر وموفق در این دوره آماده کنند.
رئیس شورای بانکهای دولتی گفت: از واحد های تولیدی هم انتظار داریم برای فعالیت های خود به طور کامل به تسهیلات بانکی وابسته نباشد و با رشد بهره وری ، هزینه های تولید را هم کاهش دهد.
همتی بر ضرورت ساماندهی وصول معوقات بانکی تاکید کرد و گفت:‌ نباید واحدهای تولیدی همه مشکلات خود را به نرخ سود بانکی نسبت دهد.

همتی اظهار داشت: اگر بهره وری بخش تولید بالا رود و محصولات با کیفیت تولید کنیم با فروش بیشتر کالا و خدمات ؛ قدرت بازپرداخت تسهیلات بانکی هم افزایش خواهد یافت و امیدواریم مشکل معوقات بانکی به زودی ساماندهی شود و به صفر برسد.

مدیر عامل بانک ملی ایران گفت:‌اقتصاد مقاومتی شامل توسعه تولید داخل و رونق اشتغال و کاهش فقر است و شبکه بانکی هم در این مسیر به حرکت خود ادامه می دهد اما نباید همه مشکلات اقتصادی و تولیدی را به بانکها نسبت دهیم.

وی با بیان اینکه انتظار ثبات اقتصادی داریم و دیگر شرایط گذشته تکرار نمی شود و نرخ ارز در کوتاه مدت سه برابر نخواهد شد ، گفت:‌ خوشبختانه شرایط انتظارات منفی نداریم و با برنامه ریزی هایی که برای جذب سرمایه گذاری خارجی شده است ، تولید هم رونق خواهد گرفت.

همتی افزود : ‌دولت تاکید زیادی بر ساماندهی مسائل اقتصادی دارد و به زودی 2 لایحه اصلاح قانون بانکداری کشور و همچنین قانون اداره بانک مرکزی به دولت ارائه و سپس راهی مجلس خواهد شد که امیدواریم مشکلات گذشته را نداشته باشیم و ما به آینده امیدوار هستیم.

مدیر عامل بانک ملی ایران گفت: 200 هزار نیروی انسانی در شبکه بانکی کشور مشغول خدمت رسانی صادقانه هستند و خوشبختانه مردم به شبکه بانکی اطمینان و اعتماد دارند و تامین سرمایه در گردش تولید کنندگان در اولویت ماست و هر چقدر منابع بانکها به موقع تامین شود آنها نیز در فضای رقابتی برای ساماندهی نرخ سود و همچنین تامین نیاز بخشهای تولیدی و بازرگانی در کنار بازار سرمایه و دیگر نهادهای مالی تلاش خواهند کرد.

همتی گفت : شورای پول و اعتبار باید در تصمیم گیری های خود دیدگاه کلان اقتصادی را مد نظر قرار دهد و این طور نیست که بازار پولی به راحتی از موضوع های دستوری پیروی کند و برای ساماندهی نرخ سود بانکی نیاز است که عرضه تسهیلات بیشتر شود و هر اندازه معوقات بانکی زودتر پرداخت شود بازار هم متناسب با شرایط عرضه و تقاضا رفتار خود را تنظیم خواهد کرد.

مدیرعامل بانک ملی ایران گفت : لغو تحریم ها، نقش آفرینی بانک ملی ایران در عرصه بین الملل را تقویت می کند و سال 94 قطعا برای ما دوره پیشرفت خواهد بود.

همتی گفت : در سال گذشته بالای 60هزار میلیارد وصولی و تعیین تکلیف معوقات داشته ایم و این کار بزرگی است که همه همکاران انجام داده اند و توانستند معوقات را با رعایت حال تولیدکنندگان و حمایت از آنها، سر و سامان دهند.

وی اظهار داشت: با فضای مثبت ایجاد شده در اثر توافق هسته ای و لغو تحریمها، توان بانک ملی ایران برای نقش آفرینی در مراودات بین المللی بیشتر می شود و وجود 13شعبه در خارج از کشور می تواند نوید بخش آینده ای درخشان تر برای بانک ملی باشد.

همتی تصریح کرد : یادمان نرفته است در شرایط بسیار سختی به سر می بردیم و در آن زمان بانک دچار مشکلات شدیدی شده بود و چاره ای نداشتیم که تدابیر جدیدی را در پیش بگیریم تا هزینه ها و درآمدها هماهنگ شود و بانک بتواند جایگاه خودرا به عنوان بزرگترین بانک کشور و عامل توسعه و پیشرفت ایران تثبیت کند.

مدیرعامل بانک ملی افزود : با تلاش و کوشش همکاران و سیاستهای ارائه شده جهت وصول مطالبات از نیمه دوم سال 93 در شرایطی بسیاردشوار و پیچیده همچون بالا بودن تسهیلات تکلیفی، بدهی های دولت وبالا بودن معوقات و مشکلات باقی مانده از سالهای قبل ، توانستیم به سودآوری پایان سال دست یابیم و با این روش که همکاران بانک ملی در پیش گرفته اند
شاهد پیشرفت های بیشتر بانک باشیم .

همتی با تاکید بر نجابت کارکنان بانک ملی ایران و رعایت قوانین و نرخ های سود اعلام شده در شورای پول و اعتبار به برخی اقدامات نامطلوب بانکها به بهانه رقابت اشاره کرد و افزود: با روحیه و تعصب سازمانی که در همکاران سراغ دارم به ارتقای وضعیت سپردهای بانک ملی ایران خوشبین هستم.

مدیر عامل بانک ملی ایران همچنین گفت: با رفع  تحریم‌ها، عملیات بین‌المللی نظام بانکی به سرعت احیا می‌شود.

همتی افزود : ساختار خوبی داریم که رفع شدن تحریم‌ها نقش موثری در حرکت روان تر این بانک به ویژه در عرصه بین‌الملل خواهد داشت.وی تعداد شعب و واحدهای بانک ملی ایران در خارج از کشور را 13 واحد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر به علت شرایط تحریم صرفاً میربیزینس بانک روسیه و مدیریت شعب بانک ملی ایران در امارات متحده عربی فعال هستند.

همتی، سود بانک ملی ایران در سال 1393 را حدود 70 میلیارد تومان دانست و گفت: سال 1393 در کارنامه عملکردی بانک ملی ایران سالی موفق ارزیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه در موضوع کسر آبونمان ساپتا از حساب مشتریان مقداری جوسازی هم شد، گفت: البته مسائل مربوط به بانک ملی ایران به واسطه اهمیت این بانک، بزرگ جلوه می کند.

همتی افزود: هرچند همان موقع هم به علت این اتفاق طی نامه ای از مردم شریف ایران عذر خواهی کردم. مدیر عامل بانک ملی ایران با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در جهت رفع مشکلات سیستم بانکداری الکترونیکی این بانک گفت : سیستم بانکداری الکترونیکی بانک ملی ایران با پاره‌ای کاستی ها مواجه است که به سرعت در حال اصلاح و ارتقای این سیستم هستیم و سمت و سوی کاری ما در جهت خلق ابزارهای جدید بانکی است.

وی با بیان اینکه دولت قبلی در تصمیمات بانک مرکزی دخالت‌های جدی داشت، گفت: در حال حاضر دخالت‌های دولت در بانک مرکزی خیلی کمتر شده است.

همتی درباره استقلال بانک مرکزی گفت : وقتی کل دنیا، ایران را تحریم کرد نمی‌توان انتظار داشت دولت کاری به منابع بانک مرکزی نداشته باشد و در برخی مواقع دولت مجبور است از بانک مرکزی کمک بگیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  5  =